Previous Page  90 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 90 / 162 Next Page
Page Background

90

ulaşılmış, katı ürünlerle birlikte el-

leçlenen iş hacmi 2,8 milyon tona

erişmişti.

27

Gerek tevsi tesislerinin devreye

girmesi, gerekse artan gübre pa-

zarlama faaliyetleri, mevcut iskele-

nin yükleme/boşaltma kapasitesini

zorlamaya başlamıştı. Transit tica-

ret imkânlarının gün geçtikçe art-

ması, yeni bir iskele inşasını ras-

yonel hale getiriyordu. Ayrıca To-

ros tesislerinin, kuruluş çalışmala-

rı devam eden Yumurtalık Serbest

Bölgesi’nin hemen bitişiğinde ve

GAP’ın denize açılabileceği bir nok-

tada olması, ihracat olanakları itiba-

riyle geleceğe yönelik olarak büyük

fırsatlar vaat ediyordu.

Dicle ve Fırat nehirlerinin aşa-

ğı kısımları ile bunlar arasında ka-

lan ovaları kapsayan GAP projesi-

nin 1993 yılına kadar tamamlanma-

sı planlanıyordu. Söz konusu proje-

nin, ülkenin agroekonomik yapısın-

da çok önemli değişikliklere yol aç-

ması öngörülüyordu. Şanlıurfa, Ga-

ziantep, Diyarbakır, Adıyaman, Mar-

din ve Siirt illerinden oluşan GAP

bölgesi, gübre sektörünün de üze-

rinde önemle durduğu bir tüketim

alanıydı. Çünkü GAP’ın devreye gir-

mesiyle, sulanabilir tarım alanla-

rında 1,8 milyon hektarlık artış ol-

ması bekleniyordu. Gübre Üretici-

leri Derneği tarafından yapılan bir

araştırmaya göre, 1980’lerin sonun-

da GAP yöresinde birim alanda güb-

re tüketimi 35-50 kg/ha civarınday-

dı. Bu miktar, ülkenin ortalama tü-

ketim seviyesi olan 87 kg/ha’nın ol-

dukça altındaydı. GAP sulama proje-

si sonucu bu yörede gübre tüketimi-

nin hızla artarak 120 kg/ha’ya ulaş-

ması bekleniyordu.

28

Planlanan yeni iskele mevcut iske-

lenin doğusunda yer alacak ve vinç

ekipmanları, depoları ve torbalama

tesisleriyle bir bütün olarak inşa edi-

lecekti. Tamamlandığı zaman Doğu

Akdeniz’in en yüksek kapasiteli ter-

minalini oluşturacak olan tesis, dök-

me ve torbalı gübre ile gübre ham-

maddelerinin yanı sıra hububat, kö-

mür, maden, genel kargo ve petrol

ürünleri gibi geniş bir yelpazede

YENİ TOROS terminali, sahip olduğu donanım

ve kapasite itibariyle dünyanın en gelişmiş

terminalleri ile kıyaslanIYORDU.