Previous Page  44 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 162 Next Page
Page Background

44

EN BÜYÜK TEST

Toros Gübre’nin kuruluşu, ilk gü-

nünden son gününe, bir imtihan ni-

teliğinde olan uzun, yorucu, ama bir

o kadar da başarmaya endekslenmiş

ve enerji dolu bir süreçti. Bu süre

içinde kimi zaman işler yolunda git-

miş, kimi zaman şanssızlıklar proje-

nin yakasını bırakmamış, ama hep

“eğrisi doğrusuna denk gelmişti.” Ör-

neğin yıllar boyunca gösterilen onca

çabaya rağmen Silifke’deki arazi için

izin alınamamış olması, Toros’a bu-

gün Türkiye’nin enerji merkezi ol-

maya hazırlanan Ceyhan’da çok de-

ğerli bir konum ve ilerlemeyi sağla-

yan pek çok fırsat kazandırmıştı. İyi

niyet, dürüstlük ve işini iyi yapma

aşkı her zaman şanssızlıklara üstün

gelmiş, muhtelif gecikmelere rağ-

men tesis 1980 başında artık ayak-

ları üzerinde dikilmeye başlamıştı.

Görünen o ki Toros’u yoktan var et-

mek için büyük bir özveriyle gecesi-

ni gündüzüne katan ekip, o ana ka-

dar karşılaştığı tüm “test”lerden ba-

şarıyla çıkmıştı.

Ne var ki Toros’un kuruluş tarihi-

ne damgasını vuran en büyük “test”

henüz sırasını beklemekteydi. Bu

en büyük sınav, fabrikanın 1980

Haziran’ında açılmasının planlandı-

ğı ve tünelin ucunda ışığın göründü-

ğü bir anda, kimsenin aklının ucun-

dan geçmeyecek bir şekilde geldi. O

günü Esin Mete şöyle anımsıyor:

O zaman biz TATKO binasındayız,

Tekfen olarak. Henüz hepimiz Tek-

fen İnşaat personeliyiz. Ofiste be-

nim oturduğum bir “cubicle” var,

arkamda da santral odası. Reşit

diye bir arkadaşımız vardı, itha-

lata bakıyor. Önümüzden geçiyor,

ama bir şey söyleyemiyor. Bir te-

leks almış, fakat bana nasıl söy-

leyecek; kalp krizi geçiririm diye

korkuyor. Nasıl söyleyeceğini bile-

mediği için de devamlı böyle gezi-

niyor. Sonunda dedi ki “Kötü bir

haber var. Hollanda’dan ekipma-

nı getiren gemi batmış.” Olabilir

mi? Gemi nasıl batar yani? Biskay

Körfezi’ni geçerken gemi batmış.

O kadar etkilendim ki! Daha bir

hafta önce Hollanda’ya gidip hep-

sini gördüm, tam yüklenmeden

önce. Vincin üstüne çıktık, konve-

yörleri gördüm, hepsi ertesi gün

gemiye yüklenecek. Düşünün, bu

parasız pulsuz halimizle olacak

şey mi? Kredilerin ödeme vadeleri

geliyor. Bizim işletmeye başlama-

mız lazım ki geri ödeyelim. Mah-

volduk!

37

Sözü edilen ekipman, Hollanda’ya

sipariş edilmiş olan vinç, konve-

yör ve torbalama makineleriydi.

Hollanda’dan malı alan gemi Biskay

Körfezi’nden geçerken Fransa’da

Calais açıklarında fırtınaya yakalan-

mış ve güverteden denize düşen bir

Toros Gübre’nin inşası

karşılaşılan çeşitli zorluklar

nedeniyle arzu edilen hızla

ilerleyemediği için Erhan

Öner 1979 yılında Ceyhan’a

giderek projenin başına geçti.

Fabrikanın tamamlanması

için öngörülen hedef 1980

ortasıydı.

Toros’un inşa sürecinde

yaşanan en büyük şanssızlık

Hollanda’ya sipariş

edilen vinç, konveyör ve

torbalama makinelerini

getiren geminin Fransa

açıklarında batmasıydı. Bu

olay fabrikanın açılış tarihini

zorunlu olarak geciktirdiği

gibi, torbalama konusunda

dışarıya verilmesi planlanan

fason hizmetlerin de

aksamasına neden oldu.