167
risi depolama tankları (1979-1983) ve
off-
side
üniteleri (1980-1986), Riyad Yüksek
Nokta Terminali (1980-1983), 14 adet tra-
fo merkezi ve İskenderun-Divriği Demir-
yolu Sinyalizasyon Sistemi (1983-1990) gi-
bi projeler, toplamda yaklaşık 350 milyon
dolarlık bedelle Tekfen İnşaat ve Tesisat
A.Ş.’nin gelirleri arasında oldukça önemli
bir yer tutuyordu. Ancak bu döneme dam-
gasını vuran esas projeler, yurtiçinde ve
yurtdışında gerçekleştirilen petrol ve su
iletim hatlarıydı.
Söz konusu dönem içinde gerçekleştirilen
büyük çaplı boru hattı projeleri yaklaşık
378 milyon dolarlık bir iş hacmi yaratma-
sının dışında, Tekfen adının bu alanda pe-
kişmesi açısından da son derece önemliy-
di. Tekfen’in yurtdışına açılma süreciyle de
paralel giden dört boru hattı projesinden
üçü Suudi Arabistan’da gerçekleştirilmişti
ve su iletimiyle ilgiliydi. Bunlardan Asir ve
Cubail-Riyad projeleri arıtılmış deniz su-
yunu yerleşim bölgelerine taşımayı amaçlı-
yordu. Taif kentinde gerçekleştirilen proje
ise, temiz su tesisatının yanı sıra kanalizas-
yon ve yağmur suyu sistemlerinin inşasını
da içeriyordu.
Ama tüm bu projeler arasında, rakamsal
olarak değilse bile, hem Tekfen’in boru
hattı işinde kendi başına hareket edebilme
yeterliliğini sınaması, hem de firmayı II.
Irak hattına hazırlaması bakımından belki
de en önemlisi, 1983-1986 yılları arasın-
da gerçekleştirilen Yumurtalık-Kırıkkale
Ham Petrol Boru Hattı idi.
rak ve İran arasında 1980 yı-
lında patlak veren savaş, Irak-Tür-
kiye Petrol Boru Hattı’nın stratejik
önemini bir kat daha artırmış ve
mevcut hatta ek olarak ikinci bir
hat daha inşa edilmesine karar ve-
rilmişti. Tekfen’in Saipem ve Kut-
lutaş firmalarıyla birlikte üstlendiği
bu proje, şirket tarihinin önemli
dönüm noktalarından biriydi.
Solda, Necati Akçağlılar Irak-Tür-
kiye Petrol Boru Hattı’nın ikinci
kısım anlaşmasını imzalarken.
I