Table of Contents Table of Contents
Previous Page  79 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 285 Next Page
Page Background

78

Tekfen İnşaat, söz konusu dört yıllık sü-

re içerisinde Williams Brothers’a küçüklü

büyüklü 8 farklı iş yapmıştı. Bunlardan

çoğu boru hatları ve akaryakıt tesisleriyle

ilgili işlerdi. Örneğin listede ilk sırada yer

alan iş, toplam 11 NATO üssündeki hava-

alanları için yakıt ikmal sistemlerinin, 14

tank çiftliğindeki toplam 46 yakıt tankı-

nın ve 1.400 km uzunluğundaki ana boru

hatlarının kontrolü, temizliği, tamiri ve

hizmete sokulmasından oluşuyordu. Liste,

kapasiteleri 5-20 m

3

arasında değişen 30

adet yakıt tankı inşası ile toplam uzunluğu

9 km’ye ulaşan boru hatlarıyla bağlantıla-

rının yapılması; 5 NATO havaalanında 15

pompa istasyonunun elden geçirilmesi ve

45 km uzunluğunda boru hattı döşenmesi;

1.924 metre uzunluğundaki bir nehir geçişi

için yeni bir boru hattının dizayn edilerek

döşenmesi ve muhtelif NATO pompa is-

tasyonlarında ve tank çiftliklerinde çeşitli

tesisat işlerinin yapılması gibi yine akar-

yakıtla ilgili başka işlerle devam ediyor-

du. Sözü edilen projelerin toplam bedeli

37.650.000 TL idi. Bunun döviz karşılığı

ise yaklaşık 4,7 milyon dolar kadardı.

Williams Brothers’a yapılan işler arasında,

akaryakıt tesisleri ile ilgili olmayan yalnız-

ca iki proje bulunuyordu. Tüm işler ara-

sında en dikkat çekici olanı ise, söz konusu

firmanın Teksas merkezli Collins Cons-

truction Company (Submarine Pipeline

Specialists) ile ortak olarak gerçekleştirdiği

İstanbul Boğazı boru hattı geçişi projesiy-

di. NATO tesisleri kapsamında 1961-1962

yıllarında gerçekleştirilen proje, İstan-

bul Boğazı’nın altına döşenen 6 inçlik iki

adet akaryakıt boru hattından oluşuyordu.

Konsorsiyuma taşeron olarak hizmet veren

Tekfen’in, o yıllarda bilgi ve donanım itiba-

riyle projenin sualtı kısmını gerçekleştir-

mesi elbette beklenemezdi. Ancak Tekfen,

her biri 1.257 m uzunluğundaki boru hat-

larının sahilde kaynak yapılarak hazırlan-

ması, izolasyonu ve denize çekilmeye hazır

duruma getirilmesi işleriyle, Boğaz’ın iki

tarafındaki skreyper istasyonlarının inşa

edilmesi ve kara boru hatlarının döşenme-

si işlerini başarıyla tamamlayacaktı.

Bu işte toplam 631.154 sterlin olan pro-

je bedeli üzerinden Tekfen’e düşen pay

262.209 sterlin idi. Ama bu tür projelerde

maddi kazanç kadar, hatta belki de daha

fazla, bilgi, tecrübe ve ilişkiler yönünden

elde edilen kazanç önem taşıyordu. Nite-

kim Williams Brothers firmasının Türkiye

müdürü J.R. Ellis, 15 Nisan 1963 tarihli

mektubunda, yapılan işten memnuniyetini

“İnşaat sırasında Tekfen şirketi tarafından

ifa edilen işin mükemmellik bakımından

bizi son derece memnun bıraktığını ve bu

şirket teşkilatını bu gibi işler için muktedir

ve ehliyetli bulduğumuzu burada belirt-

mek isteriz. Herhangi bir vesile ile bu gibi

mühim projelerde bu şirketle çalışmak bizi

ziyadesiyle memnun bırakacaktır” şeklinde

dile getirirken, Collins Construction tem-

silcisi Emerson Kailey’nin 3 Temmuz 1962

tarihli mektubu, Tekfen’in geleceğe dönük

kazançlarını şöyle ortaya koyuyordu:

Boğaz’dan geçen NATO çift boru hattı

projesindeki katkılarından ötürü Tekfen’e

takdirlerimizi ifade etmek istiyoruz. Boru

hattının fiilen inşasında oynadığınız çok