191
iş alan ilk firmalardan biri de Tekfen’di.
Daha önce hiçbir yurtdışı tecrübesi olma-
masına karşın çoğunluğunu Amerikan şir-
ketlerinin oluşturduğu bir konsorsiyumda
yer alması, Tekfen’in Kuveyt’teki otoyol
projesine zorlanmadan kabul edilmesi-
ni sağlamıştı. Ancak Murat Gigin’e göre,
projenin yabancı ortakları arasında işin
henüz başındayken çıkan anlaşmazlıklar,
projeyi süre olarak sıkıntıya soktuğu gibi,
Tekfen’in omuzlarına da beklediğinden da-
ha fazla yük binmesine yol açacaktı:
Bu tarihlerde Tekfen henüz büyükçe bir
taşerondu. Benim yurtdışında çalışmışlı-
ğım vardı, ama Anglosakson ve Franko-
fon tecrübesinin çok dışındaydı Amerika-
lılarla çalışmak. Düşündüklerini söylü-
yorlardı; hiçbir kibarlık endişeleri yoktu;
ilişkiler kolay değildi, sıkıntılıydı. İşin ilk
başlarında şantiyede bir karışıklık vardı;
kimin ne yapacağı belli değildi. Bir ara-
da çalışmamış dört müteahhit, ilk defa
yurtdışında böyle bir iş yapıyordu. Diğer
iki ortak, Sangamo’nun dışında, birkaç
adam verdiler, onun dışında başka bir
şey vermeyeceklerini söylediler. Bir tane-
si makine gönderdi. Ama olay Alpaslan
Reyhan ile Tekfen’in üzerine kaldı.
Tekfen, programa uygun olarak şantiyeye
büyük miktarda işçi sevk ettiği halde, Ku-
veyt hükümeti yer teslimi yapamadığından
gelen işçiler atıl vaziyette bekletiliyordu.
İşçiler gelip kampta kalıyordu; odalarda,
kampta büyük problemler vardı. Güya
Türk işçisini biz yönetecektik, ama kamp
idaresini bilmiyorduk. Dolayısıyla be-
nim oradaki rolüm tercümanlıktan kamp
amirliğine, hatta ölçü yapacak kimse ol-
madığından alet operatörlüğüne kadar
uzanıyordu. Yine de genç bir mühendis
için büyük bir şanstı bu; koyun olmayan
yerde keçiye Abdurrahman Çelebi derler,
böyle bir olaydı.
Aylar geçtiği halde işe bir türlü başlana-
maması, müteahhitlerle Kuveyt hükü-
meti arasında da gerginliğe yol açmıştı.
Sangamo’nun Kuveyt’e proje yöneticisi
olarak atanan genel müdürünün belediye
ile münakaşalı bir görüşmeden geri döner-
uveyt’teki 10 km uzunluğun-
daki Fahaheel Otoyolu, Tekfen’in
yurtdışında gerçekleştirdiği ilk
proje olarak özel bir öneme sahip-
tir. Özellikle 1980 sonrasında
Tekfen’in Ortadoğu ülkelerinde
imzaladığı çok sayıda anlaşma,
şirketin dışa açılımında bir basa-
mak görevi görmüştür.
Solda, otoyol olmadan önceki
haliyle Fahaheel Caddesi.
Üstte, projede Tekfen’i temsil
etmek üzere Kuveyt’e atanan
Murat Gigin, köprü inşaatını de-
netlerken.
K