Previous Page  64 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 162 Next Page
Page Background

64

Beklenen transit ticaret izni 1982

sonbaharında çıktı. Bununla birlik-

te bölgede faaliyet gösteren çeşit-

li tesislerin kimyevi madde ve likit

yağ ihtiyacını karşılamak üzere is-

keleyle bağlantılı bir tank çiftliği-

nin yapımına da başlandı. Bu karar,

bugün Toros Tarım grubunun en

önemli işkollarından biri olan “ter-

minalcilik hizmetlerinin” altyapı-

sını oluşturmaya yönelik ilk hamle

olarak, yeni bir dönemin de başlan-

gıcını işaret ediyordu.

Diğer taraftan 1983 yılı, Ortadoğu’da

bölgesel ölçekte meydana gelen bazı

konjonktürel değişikliklerle birlik-

te, terminalcilik alanında çığır açan

çok önemli gelişmelere sahne oldu.

Bu gelişmelerin en mühimi, dört yıl-

dır İran’la savaş halinde olan Irak’ın,

girdiği ekonomik darboğaz nede-

niyle Türk ve yabancı müteahhitle-

re borçlarını petrol ve petrol ürün-

leriyle ödemeye başlamasıydı. Daha

önce Ortadoğu’ya gitmek üzere

Türkiye’nin güney limanlarına gelen

transit mallar TIR’larla İran ve Irak’a

taşınırken, şimdi tersine bir hareket

başlamış ve bu limanlar Irak’tan ka-

rayoluyla getirilen petrol ve fueloil’in

başka ülkelere taşınması için birer

ihracat noktası haline gelmişti. Ar-

tık aralarında çok sayıda Türk işa-

damının da bulunduğu alacaklılar,

Irak’tan aldıkları petrol ve fueloil’i

Türkiye ve Ürdün üzerinden pazarlı-

yor, bunun için de İskenderun, Yu-

murtalık ve Mersin’de bulunan depo-

lama tesislerini yoğun şekilde kulla-

nıyorlardı. Ayrıca gelişmeleri takip

eden bazı yabancı kuruluşlar İsken-

derun ve Mersin’de depo kiralayarak

yeni düzenden kâr sağlıyorlardı.

66

Bu durum, sıvı yükleri boşaltma-

ya uygun bir iskelesi bulunan To-

ros Gübre için de büyük bir fırsat

oluşturuyordu. Gerçekten de To-

ros bu fırsatı kalıcı bir işe dönüştür-

mesini bilecek ve ilerleyen yıllarda

bu işten önemli kazançlar elde ede-

cekti. Bunun için bir yandan tesiste

mevcut olan depolama tankları pet-

rol ürünlerine uygun hale getirilir-

ken, bir yandan da hızla yeni tank-

ların yapımına girişilmişti. Toros’un

Ceyhan’daki fabrika müdürü Meh-

met Baykal, 1983 yılı için Toros is-

kelesinden bir milyon tonluk akar-

yakıt depolama ve ihracat bağlantısı

yapıldığını ve bu doğrultuda derhal

28 adet depolama tankının inşası-

na başlandığını açıklıyordu. Bu sıra-

da bir firma, tanklar bitinceye kadar

Irak’tan gelen akaryakıtı stoklamak

için terminalin açığına demirleyen

biri 150 bin, diğeri 36 bin DW ton-

luk iki tankeri depo olarak kullan-

maya başlamıştı.

67

Tankerlerle iske-

le arasında sürekli petrol taşınıyor,

görüntü adeta bir petrol terminalini

anımsatıyordu. O dönemde bu iş, Er-

han Öner’e göre Toros için en önem-

li gelir kaynağı haline gelmişti: