Table of Contents Table of Contents
Previous Page  40 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 285 Next Page
Page Background

39

na bağlıydı. Buna rağmen aralarında iyi bir

ilişki doğdu. Kendisine buraya gelmeden

önce esas çalışma yerinin Eskişehir olacağı

söylenmişti, ancak şantiye şefi onu bırak-

mamakta direniyordu. Nihat Gökyiğit, o

sırada eşi Nezahat Hanım’la yeni evlen-

mişti ve henüz kalıcı bir düzen kuramamış

olmanın sıkıntısını yaşıyordu. Sonunda

Balıkesir’de bir ev tutmaya karar verdiler

ve bir süre burada yaşadılar.

Nihat Gökyiğit, Balıkesir’deki görevinden

sonra Eskişehir’e tayin edildi. Eskişehir’de,

havaalanında pist çalışmaları yeni baş-

lamıştı. Pistin doğru bir şekilde yapıla-

bilmesi için toprağın iyice sıkıştırılması,

bunun için de dikkatlice analiz edilmesi

gerekiyordu. Uygulanması istenen klasik

analiz yöntemi hayli ayrıntılı bir çalışma

gerektiriyor ve en az bir hafta sürüyordu.

Oysa inşaat bir yandan devam ettiğinden

mühendisler sonucu hemen almak istiyor-

lardı. Bu ihtiyaç nedeniyle Nihat Gökyiğit,

sadece birkaç saat içerisinde sonuç veren

yeni bir yöntem geliştirdi ve bunun sonuç-

larını klasik yöntemle karşılaştırarak ge-

çerli olduğunu tespit etti. Proje sorumlusu

Tony Angel bu buluşu hayretle karşılamış

ve bundan ötürü Gökyiğit’e büyük güven

beslemeye başlamıştı. Nihat Gökyiğit’in

inşaatta kullanılan çimentonun yeterli ev-

safta olmadığını erken tespit edip firmayı

büyük bir zarardan kurtarması da, bu gü-

veni iyice pekiştirmişti:

Betonları kırıyorum, üç günlük testten

sonra bakıyorum çok düşük, yedi günlük

de çok düşük. Hemen rapor ediyorum,

diyorum ki “Burada bir sıkıntı var.” Çi-

mentolar Yunanistan’dan ve İsrail’den

geliyordu. Yunanistan’dan gelen çimen-

toda olmuştu bu. Çimento fabrikasını

yeni kurmaya başlamışlar, biz ise daha

kuramamışız. Menderes çok uğraşmıştı

bir çimento fabrikası kurmak için bu işler

başlayınca. Sadece İncirlik havaalanın-

da, Ankara’dan Adana’ya tek şerit beton

yol yapacak kadar beton hacmi söz konu-

suydu. Bunun çimentosu tümüyle yurtdı-

şından geliyordu. Ama kredi alınamadı

Dünya Bankası’ndan. Bizim kanaatimiz

İsrail’deki, Yunanistan’daki fabrikala-

rın Dünya Bankası’nı etkilediği yönünde.

Sonuçta gemiler durduruldu, zamanında

bildirdiğim için. Aslında ilk günler hiç test

yapılmaz, ben bir deneyeyim demiştim.

Nihat Gökyiğit, Eskişehir’den sonra Ada-

na’daki İncirlik Üssü’nün inşaatına gönde-

rildi. Orada yaptığı beton testlerinin yanı

sıra asfalt çalışmalarıyla da dikkat çekti.

İnşaat programı yoğun, mesai uzun, çalış-

ma ortamı yorucuydu. Projede, kolejden

yakın bir arkadaşı daha çalışıyordu. Eve

yorgun, bitkin, toz toprak içinde geliyorlar-

dı. Eşleri, “Tamam, hiç olmazsa birlikte bir

parka gidelim akşam” dediğinde, parka gi-

diliyor, ama iki arkadaş yorgunluktan he-

men uyuyakalıyordu. Eşleri artık umutsuz,

“Haydi kalkın, sizinle başka bir şey olmaz”

deyip eve geri dönüyorlardı.

Yapımına 1951 baharında başlanan İncirlik

Üssü’nün, ABDHava Kuvvetleri tarafından

orta ve ağır bombardıman uçakları için

kullanılması planlanmıştı. Havaalanının

inşaatı tamamlandıktan sonra pistin hangi

uçaklara dayanıklı olduğunun tespit edil-

mesi için aralarında Nihat Gökyiğit’in de

bulunduğu üç kişilik bir komite oluşturul-

du. Komitenin diğer üyelerinden biri, daha

sonra uzun yıllar Brüksel’deki NATO genel

ihat Gökyiğit Amerika’dan

döndükten sonra Türkiye’nin

çeşitli yerlerinde askeri havaalan-

ları inşa eden Metcalfe-Hamilton

and Grove adlı Amerikan kon-

sorsiyumunda göreve başladı.

Gökyiğit bir süre sonra buradaki

başarılı çalışmaları nedeniyle Ha-

va Meydanları İnşaat Reisliği’nin

başındaki Esat Turgut’un dik-

katini çekti. Onun önerisiyle

Bayındırlık Bakanlığı bünyesine

geçen Gökyiğit, burada Feyyaz

Berker ve Necati Akçağlılar’la

bir araya gelme şansını buldu.

N