Table of Contents Table of Contents
Previous Page  260 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 260 / 285 Next Page
Page Background

259

gerekiyordu ve hattın geçeceği güzergâhın

seçimi Türkiye için çok önemliydi. Çünkü

bazı uzmanlar petrolün Avrupa pazarına

Karadeniz ya da Akdeniz üzerinden taşın-

masını önerirken, diğerleri petrolün İran

üzerinden Basra Körfezi’ne akıtılmasının

daha iyi bir seçim olacağını öne sürmek-

teydi.

5

Nihat Gökyiğit’e göre Avrasya coğrafyasın-

da enerji üretiminin en zayıf halkası olan

taşıma sorununun çözümü için Türkiye,

enerji kaynaklarının bulunduğu bölgelerle

bu kaynakların en büyük tüketicilerinden

olan Avrupa arasında bir koridor oluştur-

duğundan en uygun seçenekti. Ona göre

petrolde Ceyhan, gelecekte Rotterdam gi-

bi bir merkez olmaya adaydı. Doğalgazda

ise, Türkiye’nin sadece taşıyıcı değil, aynı

zamanda tüketici olması da Anadolu üze-

rinden Avrupa bağlantısının fizibilitesini

kolaylaştırıyordu. Boru hattı üzerinde yer

alan kentlerin tamamının doğalgaza geçişi

söz konusu olduğundan, koridor sırf geçiş

yolu değil, aynı zamanda bir tüketim yolu

olacaktı.

6

Söz konusu boru hatlarının muhtemel

güzergâhları hakkında cereyan eden tar-

tışmalar bir yana, şurası çok açıktı ki, daha

önce kapalı Sovyet ekonomisinin kontro-

lünde bulunan Hazar bölgesi, Sovyetler

Birliği’nin dağılmasından sonra hızla dış

pazarla entegrasyon sürecine girmişti ve

gelecekte yükselmesi beklenen petrol fi-

yatları sayesinde yeni bir Basra Körfezi ol-

maya adaydı. Ayrıca Hazar Denizi’nin yeni

komşuları olan Azerbaycan, Kazakistan ve

Türkmenistan, bu yeni durumdan maksi-

mum oranda istifade etmek ve özgürlükle-

rini daha da perçinlemek için, mutlaka bu

alana yatırım yapmak zorundaydı.

Tüm bu gerçekler, Tekfen’e yeni çalışma

alanının neresi olması gerektiği hakkın-

da apaçık bir tablo sergiliyordu. Bölgede

gerçekleştirilecek bir dizi girişimin ilk adı-

mı olarak, 1995 yılında Kazakistan pet-

rol şirketi Kazman ve Tekfen ortaklığıyla

Kazfen adında bir inşaat şirketi kuruldu.

Bunu birkaç ay sonra, Azerbaycan’da pet-

rol ve doğalgaz projeleri gerçekleştirmek

üzere Azerbaycan Devlet Petrol Şirketi’yle

(SOCAR) ortak olarak Azfen adlı şirketin

kuruluşu izledi. 1996 yılında ise Gürcis-

tan Uluslararası Petrol Şirketi (GIOC) or-

taklığıyla Geotek; Rusya Federasyonu’nda

hazır beton pazarında faaliyet göstermek

amacıyla Rusfen ve Özbekistan Sanayi

Bakanlığı’na bağlı iki şirketin iştiraki ile ip-