Table of Contents Table of Contents
Previous Page  70 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 285 Next Page
Page Background

69

teçhizatına ait yedek parça temininde de

yaşanmaktaydı. Türkiye’nin inşaat maki-

neleriyle tanışmasının üzerinden henüz

çok zaman geçmemişti. 1947 yılında Mars-

hall Planı kapsamında gelmeye başlayan

iş makineleri, Türk inşaat sektörü için

tümüyle bir yenilikti. Öyle ki, devasa bü-

yüklükteki karayolu yapımı projelerinde

çalışan mühendisler bile, kendi aralarında

iş makinelerini “gerekli bulanlar” ve “ge-

rekli bulmayanlar” diye ikiye bölünmüştü.

1950’lerin başında Karayolları’nın Ankara

bölge müdürü olarak görev yapan Cihad

Boşalı’ya göre “yol davasında hakiki in-

kılap yapılmış” ve “kazma küreğin yerini

makine almış” olmasına rağmen, hâlâ eski

zihniyet varlığını sürdürmekteydi. Eski ka-

falı mühendisler, en ucuz, en iyi ve en sü-

ratli işin ancak makineyle yapılabileceğine

inanmak istemiyorlardı.

5

Makinelerin inşaat sektörüne girişi NA-

TO projelerinden sonra iyice hızlanmıştı.

Ancak bunları kullanacak operatörlerin

yetiştirilmesi, tamir-bakım ihtiyaçlarının

giderilmesi ve makinelerin sürekli çalışır

tutulabilmesi için gereken yedek parçala-

rın temini gibi konularda bu kadar hızlı bir

ilerleme sağlanamamıştı. İş makinelerinin

bazen tamir edilemeden aylarca yatma-

sı, müteahhidin karşısındaki en önemli

sorunlardan biriydi. Devletin yedek par-

çaların zamanında ve hızlı bir şekilde te-

mini için bir önlem almamış olması ise,

1954’te düzenlenen İnşaat Müteahhitleri

Kongresi’nde dile getirilen başlıca şikâyet

konularından biri olmuştu.

Yine aynı kongrede müteahhitler, sistemin

tümüyle yabancı firmaların lehine çalıştı-

ğını öne sürmüşler, en küçük inşaat işle-

rinin bile yabancılara verilmesinin yerli

müteahhitleri iflas noktasına sürüklediğini

belirtmişlerdi. Onlara göre yabancı firma-

larla tamamen özel tipte “maliyet+kâr”

üzerinden sözleşmeler yapılırken, yerli

müteahhitlere artırma ve eksiltme kanunu

hükümlerinin uygulanması büyük bir hak-

sızlıktı. Çünkü bu şekilde yabancı müteah-

hitler bol kazanç temin ederken, sabit üc-

ret karşılığında iş yapmak zorunda kalan

yerli müteahhitler işin alınma ve teslim ta-

rihleri arasında ortaya çıkan fiyat farkları

yüzünden zarar ediyorlardı.

7

ir gün artık inşaat işlerine

fiilen girmeye karar verdik ve bir

ihaleye katıldık. Açıkçası bu ihale

bizim için dönüm noktası oldu ve

ondan sonra ciddi bir atılım yaptık.

Ancak inşaat demek, makine de-

mek. Tek başına bilgi de yetmiyor,

mühendislik de yetmiyor. Toprak

makinesi, traktör, beton yarma

makinesi gibi birçok makine al-

mamız gerekiyordu, ama paramız

yoktu. İhaleyi kazanınca idareden

aldığımız avanslarla satın almalara

başladık. Kazandıkça ilave ettik ve

sonunda çarkı çevirecek kadar bir

şeylerimiz oldu, ondan sonra da

devam etti. Ama itiraf etmeliyim

ki Allah da yardım etti. Düşünü-

yorum da, batabilirdik, çünkü çok

risk vardı. Gerçi o riskleri bugün

de alıyoruz ama şimdi daha rahatız,

çünkü ciddi bir birikimimiz var.

6

Feyyaz Berker

B

Bir gün artık inşaat işlerine fiilen girmeye karar verdik ve bir ihaleye

katıldık. Açıkçası bu ihale bizim için dönüm noktası oldu.