Table of Contents Table of Contents
Previous Page  86 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 285 Next Page
Page Background

85

planlı ekonomi döneminin sanayileşme

bakımından Türkiye’ye kazandırdıkları

göz ardı edilemez. Bu dönem, devlet hima-

yesindeki belirli alanlarda hem kamu sek-

törünün, hem de özel sektörün çok sayıda

yeni yatırımına sahne olacak, bu iki sektör

arasında yeni bir işbölümü ortaya çıka-

caktı. Bu işbölümüne göre büyük sermaye

gerektiren demir-çelik, petrokimya ve di-

ğer ara malların üretimi devlet tarafından

gerçekleştirilirken, özel sektör daha çok

tüketim mallarına yönelecek, bu arada çok

sayıda yabancı yatırımcı da yerli ortaklarla

birlikte yatırıma girişecekti.

Özetlemek gerekirse, 1960’lı yıllar hem

ağır sanayi, hem de orta ve hafif sanayi ba-

kımından birçok yatırıma sahne olacak, bu

da Tekfen gibi müteahhit firmalar için yeni

bir çalışma alanı oluşturacaktı.

FNN, Erzincan-Erzurum NATO akaryakıt boru hattı proje müşa-

virliği işinde kullanılmak üzere 1959 yılının Eylül ayında Bayın-

dırlık Bakanlığı’ndan, Amerika’dan getirilmek üzere 2 adet teksir

makinesi, 1 adet termo-fax fotokopi makinesi (ve kâğıtları), 1 adet

Dodge kamyonet ve 1 adet Plymouth

station wagon

otomobil için

izin istedi.

Ama o günler, Türkiye’nin döviz kasasının bomboş olduğu gün-

lerdi. Yurtdışından getirilecek kırtasiye malzemesi için bile dö-

viz tahsisi almak gerekiyordu ve bu da hiç kolay değildi. Nitekim

Plymouth otomobil için gereken permi aynı ay içinde geldiyse de,

Dodge kamyonetin ithali için gereken permi ancak 25 Kasım 1959

tarihinde alınabildi. Ne var ki bu kez ithalatta yaşanan problemler

yüzünden otomobili 15 Mayıs 1960 tarihine kadar getirmek müm-

kün olmadı. Dodge kamyonet de 28 Nisan 1960 tarihinde hazır

olduğu halde perminin süresi dolduğu için yurda sokulamadı.

Özel sektörün önündeki

engel: Döviz sıkıntısı

Bu süre içinde firma, bakanlık ve üretici şirketler arasında onlarca

mektup gelip gitti; bürokrasinin çarkları ağır ağır işledi. Sonun-

da istenen tüm malzeme ve araçlar temin edildi. Ama malzemeler

geldiğinde, proje çoktan bitirilmiş ve teslim edilmişti.

Diğer yandan Türkiye’nin sanayileşme

yolunda gösterdiği bu çaba, başta NATO

olmak üzere dış kaynaklar tarafından da

desteklenecekti. Örneğin NATO Bakanlar

Konseyi, 5 Mayıs 1962 tarihli toplantısın-

da, “Türkiye’nin iktisadi kalkınmasını sağ-

lamak için gösterdiği gayretlere imkânları

uygun olan NATO üyesi devletler de katıla-

caktır” şeklinde bir karar alacak ve bu yar-

dımların hazırlanmakta olan beş yıllık kal-