140
Toros Uluslararası Nakliyat
ve Denizcilik A.Ş.
Toros Gübre’nin 1981 yılında faaliyete geçmesi,
birçok ihtiyacı ve yeni yatırım alanlarını da bera-
berinde getirmişti. Kuruluş kısa zamanda büyük
gelişme göstermiş ve birbirini tamamlayan iş alan-
larında kurduğu yeni şirketlerle entegre bir grup
haline gelmişti. Söz konusu şirketlerin ilki, 1982
yılında kurulan Toros Uluslararası Nakliyat ve De-
nizcilik A.Ş. idi.
1980’li yılların başında Toros Gübre’nin temel
hammaddelerinden olan üre İzmit’teki İgsaş fabri-
kasından temin ediliyor ve deniz yoluyla Ceyhan’a
taşınıyordu. Kabotaj Kanunu nedeniyle taşımanın
yerli gemilerle yapılması gerekiyordu. Ancak Tür-
kiye’deki deniz ulaşımının bugünkü kadar düzenli
olmadığı o günlerde nakliye sırasında önemli so-
runlar yaşanıyor, hatta bu durum zaman zaman
üretimin aksamasına yol açıyordu. Bu nedenle,
1982 yılında, devletin o günlerde gemicilik sek-
törüne verdiği teşvikten de yararlanarak, ham-
madde taşımasında kullanılmak üzere bir gemi
alınmasına karar verildi. Japonya’dan 118 metre
uzunluğunda, 8200 DW tonluk kullanılmış bir ge-
mi bulundu. Toros Alize adı verilen bu gemi, son-
raki yıllarda hammadde taşımacılığının yanı sıra
yurtdışından dökme gübre getirilmesinde ve ihraç
edilen gübrenin taşınmasında da kullanıldı.
Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş.’nin
kurulmasından bir süre sonra firma, Toros termi-
naline yanaşan gemilere liman ve acentecilik hiz-
metleri sunmaya ve Toros Alize dışında başka ge-
miler kiralamak suretiyle taşımacılık hizmetleri de
vermeye başladı. Tekfen Dış Ticaret’in yurtdışına
yaptığı demir-çelik ihracatında bu kiralık gemiler
kullanıldı. Ayrıca 1985-1987 yılları arasında Irak-
Türkiye Petrol Boru Hattı’nın ikinci kısım inşaa-
tında kullanılacak boruların daha ekonomik bir
şekilde taşınmasını sağlamak için piyasadan yeni
gemiler kiralandı. Böylece firmanın bir tanesi ken-
disine ait, diğerleri kiralık olmak üzere 9 gemilik
bir filosu oluştu. 1982’de hammadde temini ama-
cıyla başlanan deniz taşımacılığı işi, beş yıl içinde
önceden kestirilemeyecek kadar büyüyerek yılda 1
milyon tonluk bir hacme ulaştı.
9
Ancak 1990’lı yıllardaki şartlar böyle bir filonun
varlığını gerektirmiyordu. Irak-Türkiye Boru Hat-
tı tamamlanmış, Tekfen Dış Ticaret’in etkinliği ise
önemli ölçüde azalmıştı. Ayrıca Toros Alize’nin
yaşlanmasına bağlı bazı sorunlar da baş göster-
meye başlamıştı. Bazı Avrupa limanları belirli bir
yaştan ileri gemileri almak istemediğinden, To-
ros Alize’nin limanlara girip çıkması giderek zor-
laşmış, üstelik geminin kapasitesi büyük gelişme
gösteren Toros Gübre’nin ihtiyaçları için küçük
gelmeye başlamıştı. Bu noktada bir karar verilme-
si gerekiyordu; ya daha büyük bir yatırımla gemi
yenilenecek ya da piyasanın iyi olduğu bu dönem-
de Toros Alize satılarak eskisine oranla daha iyi
fiyatların geçerli olduğu konvansiyonel kiralama
sistemine dönülecekti.
Taşımacılık işini bir
“core business”
olarak gör-
meyen grubun tercihi ikinci yönde oldu. Yatırım
fiyatlarının yüksek olduğu bir dönemde yeni bir
gemi satın almak ekonomik açıdan uygun görül-
mediğinden, günün koşullarına göre oldukça iyi
bir fiyattan satılan Toros Alize’nin yerine yeni bir
gemi alınmadı. Böylece Toros, nakliye işinden de
tümüyle çıkmış oldu.