Table of Contents Table of Contents
Previous Page  41 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 285 Next Page
Page Background

40

karargahında görev yapacak olan Kâmil

Avcı, diğeri ise iş hayatına Karayolları’nda

başlamış ve sonra Hava Meydanları’nda

görev almış Robert Kolej mezunu Nubar

Sıvacıyan’dı.

Komite 1953 yılında Ankara’da geriye dö-

nük bütün laboratuvar testlerini de yeni-

den gözden geçirerek bir değerlendirme

raporu hazırlarken, Nihat Gökyiğit aynı

sıralarda Esenboğa Hava Meydanı şan-

tiyesinde görev yapmakta olan Feyyaz

Berker’le sık sık bir araya geliyordu. İki ar-

kadaş Amerika’dan döndükten sonra fazla

görüşme fırsatı bulamamış, her ikisi de de-

ğişik alanlarda yoğun bir çalışma temposu-

na girmişti. Bu arada Feyyaz Berker Alev

Hanım’la evlenmiş, Ankara’da yerleşik bir

düzen kurmuştu. Bu iki arkadaşa sonradan

katılarak Tekfen’in üç kurucusundan biri

olan Necati Akçağlılar ise o günlerde yi-

ne Ankara’da, Bayındırlık Bakanlığı Hava

Meydanları Bürosu bünyesinde görev yap-

maktaydı.

Tekfen’in üç kurucusunun da o günlerde

havaalanı inşaatıyla ilgili işlerde çalışıyor

olması garip bir tesadüf gibi görünse de,

bu işler o günün Türkiye’sinde gündem-

de olan konuların başında geliyordu. De-

mokrat Parti’nin iktidara geçmesinden

sonra bayındırlık faaliyetlerine, özellikle

de ulaşıma büyük bir öncelik tanınmıştı.

Öte taraftan Marshall Planı kapsamında

gelen askeri yardım, Türkiye’nin çeşitli

kentlerinde askeri amaçlarla da kulla-

nılabilecek havaalanları yapılmasını

öngörüyordu. Bu program, Türkiye’nin

NATO başvurusunun 1951 Eylül’ünde

onaylanması sonrasında daha da ge-

liştirilmiş ve ülkenin dört bir yanında,

aynı anda pek çok havaalanının bir-

den inşasına başlanmıştı.

Yeni havaalanlarının inşası vemevcut

olanların da uluslararası standartla-

ra göre genişletilerek iyileştirilmesi

görevi 1949 tarihli bir yasayla Ba-

yındırlık Bakanlığı’na verilmişti. Bunun

üzerine, Şose ve Köprüler Reisliği’ne bağlı

olmak üzere önce bir Hava Meydanları Bü-

rosu kurulmuş, ancak NATO üyeliğinden

sonra yepyeni askeri havaalanlarının inşa-

sı gündeme gelince söz konusu büro 1954

yılında Hava Meydanları İnşaatı Müdür-

lüğü adıyla yeniden organize edilmişti. Bu

arada akaryakıt boru hatlarının yapımı ile

de görevlendirilen müdürlük, 1956 yılında

Hava Meydanları ve Akaryakıt Tesisleri İn-

şaatı Reisliği’ne dönüştürülecekti.

12

Raporun bitmesine yakın, söz konusu da-

irenin müdürlüğünü yapan Esat Turgut,

çalışmalarını uzaktan takip ettiği Nihat

Gökyiğit’i çağırarak ona yapımına yeni

ürkiye’nin dört bir yanında in-

şaatına başlanan NATO havaalan-

ları için çok dikkatli toprak analiz-

leri yapılması gerekiyordu. Uygu-

lanması istenen klasik yöntem, en

az bir hafta süren detaylı ve kar-

maşık bir inceleme gerektiriyordu.

Oysa Türkiye’ye döndükten sonra

özellikle toprak analizi konusunda

büyük deneyim kazanan Nihat

Gökyiğit, yeni geliştirdiği bir yön-

temle bu süreyi birkaç saate in-

dirmeyi başarmıştı. Gökyiğit’in bu

başarısı Amerikalı mühendisler ta-

rafından da hayretle karşılanmıştı.

T