16
anılarının bir kısmını bu kulüplerde ge-
çirdikleri zamanlar oluşturacaktı. Feyyaz
Berker’in daha sonraki öğrencilik yıllarına
damgasını vuracak olan spor sevgisinin kö-
kenini, belki de bu yıllarda aramak yanlış
olmayacaktır.
Feyyaz Berker, Tarsus Amerikan Koleji’nde
iki sene okudu. O sıralarda siyasetle ilgi-
lenmeye başlayan babası, 1939’daki VI.
Dönem seçimlerinde İçel milletvekili olun-
ca, o da ailesiyle birlikte Ankara’ya taşın-
dı. Seçimler mart ayında yapılmış, Meclis
çalışmalarına 3 Nisan 1939’da başlamıştı.
Berker, o yazı Ankara’da geçirdi. Ancak
yeni bir okul bulmak gerekiyordu. Sonun-
da, Tarsus’ta yarım kalan İngilizce tedri-
satına devam edebilmesi için, ailesi onu
İstanbul’da Robert Kolej’e göndermeye
karar verdi. Böylece, 1939 sonbaharında,
Feyyaz Berker’in yaşamında çok özel bir
yere sahip olduğunu söylediği “kolej yılla-
rı” başladı.
İstanbul, o sırada henüz 14 yaşında olan
Feyyaz Berker için tümüyle yeni bir muhit-
ti. Her ne kadar Milli Mücadele yıllarında
İsmet İnönü’nün yaveri olan ve sonradan
ünlü Ömür firmasını kurarak yoğurt işine
giren aile dostu Fikret Yüzatlı İstanbul’da,
üstelik Robert Kolej’in hayli yakınında
oturuyorsa da, Feyyaz Berker okula yatılı
olarak kaydettirildi. Feyyaz Berker, o gün-
lerin deyimiyle “leyli”, yani yatılı olmasını
bugün “ayrıcalıklı” bir durum olarak de-
ğerlendiriyor; çünkü yatılı olmak, ona göre
kendisini okula daha sıkı bir biçimde bağ-
lamış, kolej bir bakıma evi olup hayatını
biçimlendirmişti.
Feyyaz Berker’in yaşamını biçimlendiren
Robert Kolej yılları, aynı zamanda önemli
gelişmelere sahne olan ve Türkiye’nin be-
lirli bir dönemine damgasını vuran savaş
yıllarıydı. Almanya’nın 1 Eylül 1939’da
Polonya’yı işgal etmesi üzerine II. Dünya
Savaşı patlak verdiğinde, İstanbul’daki
Amerikan kolejleri 1939-1940 akademik
yılını açmaya hazırlanıyordu. Savaşın yö-
nünü ve ulaşacağı büyüklüğü kestirmek
henüz pek mümkün değildi. Ancak Türki-
ye, 1939 boyunca Avrupa’da meydana ge-
obert Kolej’deki yılları, Fey-
yaz Berker’in kendi ifadesiyle
geleceğini biçimlendirmede çok
önemli bir rol oynadı. II. Dünya
Savaşı nedeniyle yaşanan türlü
sıkıntılar okuldaki hayatı olumsuz
etkilese de, Berker’in öğrenci
olduğu 1939-1946 yılları arasında
öğretim aksamaksızın sürdürüldü.
Öğrenimini mühendislik alanında
sürdürmeye karar veren Feyyaz
Berker (sağda ortada), inşaat,
makine ve elektrik gibi üç seçenek
arasından, o yıllardaki en “popü-
ler” branş olduğu gerekçesiyle
“inşaat” mühendisliğini seçti.
R