30
yaptır.” Elimden tutup da beni oraya gör-
mek gibi bir şey yok, ama ihmalden değil
kesinlikle. Kendi işini yapmayı öğretmek
için. Kendisi de öyle görmüş çünkü, ba-
bam da öyle görmüş.
Gittim, kayıtların dolduğunu, geç kaldığı-
mı söylediler. Gerisin geri döndüm. Tram-
vayla geçerken Kabataş Lisesi’ni gördüm.
İyi bir lise olduğunu duymuştum, olmaz-
sa oraya girerim diye düşündüm. Tram-
vaydan indim, onların da kâğıtlarını al-
dım, eve götürdüm. Onlara bakıyordum,
dedem “Ne oldu?” diye sordu. Kayıtların
dolduğunu söyledim. İnsan hayatında
küçük tesadüfler neler yapabiliyor... O
sırada Necati amcam askerdi, Merzifon’a
gitmişti askere, ama o akşam izine gelmiş
tesadüfen. “Sen merak etme, ben seni so-
karım o okula” dedi. Ertesi günü elimden
tutup götürdü beni. Çıktı müdürün yanı-
na, “Seni alıyorlar” dedi. Tabii bir hatırı
vardı orada. O zaman çok talep de yoktu,
fazla kişi alma imkânı vardı. Böylece oku-
la girdim.
Nihat Gökyiğit için hemen yatılı öğrenci-
lerden istenen şilte, yastık, çarşaf, yorgan,
çamaşır torbası ve yatağın önüne sermek
üzere bir kilim temin edildi ve böylece al-
tı yıl sürecek Robert Kolej günleri başla-
mış oldu. Robert Kolej, savaş nedeniyle o
günlerde tarihinin en sıkıntılı, ama aynı
zamanda öğrencilerin gösterdiği rağbet
nedeniyle en parlak dönemini yaşıyordu.
1940-1941 ders yılı için okula 859 öğrenci
kayıt yaptırmıştı. Bu sayı, savaş öncesin-
deki yıllarla karşılaştırıldığında rekor se-
viyede yüksekti. Ancak öğretmen sıkıntısı
ve savaşın neden olduğu belirsizlikler, okul
idaresini çok güç durumda bırakıyordu.
Nitekim İstanbul Amerikan Kolejleri Baş-
kanı Wright, yazdığı 17 Haziran 1940 ta-
rihli bir mektupta, önünü görememenin
sıkıntısını şöyle dile getiriyordu:
İtiraf etmeliyim ki gelecek sonbaharda
öğretmen ihtiyacımızın ne olacağı konu-
sunda akla uygun bir resim oluşturmak
son derecede güç. Batı Avrupa’da felaket-
ler birbirini o kadar sık takip ediyor ki,
bir duruma alışmaya bile fırsat kalmadan
her şey yeniden değişiveriyor. Hele üç ay
öncesinden durumumuzu açığa kavuştur-
mamız mümkün değil.
3
Bu sıkıntılara rağmen kampüsteki yaşam
normal seyrini sürdürüyordu. Öğrenciler,
ders dışında zamanlarının çoğunu kam-
Robert Kolej’e yeni katılan öğrenciler için hazırlanan
1939 tarihli bir rehber kitapta, “Ders Harici Faaliyetler”
başlığı altında, öğrencilerin okulda gerçekleştirebile-
cekleri sosyal etkinliklere yönelik şu bilgiler yer alıyor:
Talebede yurtseverlik, nefse itimat, sportmenlik, vazi-
fe ve mesuliyet hislerinin esaslı bir şekilde kökleşmesi-
ni temin için ders harici bir takım terbiyevi faaliyetler
ihdas edilmiştir. Bu gibi faaliyetlerde talebe demok-
rasi prensiplerinin başlıcası olan kendi kendini idare
etmeyi bilvasıta öğrenir.
Mektepte müteaddid talebe teşekkülleri olup başlıca-
ları şunlardır: Türk Talebe Birliği, Genel Talebe Bir-
liği, Record Senelik Mecmua Heyeti, Kızılay Gençler
Derneği, Tiyatro ve Temsil Birliği, Spor Birliği, Sınıf
Hususi Teşekkülleri.
4
Robert Kolej’de ders dışı faaliyetler