81
ğin iki firmanın yolları, Ataş’taki işler ta-
mamlandıktan yaklaşık bir yıl sonra, Ereğli
Demir Çelik Fabrikaları’nın inşası sırasın-
da yeniden kesişecekti.
FNN ve Tekfen’in 1960’lı yıllardaki çalış-
malarına ve her iki firmanın bu yeni dö-
nemdeki gelişimine yoğunlaşmadan önce,
1950’lerin sonlarına doğru ortaya çıkan
bazı sorunlardan ve ülkeyi tümüyle yepye-
ni bir kulvara sokacak olan gelişmelerden
bahsetmekte yarar vardır.
Bu sorunlardan birincisi, FNN’deki ve Tek-
fen’deki iş tanımlarının ve bu iki firmanın
birbirleriyle olan iş ilişkilerinin henüz tam
olarak oturmamış olmasıydı. Bu durum, il-
ginç bir şekilde, hem firmaların kendi için-
de, hem de FNN ve Tekfen arasında bazı
çıkar çatışmalarının çıkmasına yol açıyor-
du. Biri mühendislik işleriyle, diğeri inşaat
işleriyle ilgilenen bu iki yapı ilk bakışta bir-
birlerini destekler görünse de, ortaya çıkan
tablo bazen tersine işliyordu. Öte yandan,
aynı anda hem devlete, hem de özel sektö-
re hizmet vermesi FNN’ye hiç hareket alanı
bırakmıyor ve sıkıntı doğuruyordu. Bu du-
rumun en açık örneği, Erzincan-Erzurum
NATO akaryakıt boru hattı projesinde ya-
şanmıştı.
FN/FNN, kurulduğu günden itibaren pek
çok NATO projesinde hizmet vermiş ve ku-
rucu ortakların mesleki kökleri itibariyle
her zaman Hava Meydanları ve Akaryakıt
Tesisleri İnşaat Reisliği ile yakın ilişki için-
de olmuştu. FN/FNN, o günkü koşullarda
hep Türkiye’de örneği az olan bir uzmanlık
anlayışıyla hareket etmişti. Firmanın uz-
manlaştığı alanlardan biri, havaalanı inşa-
atlarıydı. Ortakların daha önce bu alanda
ciddi bir deneyim edinmiş olmaları, çok
açık ki onların bu gibi işlere yönelmele-
rinde önemli bir etken olmuştu. FN/FNN,
birçok havaalanı inşaatında bazen malze-
me analizleri yapan bir laboratuvar, bazen
mühendislik hizmetleri veren bir danış-
man, bazen de kontrol sorumlusu olarak
görev almıştı. Örneğin 24.10.1959 tarihli
bir belgede, Antalya Hava Meydanı pist
beton asfalt kaplaması etütlerinin FNN ta-
rafından yapıldığı görülmektedir.
Bunun dışında, özellikle Necati Akçağ-
lılar’ın ortaklığa katılmasından sonra
FNN’nin akaryakıt ve boru hattı işlerinde-
ki ağırlığı belirgin bir şekilde artmış, hatta
bir süre sonra neredeyse tek faaliyet alanı
haline gelmişti. Nitekim firmanın eski işle-
ri hakkında bilgi veren 1965 tarihli bir bel-
gede, FNN’nin o yıla değin 18 mukavele ile
toplam 9 milyon TL’lik iş yaptığı, bunun da
yüzde 92’sinin akaryakıt işi olduğu belir-
tilmekteydi. Firma, bu alandaki müşavir-
lik hizmetlerinde kullanılmak üzere kendi
bünyesinde yabancı personel de bulundur-
ersin’de kurulan Ataş Rafine-
risi, 1960’lı yılların başlarında Tek-
fen için önemli bir iş potansiyeli
oluşturmuştu. Necati Akçağlılar’ın
(sol sayfada, sağdan üçüncü) kişisel
çabaları sayesinde rafineriyi inşa
eden Foster Wheeler şirketiyle
kurulan yakınlık, Tekfen’in taşeron
olarak adı geçen firmaya birçok
farklı alanda hizmet sunmasını
sağlamıştı. Tekfen’in üstlendiği
yükümlülükleri –uzmanlık alanı
olmasa dahi– organize etme yete-
neği, Foster Wheeler’ın mozaik
yer döşemesi imalatından bahçe
düzenlemesine, sıkıştığı her nokta-
da Tekfen’den yardım istemesine
yol açmıştı. Solda, Ataş Rafinerisi
lojmanlarının bahçe düzenlemesini
yapan Tekfen işçileri.
M
eyyaz, Nihat, Necati (FNN)
adlı şirketimizde bir iki iş yaptıktan
sonra müteahhitlerle işler dola-
yısıyla çatışmaya başladık. Bunlar,
mühendislerle müteahhitlerin do-
ğal çatışmasıydı. Oysa bizim daha
serbest çalışabilmemiz ve daha
önemli projelere bakabilmemiz
gerekiyordu. Hem mühendislik,
hem Tekfen işliyordu. Bir müddet
sonra baktık ki iki alan tam uyuş-
muyor birbiriyle. Dolayısıyla onlar
arasında bir probleme düşmemek
üzere mühendislik şirketimizin
inşaat şirketinin şubesi olmasına
karar verdik. Böylece tek bir
isim olarak her iki işi de yapmış
olacaktık. O şekilde büyüdük,
ilk büyümemiz böyle oldu.
2
F
Necati Akçağlılar
Hem mühendislik, hem Tekfen işliyordu. Bir müddet
sonra baktık ki iki alan tam uyuşmuyor birbiriyle.