

90
ulaşılmış, katı ürünlerle birlikte el-
leçlenen iş hacmi 2,8 milyon tona
erişmişti.
27
Gerek tevsi tesislerinin devreye
girmesi, gerekse artan gübre pa-
zarlama faaliyetleri, mevcut iskele-
nin yükleme/boşaltma kapasitesini
zorlamaya başlamıştı. Transit tica-
ret imkânlarının gün geçtikçe art-
ması, yeni bir iskele inşasını ras-
yonel hale getiriyordu. Ayrıca To-
ros tesislerinin, kuruluş çalışmala-
rı devam eden Yumurtalık Serbest
Bölgesi’nin hemen bitişiğinde ve
GAP’ın denize açılabileceği bir nok-
tada olması, ihracat olanakları itiba-
riyle geleceğe yönelik olarak büyük
fırsatlar vaat ediyordu.
Dicle ve Fırat nehirlerinin aşa-
ğı kısımları ile bunlar arasında ka-
lan ovaları kapsayan GAP projesi-
nin 1993 yılına kadar tamamlanma-
sı planlanıyordu. Söz konusu proje-
nin, ülkenin agroekonomik yapısın-
da çok önemli değişikliklere yol aç-
ması öngörülüyordu. Şanlıurfa, Ga-
ziantep, Diyarbakır, Adıyaman, Mar-
din ve Siirt illerinden oluşan GAP
bölgesi, gübre sektörünün de üze-
rinde önemle durduğu bir tüketim
alanıydı. Çünkü GAP’ın devreye gir-
mesiyle, sulanabilir tarım alanla-
rında 1,8 milyon hektarlık artış ol-
ması bekleniyordu. Gübre Üretici-
leri Derneği tarafından yapılan bir
araştırmaya göre, 1980’lerin sonun-
da GAP yöresinde birim alanda güb-
re tüketimi 35-50 kg/ha civarınday-
dı. Bu miktar, ülkenin ortalama tü-
ketim seviyesi olan 87 kg/ha’nın ol-
dukça altındaydı. GAP sulama proje-
si sonucu bu yörede gübre tüketimi-
nin hızla artarak 120 kg/ha’ya ulaş-
ması bekleniyordu.
28
Planlanan yeni iskele mevcut iske-
lenin doğusunda yer alacak ve vinç
ekipmanları, depoları ve torbalama
tesisleriyle bir bütün olarak inşa edi-
lecekti. Tamamlandığı zaman Doğu
Akdeniz’in en yüksek kapasiteli ter-
minalini oluşturacak olan tesis, dök-
me ve torbalı gübre ile gübre ham-
maddelerinin yanı sıra hububat, kö-
mür, maden, genel kargo ve petrol
ürünleri gibi geniş bir yelpazede
YENİ TOROS terminali, sahip olduğu donanım
ve kapasite itibariyle dünyanın en gelişmiş
terminalleri ile kıyaslanIYORDU.