20
1939 yılında Robert Kolej’in mühendis kısmını tanıtmak üzere
hazırlanmış “Teknik Okul Prospektüsü”, bize Feyyaz Berker’in ve
gelecekteki ortaklarından Nihat Gökyiğit’in öğrenci olduğu yıllar
hakkında bize ilginç bilgiler sunmaktadır. İşte bakın 1939 yılında
Robert Kolej’in Mühendis Kısmı için neler yazılmış:
10
Robert Kolej Mühendis Kısmı’nın başlıca hususiyeti tedris lisa-
nının İngilizce olmasıdır. Bu, başlı başına, ehemmiyeti haizdir;
çünkü bu suretle, talebeye teknik sahasında yazılmış bütün eser-
lerden istifade fırsatı verilmiş demektir. Dünyanın her hangi
memleketinde meydana çıkan keşif ve tekâmüllerden (ilerleme-
lerden) bahis yazılar hiç şüphesiz, daima İngilizceye nakledilir.
Tedris usulü gayet etraflıdır ve profesörlerin takrirlerinden (an-
latımlarından), mevzu ile alakadar bir kitabın okunmasından
ve projeler ihzarından (hazırlanmasından) müteşekkildir. Tak-
rirlerde profesörler kendi tecrübelerine istinaden mütalaalarını
(değerlendirmelerini) arz ederler. Ders kitabı, talebeye, mütalaa
edilen bahsi etraflı bir surette anlatır. Talebe, tahsilinin son se-
nesine yaklaşırken, kendisine tekâmül ettirip tamamlaması için
projeler verilir ve böylelikle, geçen yıllarda kazanmış olduğu
malumatı bir araya toplayıp tatbik etmeyi öğrenir.
Bir mühendisin, hayatta muvaffak olması için, etrafındakilerle
münasebette bulunması ve teknik sahada malumatı olmayanları
alakadar etmesini bilmesi lazımdır. Mühendis Kısmı’nın lise kıs-
mı ile sıkı rabıtası (bağlantısı) işte bunu temin etmektedir.
Robert Kolej’in temin ettiği mühim kolaylıklardan biri de mek-
tepte mevcut kütüphanedir. Her veçhile (yönüyle) yeni ve asri
olan bu kütüphane binası her türlü konforu haizdir. Belli başlı
lisanlarda yazılmış en yeni ve mühim kitapların ve mecmuaların
celbi konusunda azami gayret sarfedilmektedir. Türkçe, Fransız-
ca, Almanca ve İngilizce yazılmış bu nevi yazıların bir nüshası
her zaman kütüphanemizde bulunur.
Mektepte Mühendis Kısmı’na müdavim talebe tarafından idare
edilen bir birlik vardır. Bu birliğin başlıca gayesi mühendisler-
le müşavere fırsatını talebeye bahşetmek, mücmel (özet) şekilde
teknik rapor vermeği öğretmektir.
İlaveten, her sene, sanayi ve mühendisliğe ait işler yapılan ma-
hallere tetkik gezmeleri tertip edilmektedir. Bütün bir sınıf veya
kısım talebe buralara giderek projelerin kabiliyet-i tatbikiyesini
(uygulanabilirliğini) gözleriyle görürler; bundan maada (baş-
ka), bir mühendisin emri altında çalışanlara ne gibi münasebet-
leri olabileceğini öğrenirler.
Temiz ve sıhhi muhit iyi mesai için elzemdir. Boğaz seviyesinden
yüz küsur metre yüksekte kâin kolej hiç şüphesiz gerek güneş ve
gerek temiz hava noktasından bu evsafı fazlasıyla haizdir. Genç-
lere bedeni kabiliyetlerini inkişaf (geliştirme) fırsatı verilmelidir.
Bundaki gaye atlet olmaktan ziyade sıhhat ve afiyet teminidir.
İşte böyle bir fırsat da, mükemmelen mücehhez (donatılmış) bir
jimnastikhanesi ve tecrübeli antrenörleri bulunan Kolej’de mev-
cuttur.
Robert Kolej Mühendis Kısmı’nda okuyan bir talebenin tahsilinin
mühim bir kısmını laboratuvarlardaki tetkikatı teşkil eder. Öğ-
renmiş olduğu nazariyeleri burada tatbik eder, okuduğu mevzu-
lara ait fenni düsturları kendi gözleriyle burada görüp layıkıyla
kavrar.
Geçmişte Robert Kolej’de mühendislik eğitimi