267
Gürcistan’ı geçerek Adana’nın Ceyhan li-
manında son bulan 1.730 km’lik boru hattı,
yurtiçindeki ve yurtdışındaki yatırımlarla
birlikte neredeyse 3 milyar dolara yaklaşan
bütçesiyle yüzyılın en büyük projelerinden
biri kabul ediliyordu.
BTC Boru Hattı’nın bitiş terminali olan 193
milyon dolar tutarındaki Ceyhan terminali
ise, tüm kara ve deniz üstü yapıları ile bir-
likte Tekfen tarafından gerçekleştirilecekti.
Bu proje, Ümit Özdemir’e göre Tekfen’in
bugüne kadar gerçekleştirdiği en zor ve en
başarılı işlerden biriydi:
Bakû-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı’nın
terminali, bence Tekfen’in en başarılı iş-
lerinden biridir; çünkü tam zamanında
bitmiş ve teslim edilmiştir. Terminali gü-
nünde bitirip teslim ettiğimizde gol atmış
bir futbolcu gibi sevinmiştim. Çünkü çok
zor bir işti; işi zamanında bitiren sadece
bizdik. Daha sonra bakan bizzat teşekkür
etti, “Birçok olumsuzluğa rağmen bakın
Tekfen zamanında teslim etti. Yeniden te-
şekkür ediyorum, bizim yüzümüzü ağart-
tılar” dedi.
akû-Tiflis-Ceyhan Boru
Hattı’nın Türkiye’deki bitiş nokta-
sında yer alan ve tümüyle Tekfen
tarafından inşa edilen Ceyhan ter-
minali, şirketin bugüne kadar ger-
çekleştirdiği en güç projelerden
biriydi (solda).
1964 yılından beri Tekfen’de bir-
çok projenin gerçekleşmesinde
emeği olan Dehşan Başbuğ,
Kuveyt’te yapımı süren ve dünya-
nın en büyük petrol tanklarından
oluşan tank çiftliğinin önünde
(üstte).
BTC Ceyhan Terminalleri Proje
Müdürü Alpaslan Sümer, iskelenin
içindeki galeride (altta).
B
Ancak son yılların “yüz ağartıcı” tek proje-
sinin BTC Boru Hattı Terminali olduğunu
söylemek, öyle sanıyoruz ki hem Tekfen’e,
hem de onun devam etmekte olan diğer
heyecan verici projelerine haksızlık etmek
anlamına gelir. Bu yeni projelerin başında,
2005 yılı ortalarında Kuveyt’te yapımına
başlanan, toplam 220 milyon dolarlık ham
petrol depolama tankı işi geliyor. Bu proje,
Erhan Öner’in düşüncesine göre, Tekfen’in
en eski faaliyet alanlarından biri olan tank
çiftliği konusunda ulaştığı düzeyi göster-
mesi açısından simgesel bir öneme sahip
bulunuyor. Her biri içine bir stadyum ala-
bilecek büyüklükteki tanklar ise görenleri
hayran bırakıyor:
Şu anda bize heyecan veren projelerden
biri de Kuveyt’te yaptığımız tank çiftliği.
Dünyanın en büyük tanklarını yapıyoruz,
1,5 milyon varil kapasiteli. Yaptığımız bir
tankın içine futbol sahası girer. Yüksekliği
açısından baktığınız zaman da, stadın dış
duvarı olabilir.
Dolayısıyla bugün yaptığımız işler hep
bu boyutlarda. Türkiye’de tank işini ben
en azından 1969’dan bu yana biliyo-
rum. Mesela, benim ilk çalıştığım proje,
Batman’da 5 tane tankın dizayn edilme-
siydi. Ama o tankları bugün yaptığımız
tanklarla mukayese ettiğiniz zaman cüce
gibi kalıyor. Yani, hiç adından bahsedil-
mez. Muhtemeldir ki, şu anda yaptığımız
büyük tank projesi içinde bunun gibi böyle
ufak tefek bazı müştemilat tankları var-
dır. Hiç haberimiz dahi yoktur onlardan.
Ama o zamanlar için büyük işti bunlar.