40
karargahında görev yapacak olan Kâmil
Avcı, diğeri ise iş hayatına Karayolları’nda
başlamış ve sonra Hava Meydanları’nda
görev almış Robert Kolej mezunu Nubar
Sıvacıyan’dı.
Komite 1953 yılında Ankara’da geriye dö-
nük bütün laboratuvar testlerini de yeni-
den gözden geçirerek bir değerlendirme
raporu hazırlarken, Nihat Gökyiğit aynı
sıralarda Esenboğa Hava Meydanı şan-
tiyesinde görev yapmakta olan Feyyaz
Berker’le sık sık bir araya geliyordu. İki ar-
kadaş Amerika’dan döndükten sonra fazla
görüşme fırsatı bulamamış, her ikisi de de-
ğişik alanlarda yoğun bir çalışma temposu-
na girmişti. Bu arada Feyyaz Berker Alev
Hanım’la evlenmiş, Ankara’da yerleşik bir
düzen kurmuştu. Bu iki arkadaşa sonradan
katılarak Tekfen’in üç kurucusundan biri
olan Necati Akçağlılar ise o günlerde yi-
ne Ankara’da, Bayındırlık Bakanlığı Hava
Meydanları Bürosu bünyesinde görev yap-
maktaydı.
Tekfen’in üç kurucusunun da o günlerde
havaalanı inşaatıyla ilgili işlerde çalışıyor
olması garip bir tesadüf gibi görünse de,
bu işler o günün Türkiye’sinde gündem-
de olan konuların başında geliyordu. De-
mokrat Parti’nin iktidara geçmesinden
sonra bayındırlık faaliyetlerine, özellikle
de ulaşıma büyük bir öncelik tanınmıştı.
Öte taraftan Marshall Planı kapsamında
gelen askeri yardım, Türkiye’nin çeşitli
kentlerinde askeri amaçlarla da kulla-
nılabilecek havaalanları yapılmasını
öngörüyordu. Bu program, Türkiye’nin
NATO başvurusunun 1951 Eylül’ünde
onaylanması sonrasında daha da ge-
liştirilmiş ve ülkenin dört bir yanında,
aynı anda pek çok havaalanının bir-
den inşasına başlanmıştı.
Yeni havaalanlarının inşası vemevcut
olanların da uluslararası standartla-
ra göre genişletilerek iyileştirilmesi
görevi 1949 tarihli bir yasayla Ba-
yındırlık Bakanlığı’na verilmişti. Bunun
üzerine, Şose ve Köprüler Reisliği’ne bağlı
olmak üzere önce bir Hava Meydanları Bü-
rosu kurulmuş, ancak NATO üyeliğinden
sonra yepyeni askeri havaalanlarının inşa-
sı gündeme gelince söz konusu büro 1954
yılında Hava Meydanları İnşaatı Müdür-
lüğü adıyla yeniden organize edilmişti. Bu
arada akaryakıt boru hatlarının yapımı ile
de görevlendirilen müdürlük, 1956 yılında
Hava Meydanları ve Akaryakıt Tesisleri İn-
şaatı Reisliği’ne dönüştürülecekti.
12
Raporun bitmesine yakın, söz konusu da-
irenin müdürlüğünü yapan Esat Turgut,
çalışmalarını uzaktan takip ettiği Nihat
Gökyiğit’i çağırarak ona yapımına yeni
ürkiye’nin dört bir yanında in-
şaatına başlanan NATO havaalan-
ları için çok dikkatli toprak analiz-
leri yapılması gerekiyordu. Uygu-
lanması istenen klasik yöntem, en
az bir hafta süren detaylı ve kar-
maşık bir inceleme gerektiriyordu.
Oysa Türkiye’ye döndükten sonra
özellikle toprak analizi konusunda
büyük deneyim kazanan Nihat
Gökyiğit, yeni geliştirdiği bir yön-
temle bu süreyi birkaç saate in-
dirmeyi başarmıştı. Gökyiğit’in bu
başarısı Amerikalı mühendisler ta-
rafından da hayretle karşılanmıştı.
T