262
mekanik, elektrik ve enstrümantasyon iş-
leri ile ham petrol depolama tanklarından
oluşmaktaydı. Bunun ardından 1997’de 95
milyon dolar bedelli Bakû-Supsa Petrol
Boru Hattı ile 7 milyon dolar bedelli Sup-
sa Terminali’nin enstrümantasyon işleri
alınmış, ama asıl patlama 2000 yılından
sonra gerçekleştirilmişti. 2000-2006 yılla-
rı arasında çoğu Azfen-Tekfen ortaklığında
gerçekleştirilen ve genellikle terminal pro-
jelerinden oluşan işlerin toplam proje tu-
tarı 865 milyon doları aşmaktaydı. Genel
olarak boru hattı, arıtma tesisi ve terminal
projelerinden oluşan bu işler arasında Ha-
zar Denizi üzerinde kurulan
off-shore
plat-
formu ise, bir gurur abidesi olarak, firma
tarihindeki özel yerini alacaktı.
2002 yılında yapımına başlanan söz konu-
su proje, Bakû’nun yaklaşık 90 km güney-
doğusuna yerleştirilecek bir deniz platfor-
munun üst modülünden oluşmaktaydı ve
005 yılında Azerbaycan’da
yaptığımız işlerle büyük bir aşama
kaydettik. Bilhassa ilk
off-shore
platformunun yüzdürülüp yerine
konması hem teknolojik olarak,
hem prestij olarak çok gurur
vericiydi. Birinci projede o kadar
muvaffak olduk ki, ikinci bir plat-
form siparişi daha verdiler sonra.
Yenisini şu anda yapıyoruz, yer-
den 3-4 metre yukarıda, ortaya
çıkmış vaziyette yarı yarıya. Ama
o ihtişamlı hale gelmesi yine en
azından bir buçuk, iki sene alır. Bu
platformların büyüklüğünü gözü-
nün önüne getiremiyor herkes. Bu
platform ne kadar büyük? Bir fut-
bol sahası kadar büyük. Ağırlığı da
14.500 ton. İlk platformu yaptık.
Bunu yapmak için Azerbaycan’da
sahibi olduğumuz, deniz kenarın-
daki tesislerimizi kullandık. Şimdi
öbür ülkelerdeki müteahhitler ya
da mühendislik firmaları gelip bi-
zim tesislerimizi ziyaret ediyorlar,
acaba platformları burada yaptırıp
denizden karşı sahile çekebilir
miyiz diye. Azerbaycan’da yaptı-
ğımız bu platform, onun imalatını
yaptığımız yerin sahibi olmamız,
hepsi çok iyi birer yatırım.
2
Erhan Öner
ekfen’in Hazar Denizi’ne
yerleştirdiği deniz platformu, bir
Türk müteahhidinin bu alanda
gerçekleştirdiği ilk eser olarak
gururla yükseliyor. 14.500 ton
ağırlığındaki platformun üst
modülü Tekfen’in Sangaçal’daki
tesislerinde inşa edildi.
TİTAŞ Hukuk Danışmanı Ersin
Soydaner Sangaçal’daki üretim
merkezinde (sağda üstte).
TİTAŞ Genel Müdür Yardımcısı
Ali Beler (sağda altta).
T
İlk
off-shore
platformumuzun yüzdürülüp yerine konması hem
teknolojik olarak, hem prestij olarak çok gurur vericiydi.