19
disliğini seçti. Bugün kendisine “Niçin” di-
ye sorduğumuzda, “Çünkü o zamanlar in-
şaat sektörü popülerdi” diye cevap veriyor.
İnşaat Bölümü’nde 4 yıllık bir program uy-
gulanıyordu. Programın tamamını kapsa-
yan tek ders Teknik Türkçe idi. Bunun yanı
sıra ilk iki sene İngilizce ve sadece birinci
yılda seçmeli olarak Almanca okutuluyor-
du. Teorik dersler birinci sınıf için kimya,
matematik, makine resmi ve demircilik;
ikinci sınıf için diferansiyel hesap, integral
hesap, fizik, geometri resmi, topografya,
tatbiki mekanik ve tesviyecilik; üçüncü sı-
nıf için diferansiyel denklemler, malzeme
mukavemeti, topografya, demiryolu mü-
hendisliği, hararet makineleri, elektrik
mühendisliği hakkında malumat, hidrolik,
şoseler, jeoloji, grafik statik, inşaat ve be-
tonarme; dördüncü sınıf için iş tatbikatı,
demiryolu ve şose projeleri, inşaat, inşai
hesap ve projeler, betonarme, kârgir inşa-
at, temeller, su tevzi mühendisliği, su mü-
hendisliği, iktisat, mühendislik kanunu ve
ahlakı, toprağın ziraate müsait hale getiril-
mesi ve muhafazası, kanalizasyon mühen-
disliği ve tezden oluşuyordu.
Bu derslerin dışında yoğun bir laboratu-
var ve atölye programı vardı. Fizik, kimya,
hidrolik, makine, elektrik, malzeme, jeo-
loji ve statik laboratuvarlarının yanı sıra
marangozluk, dökümcülük, demircilik,
tesviyecilik ve topografya gibi uygulamalı
dersler programda önemli bir yer tutu-
yordu. Ayrıca birinci sınıfın sonunda, yaz
dersi olarak 4 hafta marangozluk ve ikinci
sınıfın sonunda 4 hafta topografya tatbi-
katı yaptırılıyordu. Bu sayede öğrencilerin
malzemeyle ve üretim teknikleriyle bizzat
tanışması sağlanıyordu.
8
1939 tarihli tanıtım kılavuzuna göre Robert
Kolej’in mühendislik kısmından mezun
olanlar Milli Eğitim ve Bayındırlık Bakan-
lıkları tarafından “mühendis” derecesinde
kabul edildiği gibi, Amerikan üniversiteleri
tarafından da tanınıyordu:
Mektebimiz dereceleri Amerika’nın bütün
başlıca üniversite ve teknik tahsil müesse-
seleri tarafından tanınmaktadır. Bundan
dolayı mezunlarımız bu müesseselere gi-
rip (şahsi kabiliyetlerine göre) bir veya
iki senede “Master of Science” derecesini
kazanmaktadırlar. Bu derece, “Diplome
Ingénieur” veya “Yüksek Mühendis” dere-
cesi ile aynıdır.
Son zamanlarda mektebimiz dereceleri
İngiltere’de de tanınmakta olup, mezun-
larımız Londra Üniversitesi Imperial Ins-
titute of Technology’de iki sene okumakla
İngiltere fen başölyesi unvanını kazan-
maktadırlar.
9
Gelgelelim 1943-1944 ders yılında, Ro-
bert Kolej mühendislik bölümünün diğer
mühendislik fakülteleriyle denkliği konu-
sunda ciddi bir sorun baş gösterdi. Bayın-
dırlık Bakanlığı, Robert Kolej’den mezun
olduktan sonra ABD’de öğrenimine devam
ederek yüksek lisans derecesini alan mü-
hendislerin, diğer Türk üniversitelerinden
mezun olan mühendislere göre iki yıl daha
az hazırlık okumasını eşitlik ilkesine ay-
kırı bulmuş, bu nedenle de hepsinin aynı
seviyede kabul edilemeyeceklerine dair bir
eyyaz Berker, Tarsus Ameri-
kan Koleji’nde başladığı orta öğre-
nimine 1939 yılından sonra Robert
Kolej’de devam etti (üstte, ön
sıranın en sağında).
Feyyaz Berker’in Robert Kolej’in
lise kısmını tamamladıktan sonra
devam ettiği Mühendislik Bölü-
mü’nde teorik dersler kadar uygu-
lamalı derslere de önem veriliyor-
du. Solda, Feyyaz Berker torna
tezgâhının başında.
F