Previous Page  89 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 162 Next Page
Page Background

89

İhracat

Gübre sektöründeki liberasyonun

üreticilere getirdiği en önemli fay-

dalardan biri de 1 Temmuz 1986 ta-

rihinden itibaren ihracatın serbest

bırakılmasıydı. Liberasyon öncesin-

de gübre üreticilerinin ihracat bağ-

lantısı yapabilmesi serbest olmak-

la birlikte, ihracatın gerçekleştiri-

lebilmesi Tarım Orman ve Köyişle-

ri Bakanlığı’nın onayına tabiydi. Ba-

kanlık, sektörde düşük kapasite kul-

lanımı en büyük sorunlardan biri ol-

duğu halde, zaman zaman “iç üreti-

min yeterli olmadığı” gerekçesiyle

bu yöndeki başvuruları reddedebi-

liyordu.

Toros Gübre ilk ihracatını, üretime

geçtikten hemen sonra 1982 yılında

Suudi Arabistan’a yapmış, bu ülkeye

toprak ve ürün özelliklerine uygun

olarak üretilmiş 5 bin ton kompoze

gübre göndermişti. Sonraki yıllarda

bu ülkeye Kanada, ABD, Yunanistan,

Romanya, Hollanda, Almanya, İspan-

ya, Kenya, Benin, İran, Tayland, Çin,

İtalya, İrlanda ve Libya gibi başka ül-

keler de katılacak, ancak ihracat fa-

aliyeti –iç pazarın çok daraldığı dö-

nemler dışında– hemen her zaman

atıl kapasiteyi değerlendirmeye yö-

nelik ikincil bir tercih olarak kala-

caktı. Toros Gübre, tarihindeki en

yüksek ihracat rakamına 26 milyon

dolarla yine Türkiye için bir kriz yılı

olan 1994 yılında ulaşacaktı.

İSKELEDEN TERMİNALE

1987 başlarında devreye sokulan II.

Tevsi projesinin ikinci ve en önem-

li halkasını, aynı anda ikisi 110.000

DWT’luk, diğerleri 3.000-40.000

DWT’luk toplam 5 geminin yanaş-

masına müsait ikinci bir iskelenin in-

şası oluşturuyordu. Bununla birlik-

te iskele arkasındaki torbalama tesi-

si ile dökme ve torbalı gübre depo-

ları da genişletilecek, böylece 1989

başlarında tamamlanması planlanan

proje ile Toros iskelesi, gerçek bir

terminal niteliğine kavuşacaktı.

25

Limancılık hizmetleri, ilk yıllardan

beri Toros’un en önemli gelir kay-

nakları arasında bulunuyordu. Özel-

likle 1983 yılından sonra Irak’tan

büyük miktarlarda gelmeye başla-

yan nafta, fueloil, ham petrol ve kü-

kürt gibi kargolar, gübre faaliyetin-

den elde edilen gelirlere ek olarak

önemli bir artı değer yaratmış ve

şirketin yeni yatırımlara yönelme-

sine yardımcı olmuştu. Toros Güb-

re Yönetim Kurulu Başkanı Necati

Akçağlılar’a göre bu işkolu kısa süre-

de şirketin ana faaliyetlerinden biri

haline gelmiş,

26

bu nedenle 1985 yı-

lında bu alanda hizmet vermek üze-

re Toros Terminal Servisleri A.Ş. ku-

rulmuştu. Türkiye’nin güney kıyı-

larında kurulu terminal kapasitele-

rinin son yıllarda artmış olmasına

karşın Toros iskelesi, iç ve dış piya-

salardaki bilinirliğini her geçen gün

artırıyor ve iş hacmini sürekli geliş-

tiriyordu. 1986 yılına gelindiğinde,

Toros iskelesinde sıvı ürünler için

2,1 milyon tonluk bir fiili rakama