Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 285 Next Page
Page Background

71

va Meydanları İnşaat Reisliği idi. O za-

man döviz sıkıntısı başlamıştı, dışarıdan

makine getirmek zordu. Ama NATO fas-

lından getiriyorduk. Bir büyük şansımız

da fiyatları İngiliz poundu olarak verme-

mizdi. Bir devaülasyon oldu arada; bu da

bir şanstı bizim için. İlk işimizin bu şansı

bizi müteahhitliğe doğru götürdü; kafa-

mızdaki de buydu zaten.

Söz konusu iş, NATO’nun İzmir, Akhisar,

Mürted, Eskişehir, Konya, Merzifon, Ma-

latya, Batman ve Diyarbakır hava mey-

danlarının banket stabilizasyon inşaatını

kapsıyordu. 1958 yılının son günlerinde

başlayan inşaatlar sırasında 216 bin m

2

bitümlü banket stabilizasyonu, 183 bin m

2

banket tozumaz tabakası, 16 bin m

2

3 cm

kalınlıkta banket stabilizasyonu ve 33.864

m

2

2 cm kalınlıkta banket stabilizasyonu

yapılacak ve iş 1960 yılının başlarında ta-

mamlanacaktı. Projenin malzeme ve işçilik

dahil toplam tutarı 442.917 pound idi.

Tekfen’in bu ilk işinde şans faktörü kadar,

başka faktörlerin de önemli rol oynadığını

söylemek yanlış değildir. Bunların birinci-

si cesaret olmalıdır; çünkü söz konusu pro-

je büyük firmaların dahi gözünü korkutur-

ken, henüz tek bir makinesi bile olmayan

Tekfen’in bu işe talip olması ancak cesaret

sözcüğüyle açıklanabilir. Bu yıllarda inşaat

sektörü büyük bir rekabete sahne olmak-

taydı. Son on yıl içinde ivme kazanan alt-

yapı ve askeri inşaat işleri nedeniyle çok

sayıda firma kurulmuştu. 1954 İnşaat Mü-

teahhitleri Kongresi’nde açıklanan rakam-

lara göre piyasada en az 5 bin müteahhit

faaliyet göstermekteydi.

10

Bunların önemli

bir kısmını ilkel yöntemlerle çalışan konut

ve basit bina müteahhitleri oluşturmakla

birlikte, özellikle NATO işleri için sağla-

nan olanaklar sayesinde önemli bir maki-

ne parkı ve bilgi birikimi sağlamış büyük

müteahhitler de mevcuttu. Tevfik Kuyaş,

Kadri Veziroğlu (sonradan Sedat Veziroğ-

lu) ve Sezai Türkeş-Fevzi Akkaya bunlar-

dan bazılarıydı. Türkiye’de müteahhitlerin

elindeki teçhizat ve makinelerin değeri

30-35 milyon doları buluyordu.

11

Ayrıca

piyasada çok sayıda yabancı firma faaliyet

göstermekteydi.

Tekfen’in bu rekabetin içinden sıyrılarak

söz konusu ihaleyi kazanabilmiş olması,

ikinci bir faktörü daha gündeme getirmek-

tedir. Bu da, güvenilir olmaktır. Tekfen’i

kuran ortaklar hem kamu görevleri sıra-

sında, hem de FN’de yaptıkları işlerle çev-

relerine büyük bir güven telkin etmişlerdi.

O günlerde havaalanı inşaatı ya da askeri

tesis gibi konularda işi güvenilir firmalara

emanet etmeyi birinci öncelik olarak ele

alan işveren için bu faktör, makine parkı

konusundaki eksikliklerden ya da serma-

ye yetersizliğinden daha büyük bir öneme

lk hava meydanları işini aldık.

Hava meydanları bitmiş, banketle-

rin yapılması gerekiyordu. Bugün

dahi hava meydanlarında genişle-

tiliyor o banketler. O tarihte bize

verdiler o işi. İhaleye girdik, kazan-

dık. Fakat, herhalde şunu düşündü

idare: “Bunlar burada çalışmış

insanlar. İşi bunlara verirsek bir

şey olur mu?” Ama bir yandan bize

güveniyorlardı. O bakımdan so-

nunda karar verdiler. İlk yaptığımız

işti ve bütün sermayemizi ortaya

koymak, makine parkı kurmak,

makine getirmek gerekiyordu.

Banket işini çok kısa zamanda, on-

ların da tahmininin öncesinde bitir-

dik. Çok memnun oldular. “İsabet

olmuş, iyi ki size verdik bu işi”

dedirttik, ama tabii bunun için çok

çaba sarf ettik. O günleri hatırlı-

yorum, gece gündüz çalışıyorduk.

Hep başındaydık işin. Bir mühendis

dahi tutacak imkâna sahip değildik.

Kendimiz mühendistik, gençtik,

öyle bir lüksümüz yoktu. Küçük

bir büroda kendimiz çalışarak işi

götürmeye çalıştık. İsabet de ol-

muş. Nitekim başka türlü bugünkü

kadrolara ulaşamaz, bugün çalışan

arkadaşların güvenini ve sevgisini

kazanamazdık. Mühim olan onların

güvenini ve sevgisini kazanmak.

Bizim için en önemli değer bu.

İ

Feyyaz Berker

Gece gündüz çalışıyorduk. Hep başındaydık işin. Bir mühendis dahi

tutacak imkâna sahip değildik. Öyle bir lüksümüz yoktu.

ekfen İnşaat’n kurulmasın-

dan sonra alınan ilk iş, 9 NATO

havaalanının banket stabilizasyon

çalışmalarından oluşuyordu. İşin

sahibi, hem Feyyaz Berker’in, hem

de Nihat Gökyiğit’in uzun yıllar

hizmet verdikleri Hava Meydanları

İnşaat Reisliği idi. Soldaki resimde,

Nihat Gökyiğit (sağdan ikinci)

söz konusu şantiyelerden birinde

çalışma arkadaşlarıyla birlikte.

T