

48
yaklaşmışken ciddi bir zaman kay-
bına neden olacaktı. Bunun üzeri-
ne hem zamandan kazanmak, hem
de daha ucuza mal etmek amacıy-
la, iskele üzerindeki vincin çelik ya-
pısının Ceyhan’da, BOTAŞ sahası-
nın içinde bulunan küçük çelik atöl-
yesinde yapılmasına karar verildi.
Tekfen’in daha önce böyle bir tecrü-
beye sahip olmamasının eksikliğini
ise, Erhan Öner’in öğrencilik yılla-
rında Hollanda’da iki kez staj yaptığı
vinç fabrikasından tanıdığı ve daha
sonra BOTAŞ iskelesinin yapımında
birlikte çalıştığı Mr. Spronk adlı us-
tabaşı giderecekti.
Mevcut şartlar düşünüldüğünde,
çok az kişi ve oldukça mütevazı bir
bütçeyle tamamlanan iskele, Ümit
Özdemir’e göre, Tekfen’e özgü di-
siplinli ve çözüm odaklı çalışma tar-
zının tipik bir örneğiydi:
O dönemde oturuyorduk, proje-
yi çiziyorduk, ertesi gün çeliği-
ni imal ettirip, kaynattırıp başın-
da duruyor, sonra da gidip mon-
te ettiriyorduk. Biz o iskeleleri
öyle kadrolarla yaptık ki, şimdi
onun on misli kadroyla ancak bi-
ter. Çünkü o zaman çok pratik bir
şekilde ilerliyorduk. Mesela kazık
yanlış çakıldı. Ne olacak? Bir gece-
de oturup hesabını yapıyor, öbür
kazığı ona göre çakıyorduk. Öyle-
ce rekor sürelerde bitirdik o işleri.
NİHAT GÖKYİĞİT
Tekfen Holding Kurucu Ortağı
Gübre işinin başını Necati kardeşimiz çekti. Esin Hanım’ı da, Erhan Bey’i de bu işe
koyan, sevkeden o. Mesela fabrika teçhizatını getiren gemi battığı zaman hiç telaşa
kapılmadı. Çok iyi hatırlıyorum, “Altından kalkarız,” dedi. Biz de ona hep destek ver-
dik. Zaten biz büyük konulara her zaman ittifakla karar verirdik. O gün eğer kararda
tam rahat değilsek, “Tekrar bir bakalım,” derdik, biraz ertelerdik kararları. Ama güb-
rede o kararları kolay aldık, Ege Gübre’deki anlaşmazlıktan sonra “Biz de kendi üre-
timimiz için üzerimize düşeni Toros markası ile yapmaya çalışırız,” dedik. Üçümüz de
ittifakla projeye destek olduk.
Toros iskelesinin, gübre
hammaddesi temini ve
mamul ürün taşınmasının
yanında başka malların
ihracatında da kullanılması
planlandığından tasarımı
ona göre gerçekleştirilmişti.
1983 yılında, kimyevi madde
ve petrol ürünlerine yönelik
terminal hizmetlerinin
altyapısını oluşturacak
şekilde, iskeleyle bağlantılı
bir tank çiftliğininin de
inşasına başlandı.