Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 285 Next Page
Page Background

15

redatın İngilizce olmasıydı. Birçok kent

merkezinde henüz lise derecesinde eğitim

verilemezken, çocukların burada İngiliz-

ce ders görmesi hiç şüphesiz mühim bir

ayrıcalıktı. Feyyaz Berker’in öğrenci ol-

duğu yıllarda okulun İngilizce öğretmeni,

yazar Georgianna Maynard’ın ifadesiyle

“gözlüğünün üzerinden bir bakışıyla en

arsız öğrenciyi bile muma çeviren” Miss

Towner’dı. Miss Towner’ın 1941 yılından

bir öğrencisi, onunla ilk karşılaşmasını

şöyle anlatıyordu:

Bu, çoğumuzun evden ilk ayrı kalışıydı.

Dolayısıyla hepimiz ev özlemi içindeydik.

Ama bundan kurtulmamız uzun sürmedi

ve İngilizce öğrenmek için zorlu bir yola

koyulduk. Kolejde girdiğimiz ilk ders, Miss

Towner’ın dersiydi. Miss Towner sınıfa

girdi ve

“Good morning boys!”

dedi. Bu-

nun üzerine Teoman Baykal ayağa kalk-

tı ve en güzel Türkçesiyle Miss Towner’a

bir hata yaptığını, şu anda birinci sınıfta

değil, hazırlık sınıfında bulunduğunu ve

bizim İngilizce bilmediğimizi söyledi. Miss

Towner onu anlamamış göründü ve bi-

zimle İngilizce konuşmaya devam etti. Bu

durum birkaç ay devam etti ve sonunda

onu anlamaya başladık.

4

Tarsus Amerikan Koleji’nin bir diğer far-

kı, öğrencilerine ders dışında tanıdığı

imkânlar ve sosyal girişimcilik ruhunu

geliştiren etkinliklerdi. Aslında çeşitli il-

gi alanlarına yönelik öğrenci kulüplerini

ve sosyal organizasyonları okul yaşamına

sokma anlayışı Türkiye’ye American Board

eğitimcileri ile birlikte gelmiş, sonradan

Türk eğitimcilerin de dikkatini çekmişti.

Kolej müdürü Woolworth, 1931 yılında

okulda ilk kez uygulanmaya başlayan ku-

lüp programının öyküsünü şöyle açıklıyor-

du:

Kulüpler, dünyanın bu kesiminde, özellik-

le de öğrencilerini Türklerin oluşturduğu

okullarda tümüyle yeni bir kavram oldu-

ğu için önce bu programı iki aylık dönem-

ler halinde denemeyi düşündük. Ben mü-

nazara konusuna eğildim; okulun diğer

öğretmenleri de beden eğitimi, yürüyüş,

fotoğrafçılık, müzik, tenis ve ilkyardım

gibi konuları ele aldılar. Tüm bunlar ço-

cukların ilgisini çekmiş görünüyordu.

Bu yüzden bir sonraki yıl daha geniş bir

program uygulamaya karar verdik.

5

Okul yönetimine göre bu gibi faaliyetler

kendini kontrol etme ve sorumluluk üst-

lenme gibi etkileri sayesinde çocukların

karakter oluşumuna önemli katkı sağlıyor,

ayrıca onların dünya olaylarına ve yaşama

bakışlarına bir derinlik katıyordu. Nite-

kim, bu yıldan sonra kulüpler Tarsus Ame-

rikan Koleji’nin ayrılmaz bir parçası hali-

ne gelecek, okul mezunlarının unutulmaz

eyyaz Berker 1925 yılında

Mersin’de, göz doktoru Muhtar

Berker’in çocuğu olarak dünyaya

geldi. Karşı sayfada Feyyaz Berker,

babasının kucağında.

Aile 1939’da Mersin’den ayrıldığın-

da, Feyyaz Berker (yandaki resim-

de alt sırada ortada) Tarsus Ame-

rikan Koleji’nin ikinci sınıfını yeni

bitirmişti.

Üstte, 1940’ların başlarında Mer-

sin sokaklarından bir görünüm.

F