Previous Page  63 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 63 / 162 Next Page
Page Background

63

I. Tevsi

Toros Gübre, 1982 ve 1983 faaliyet

dönemlerinde kâr dağıtımı yapma-

mış, Erhan Öner’in “Kârımıza do-

kunmayın, kazandığımızla yeni te-

sis yapalım” isteği yönetim kuru-

lu tarafından olumlu karşılanarak

yatırımlara yeşil ışık yakılmıştı.

62

1983 yılına ait faaliyet raporunda,

1983’ün Toros için bir yatırım yılı

olduğu belirtiliyor ve yapılacak tev-

si çalışmaları hakkında ayrıntılı bil-

gi veriliyordu.

Tevsi programı kapsamında ele alı-

nan ilk yatırım alanı iskele altyapı-

sının geliştirilmesi ve terminalcilik

hizmetlerine daha uygun hale geti-

rilmesiydi. Ceyhan fabrikasındaki

iskele, Nihat Gökyiğit’in 1981 yılın-

da dile getirdiği gibi, başından beri

sadece hammaddenin ve Toros’un

üretimi olan malların sevk edilmesi

için değil, aynı zamanda başka mal-

ların da ihracatını yapmak amacıy-

la inşa edilmişti.

63

Necati Akçağlılar

da aynı tarihte verdiği bir demeçte,

şirketin hedefleri arasında bulunan

hububat ihracatının Türkiye’de Ak-

deniz sahilinin en büyük iskelesi ko-

numunda olan Toros iskelesi yoluyla

yapılacağını belirtiyor, ayrıca başka

müesseselerin komşu ülkelere yapa-

cağı transit ticarete de cevap verme-

ye çalışacaklarını söylüyordu.

64

Buradaki amaç, gübre hammaddesi

getirmek ve mamul gübre taşımak

için yılda en fazla 45-50 gün çalışa-

cak olan terminalin kalan zamanlar-

da üçüncü şahıslara kullandırılarak

Toros Gübre’ye ek bir gelir temin

edilmesiydi. Ancak ilk iki yıl için-

de elde edilen sonuç, bu bakımdan

pek de tatmin edici değildi. 1982 yı-

lında gerçekleşen 30 bin tonluk iş-

lem hacmi, yıllık 1 milyon 320 bin

ton sıvı yük ve 3 milyon 170 bin ton

dökme yük elleçleme kapasitesine

sahip olan Toros iskelesi için ümit

kıracak kadar küçük bir miktardı.

Oysa o yıllarda Türkiye, ihraç mal-

larının ve Türk-Irak Karma İşbirli-

ği Anlaşması uyarınca transit mal-

ların İskenderun Limanı’ndan taşın-

masında çok ciddi bir tıkanıklık ya-

şıyordu. Toros iskelesinin hizmete

girmesi önemli bir döviz girdisi sağ-

lama potansiyeli içermekle birlikte,

Toros Gübre yetkililerine göre yıl-

lardan beri bürokratik yönetimle-

rin liman işletmelerini devlet elinde

tutmak istemeleri, iskelenin gelece-

ği için önemli bir engel oluşturuyor-

du. Yetkililer, transit ticaret izninin

çıkması halinde Toros iskelesinden

her yıl 2-3 milyon ton dökme yükün

Irak’a ya da diğer Ortadoğu ülkele-

rine gönderilebileceğini belirtiyor-

lardı.

65

Toros, bu dönemde sunduğu

avantajları duyurmak amacıyla dün-

yaca ünlü denizcilik yayınlarından

Fairplay

’e de ilanlar veriyordu.

Toros iskelesi, transit mal

taşımacılığında büyük

bir sıkışıklığın yaşandığı

İskenderun Limanı’na cazip

bir alternatif oluşturuyordu.

Toros, bunu duyurabilmek için

Fairplay

gibi dünyanın önemli

denizcilik ve taşımacılık

dergilerine ilanlar veriyordu.