Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 285 Next Page
Page Background

19

disliğini seçti. Bugün kendisine “Niçin” di-

ye sorduğumuzda, “Çünkü o zamanlar in-

şaat sektörü popülerdi” diye cevap veriyor.

İnşaat Bölümü’nde 4 yıllık bir program uy-

gulanıyordu. Programın tamamını kapsa-

yan tek ders Teknik Türkçe idi. Bunun yanı

sıra ilk iki sene İngilizce ve sadece birinci

yılda seçmeli olarak Almanca okutuluyor-

du. Teorik dersler birinci sınıf için kimya,

matematik, makine resmi ve demircilik;

ikinci sınıf için diferansiyel hesap, integral

hesap, fizik, geometri resmi, topografya,

tatbiki mekanik ve tesviyecilik; üçüncü sı-

nıf için diferansiyel denklemler, malzeme

mukavemeti, topografya, demiryolu mü-

hendisliği, hararet makineleri, elektrik

mühendisliği hakkında malumat, hidrolik,

şoseler, jeoloji, grafik statik, inşaat ve be-

tonarme; dördüncü sınıf için iş tatbikatı,

demiryolu ve şose projeleri, inşaat, inşai

hesap ve projeler, betonarme, kârgir inşa-

at, temeller, su tevzi mühendisliği, su mü-

hendisliği, iktisat, mühendislik kanunu ve

ahlakı, toprağın ziraate müsait hale getiril-

mesi ve muhafazası, kanalizasyon mühen-

disliği ve tezden oluşuyordu.

Bu derslerin dışında yoğun bir laboratu-

var ve atölye programı vardı. Fizik, kimya,

hidrolik, makine, elektrik, malzeme, jeo-

loji ve statik laboratuvarlarının yanı sıra

marangozluk, dökümcülük, demircilik,

tesviyecilik ve topografya gibi uygulamalı

dersler programda önemli bir yer tutu-

yordu. Ayrıca birinci sınıfın sonunda, yaz

dersi olarak 4 hafta marangozluk ve ikinci

sınıfın sonunda 4 hafta topografya tatbi-

katı yaptırılıyordu. Bu sayede öğrencilerin

malzemeyle ve üretim teknikleriyle bizzat

tanışması sağlanıyordu.

8

1939 tarihli tanıtım kılavuzuna göre Robert

Kolej’in mühendislik kısmından mezun

olanlar Milli Eğitim ve Bayındırlık Bakan-

lıkları tarafından “mühendis” derecesinde

kabul edildiği gibi, Amerikan üniversiteleri

tarafından da tanınıyordu:

Mektebimiz dereceleri Amerika’nın bütün

başlıca üniversite ve teknik tahsil müesse-

seleri tarafından tanınmaktadır. Bundan

dolayı mezunlarımız bu müesseselere gi-

rip (şahsi kabiliyetlerine göre) bir veya

iki senede “Master of Science” derecesini

kazanmaktadırlar. Bu derece, “Diplome

Ingénieur” veya “Yüksek Mühendis” dere-

cesi ile aynıdır.

Son zamanlarda mektebimiz dereceleri

İngiltere’de de tanınmakta olup, mezun-

larımız Londra Üniversitesi Imperial Ins-

titute of Technology’de iki sene okumakla

İngiltere fen başölyesi unvanını kazan-

maktadırlar.

9

Gelgelelim 1943-1944 ders yılında, Ro-

bert Kolej mühendislik bölümünün diğer

mühendislik fakülteleriyle denkliği konu-

sunda ciddi bir sorun baş gösterdi. Bayın-

dırlık Bakanlığı, Robert Kolej’den mezun

olduktan sonra ABD’de öğrenimine devam

ederek yüksek lisans derecesini alan mü-

hendislerin, diğer Türk üniversitelerinden

mezun olan mühendislere göre iki yıl daha

az hazırlık okumasını eşitlik ilkesine ay-

kırı bulmuş, bu nedenle de hepsinin aynı

seviyede kabul edilemeyeceklerine dair bir

eyyaz Berker, Tarsus Ameri-

kan Koleji’nde başladığı orta öğre-

nimine 1939 yılından sonra Robert

Kolej’de devam etti (üstte, ön

sıranın en sağında).

Feyyaz Berker’in Robert Kolej’in

lise kısmını tamamladıktan sonra

devam ettiği Mühendislik Bölü-

mü’nde teorik dersler kadar uygu-

lamalı derslere de önem veriliyor-

du. Solda, Feyyaz Berker torna

tezgâhının başında.

F