263
bir Türk müteahhidi tarafından ilk kez ger-
çekleştirilecekti. Tekfen, Azfen ve İngiliz
AMEG şirketlerinin oluşturduğu ATA kon-
sorsiyumu tarafından üstlenilen platfor-
mun çelik konstrüksiyonu ağırlıklı olarak
Tekfen’in Ceyhan’daki fabrikasında imal
edilmiş ve TIR’larla Hazar Denizi kıyısın-
daki montaj sahasına taşınmıştı. Platfor-
mun 2005 ortalarında denize indirilmesi
vesilesiyle düzenlenen törene Azerbaycan
Cumhurbaşkanı İlham Aliyev de katılmış,
çalışmalardan son derece memnun kalan
Azerbaycan Uluslararası İşletme Şirketi
(AIOC) ise 2008 yılında bitirilmek üzere
aynı konsorsiyuma ikinci bir platform si-
parişi vermişti.
Azerbaycan’da birbiri ardına gelen pro-
jelerin Tekfen’e sağladığı katkı ortadaydı
ve Hazar bölgesi, Tekfen’in 1990’ların ilk
yarısında başlayan açılım arayışlarıyla
Nihat Gökyiğit’in bu coğrafyaya hasrettiği
ısrarlı çabaların karşılığını vermiş görü-
nüyordu. Ancak söz konusu genişlemede,
bu bölgede sergilenen başarılı çalışmalar
kadar, 2003’te 30 dolarlardan başlayarak
2005’te 50 dolara, 2006’da ise son 20 yılın
en yüksek seviyesine ulaşarak 60 dolarlara
ulaşan petrol fiyatlarının da büyük bir etki-
si vardı. Bugüne kadar beklemede tutulan
pek çok projenin canlanmasına yol açan bu
gelişme, Erhan Öner’e göre sadece Hazar
bölgesinde değil, tüm petrol dünyasında
bir tür “proje salgını”nı da beraberinde
getirmiş ve Tekfen’in “üç basamak birden”
atlamasını sağlamıştı:
Azerbaycan’daki platform başarısının
ardından, gururumuzu devam ettiren ve
bu sefer bize tek bir basamak değil, üç
basamak birden atlatan bir proje salgını
ile karşılaştık diyebilirim. Petrol fiyatla-
rının varil başına 60 dolarların üzerine
çıkması, birçok petrol şirketinin rafta du-
ran projelerini alıp icraata koymasıyla
neticelendi. Bu da dünyanın her tarafın-
da, bilhassa petrol üreten ülkelerde bizim