

129
de elektrik ve buhar üretmek üzere
birleşik elektrik-ısı (kojenerasyon)
santrali projelerini hayata geçir-
mekti. Her biri 4.736 MW kapasiteli
iki gaz türbin jeneratörünün devre-
ye alınmasıyla hem tesislerin elekt-
rik kesintilerinden ve voltaj dalga-
lanmalarından meydana gelen arı-
zalardan zarar görmemesi sağlana-
cak, hem de türbinlerden elde edi-
len yüksek basınçlı buhar ve sıcak
egzoz gazlarının fabrikalarda kul-
lanılmasıyla ciddi enerji tasarrufu
elde edilecekti.
59
Söz konusu türbinler 1 Eylül 1999
tarihinde tamamlanarak üretime
başladı. Yaklaşık 10 milyon dolar
harcanarak kurulan tesisler, yılda
67 milyon kWh elektrik üretiyor ve
gübre tesislerinin yanı sıra TAYSEB
ve Toros Terminali’nin de enerji ih-
tiyacını karşılıyordu.
60
Toros Ener-
ji, ekonomik olduğu takdirde böl-
gedeki diğer tüketicilere de satış ya-
pabilecek potansiyele sahipti. Şirke-
tin Ceyhan’daki tesisi, Türkiye Ko-
jenerasyon Derneği’nin 2002 yılın-
da düzenlemiş olduğu “En Başarılı
Kojenerasyon Tesisi Yarışması”nda
ikincilik kazanmıştı.
61
Tesisler, daha
sonraki yıllarda değişen enerji üre-
timi politikaları ve artan maliyetler
nedeniyle üretime ara verecek ve
Toros Enerji 2008 yılında alınan bir
kararla Toros Tarım’la birleşecekti.
Akaryakıt Ticareti ve Otoyol
Tesisleri
Toros Gübre’nin tarım dışı yatırım-
larından bir diğeri de, faaliyetleri ile
doğrudan ilgili olmayan, ancak ta-
mamlayıcı bir iş alanı olarak başla-
yarak gelişen akaryakıt ticareti ile
otoyol tesisleri işletmeciliğiydi. Bu
işin kökleri, Ceyhan fabrikasının
kurulduğu yıllara uzanıyordu. O dö-
nemde tesisin çevresinde hiç akar-
yakıt istasyonu olmadığından, gelip
giden kamyonların akaryakıt ikmali
yapabilmeleri ve kamyoncuların çay
kahve içip biraz istirahat edebilme-
leri için fabrikanın karşısındaki bir
arazide bir akaryakıt istasyonu, park
sahası ve kafeterya açılmıştı.
Bunun ardından, öncelikle Tekfen
İnşaat’ın bölgedeki şantiyelerinin
ihtiyacını karşılamak üzere toptan
akaryakıt ve madeni yağ işine baş-
lanmış, daha sonra bu hizmet böl-
gedeki diğer kuruluşları da kapsa-
yacak şekilde genişletilmişti. Ay-
rıca 1990’lı yıllarda Tarsus-Adana-
Gaziantep (TAG) Otoyolu’nun Tek-
fen Grubu tarafından yapılması üze-
rine Necati Akçağlılar, büyük emek
verdikleri otoyol üzerinde bir izle-
rinin kalması düşüncesiyle, Adana-
Ceyhan bölgesindeki beş adet akar-
yakıt istasyonu ile mola tesislerinin
işletmeciliğinin de grup bünyesinde
yapılmasını arzu etmişti.
Kurulduğu yıllarda Tekfen bünye-
sindeki Teknik Servis ve Ticaret
A.Ş.’ye (TST) bağlı olarak yürütü-
len ve daha sonra Toros bünyesine
alınan bu faaliyetler, BP akaryakıt-
madeni yağ bayiliği ile Mobil ve
Shell madeni yağ bayilikleri yoluyla
yürütülmekteydi. Şirketin beş akar-
yakıt istasyonundan biri Ceyhan’da
üretim tesislerinin yakınında, diğer
ikisi Adana-Gaziantep otoyolunun
68. kilometresindeki mola tesisle-
rinde ve diğer ikisi Adana-Gaziantep
otoyolunun 85. kilometresindeki
TIR denetleme tesisleri bünyesinde
faaliyet göstermekteydi. Ayrıca her
iki tesis bünyesinde sürücülerin ko-
naklama yapabilecekleri moteller ve
restoranlar bulunmaktaydı.
1999 yılında Toros Enerji
Elektrik Üretimi Otoprodüktör
Grubu bünyesinde kurulan
kojenerasyon santralleri,
öncelikle Mersin ve Ceyhan
üretim tesislerinin elektrik
gereksinimini şebekeden
bağımsız olarak karşılamayı
amaçlıyordu (solda).
Toros’un tarım dışı faaliyetleri
arasında Adana-Ceyhan
bölgesinde yer alan beş adet
akaryakıt istasyonu ile mola
tesisleri de bulunuyor (üstte).