Table of Contents Table of Contents
Previous Page  60 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 285 Next Page
Page Background

59

Ayrıca, NATO işlerinde kullanılan iş maki-

nelerinin vergiden muaf olarak yurda ge-

tirilmesi, bu müteahhitlerin o gün için ye-

terli büyüklükte makine parkı kurmalarına

olanak sağlamıştı. Gerçi Türk müteahhitle-

ri, daha çok taşeronluk yaptıkları için doğ-

rudan makine getirme hakkına sahip değil-

lerdi; ancak yapacakları iş için gerekli olan

iş makinelerini, jeneratörleri, vinçleri ve

benzeri araç gereci asıl firmanın kontenja-

nından temin etmeleri mümkündü. Bazen

de makine parkını müteahhit firma temin

eder, Türk taşeron sadece emeğini ve işçili-

ğini ortaya koyardı. Necati Akçağlılar’a gö-

re müteahhitler, “Makineler bizden, siz şu

şu işi yapacaksınız” derlerdi, kendileri de o

şekilde yaparlardı.

18

NATO projelerinin başında askeri ve

sivil havalimanı inşaatları geliyordu.

Enfrastrüktür Programı’na göre belirlenen

yerlerde yeni havaalanlarının kurulması

ve mevcutların da NATO standartlarına

göre geliştirilmesinden 5 Ağustos 1952’de

Bayındırlık Bakanlığı sorumlu kılınmış-

tı. Bu görev Eskişehir, Diyarbakır, Konya,

Bandırma, Balıkesir, Merzifon, Malatya,

Batman, Ankara (Mürted), Akhisar ve İz-

mir (Çiğli) hava meydanları başta olmak

üzere çok sayıda tesis yapılmasını içeriyor-

du. Diğer taraftan Yeşilköy Hava Meydanı

yeni tamamlanmıştı. Esenboğa ve Trabzon

hava meydanlarının inşaatı devam ediyor-

du. Adana Hava Meydanı’nın inşasına ise

henüz başlanmıştı.

Ayrıca 4 Ocak 1954 tarihinde TBMM’de

“memleket içi ve dışı hava ulaştırmasının

sağlanması maksadıyla yeniden meydan,

pist, hangar, işletme binaları ve diğer za-

ruri ihtiyaçların yapılması, mevcutların

genişletilmesi ve düzenlenmesi, bu mey-

danlara gerekli her türlü makine, teçhizat

ve tesisatın konulmasında sarf olunmak

üzere” Bayındırlık Bakanlığı’na 110 mil-

yon liraya kadar harcama yapma yetkisi

verilecek, böylece yurtiçi seferler için kul-

lanılmak üzere İzmir, Afyon, Konya, Sivas,

Erzurum ve Diyarbakır hava meydanlarına

radyo tesisatı kurulacak, Trabzon Hava

Meydanı ikmal edilecek ve Samsun, Van,

İzmir, Erzurum, Kars, İskenderun, Urfa,

Gaziantep, Antalya ve Ağrı hava meydan-

ları yeniden inşa edilecekti.

19

Görüldüğü gibi, özellikle 1952-1957 yılları

arasında yurdun dört bir yanı havaalanı

şantiyeleriyle dolacak, o zamana kadar gö-

rülmemiş bir seferberlik yaşanacaktı. Giri-

şilen iş, Türkiye’nin o günkü olanaklarıyla

karşılaştırıldığında devasa büyüklükteydi.

Sadece Esenboğa ve Yeşilköy hava mey-

danları için sarf edilen çimento miktarının,

Eskişehir Çimento Fabrikası’nın o dönem-

deki yıllık üretim kapasitesine eşit olduğu

düşünülecek olursa, yapılan işin boyutları

şaşkınlık uyandırıcıydı.

20

Üstelik hava meydanlarının inşası elbette

sadece pist ve terminal binalarının yapıl-

masıyla sınırlı değildi. Hangar ve müşte-

milat binalarının yanı sıra elektronik tesis-

lerinin montajı, haberleşme sistemlerinin

kurulması ve hava meydanlarına ulaşan

karayollarının yapılması da önemli bir iş

alanını oluşturuyordu. Nitekim, ülke ça-

pında henüz asfalt yolların sayısı son dere-

ce sınırlıyken, İncirlik Üssü’nden Tarsus’a

kadar modern asfalt bir yol inşa edilmişti.

21

Ayrıca her hava meydanı için akaryakıt

depolama ve nakil tesislerinin kurulması

ve bunların birbirleriyle entegre edilmesi