Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 285 Next Page
Page Background

24

B24 Liberator bombardıman uçaklarının

üretimi için Amerikan hükümeti tarafın-

dan inşa edilmiş, ancak savaş bittikten

sonra fabrikaya artık gerek kalmadığı için

hükümet tarafından henüz yeni kurulmuş

bir şirket olan Kaiser-Frazer otomobil fab-

rikasına kiralanmıştı. Bu fabrikada montaj

işçisi olarak çalıştığı dönem, mesleki bil-

gi bakımından kattığı artılar bir yana, iş

ve yaşam felsefesi bakımından da Feyyaz

Berker’e yepyeni ufuklar kazandırmıştı:

Kaiser-Frazer fabrikası vardı Michi-

gan’da, harp sırasında uçak imalatı ya-

pardı, sonra otomobil imalatına başladı.

Biz yaz aylarında iki ay çalıştık orada.

Hayatımın en ilginç tecrübesini, bir fab-

rikada işçi olarak çalışma tecrübesini ya-

şadım orada. Bu sayede bir işçinin nasıl,

hangi psikolojik şartlar altında çalıştığını

görmüş oldum. Orada çalışırken, verimli

ve süratli çalışmanın yanında kendi ken-

dimize yetmeyi ve para kazanmanın an-

lamını da öğrendik.

Amerikalı bir mühendis arkadaşım beni

bir gün evine çağırdı. “Ben yarım gün ça-

lışıyorum, yarım gün çalışmıyorum” dedi.

“Ne yapıyorsun?” dedim. Tuğla ördüğünü

söyledi. “Eee, nasıl oluyor, yarım gün çalı-

şıyorsun, yarım gün çalışmıyorsun?” diye

sordum. “Şu suretle kabul ettirdim, gayet

verimli çalışıyorum yarım gün. Yarım

gün çalışıp işim bitince, geliyorum bura-

da Amerikan futbolu seyrediyorum” dedi.

Böyle örnekler vardı Amerika’da. Bunları

özellikle söylüyorum, çünkü düşününce

benim için bunların bütün hayatımda ge-

riye doğru önemli örnekler teşkil ettiğini

anlıyorum.

Feyyaz Berker, 1948 yılında Michigan

Üniversitesi’ni bitirip yüksek inşaat mü-

hendisi unvanını kazandıktan sonra he-

men Türkiye’ye dönmedi ve bir süre

pratik yapmak üzere Amerika’da kaldı.

Kaliforniya’da, bir inşaat-mühendislik bü-

eyyaz Berker’in ilk iş tecrü-

besi, Amerika’da okuduğu yıllarda

harçlığını kazanabilmek için çalış-

tığı Kaiser-Frazer otomobil fabri-

kasındaki montaj hattı işçiliğiydi.

Çalışma hayatını yakından tanımak

ve verimli çalışmanın anlamını kav-

ramak bakımından bu işin kendi-

sine çok büyük katkıları olduğunu

belirten Berker (altta, arka sırada

en solda), 1949 yılında döndüğü

Türkiye’deki meslek yaşamına da

Bayındırlık Bakanlığı bünyesinde,

Esenboğa Havalimanı’nın şantiye

şefi olarak başladı (sağ sayfada).

F