

131
GÜBRE SEKTÖRÜ ÖZELLEŞİYOR
Türkiye’de gübre üretiminde bü-
yük bir ağırlığa sahip olan kamu
fabrikalarının özelleştirilmesine yö-
nelik ilk adımlar 1988 başında atıl-
dı. Verimli çalıştırılamayan ve bun-
dan ötürü devletin bütçesine yük
olan kamu kuruluşlarının özel sek-
töre satılmasına yönelik yasal dü-
zenlemelerle birlikte gündeme ge-
len bu gelişme, Toros Tarım’ı hem
yakından ilgilendiren, hem de şir-
ket yönetimi tarafından destekle-
nen bir konuydu. Nitekim Toros Pa-
zarlama Koordinatörü Aykut Gür-
büz, 1988 yılında
Dünya
gazetesi-
ne yaptığı bir açıklamada, kamuya
ait gübre fabrikalarının özelleştiri-
lecek olmasını büyük bir memnuni-
yetle karşıladıklarını ve bunun sek-
tör açısından yararlı olacağına inan-
dıklarını belirtiyordu.
1
Ancak özelleştirmeye yönelik he-
defler, bu konuda ortaya çıkan çe-
şitli sorunlar nedeniyle arzu edildi-
ği hızda hayata geçirilemedi. Kamu
kuruluşlarının özel sektöre devre-
dilmesi düşüncesi toplumda ve çe-
şitli kesimler arasında büyük tartış-
malara yol açtığı gibi, bu konuda-
ki yasal düzenlemelerin bir bölü-
mü de Anayasa Mahkemesi’ne ta-
kıldı. Sanayiciler, Türkiye’nin ulusla-
rarası ortamda rekabet gücüne ka-
vuşması için Kamu İktisadi Kuru-
luşlarının hızla özelleştirilmesini sa-
vunuyorlardı. Türkiye’nin sanayileş-
mesini zorlaştıran faktörlerin başın-
da dünya pazarlarında rekabet gü-
cünün olmayışının geldiğini söyle-
yen Başbakan Demirel de, “Sovyet
imparatorluğunu çökerten, reka-
bet gücü olmayışıdır. Türk sanayici-
si rekabet gücü kazanmalı. Türkiye,
çağı yakalayabilmek için gelecek 10
yılı çok iyi değerlendirmek zorun-
da,” diyordu.Türkiye’nin uygar dün-
yaya “sırttaki kambur” ile çıkılama-
yacağını söyleyen Demirel, bu ne-
denle Türkiye’deki en önemli konu-
nun özelleştirme olduğunu belirti-
yordu.
2
Yıllarca yoğun tartışmalara konu
olan ve hükümet krizlerine yol açan
özelleştirme konusundaki pürüz-
ler, ancak bütün siyasi parti ve sen-
dikaların önerileri doğrultusunda
hazırlanan 4046 sayılı Özelleştirme
Yasası’nın 27 Kasım 1994 tarihinde
yürürlüğe girmesiyle giderilebilecek
ve Özelleştirme İdaresi Başkanı Ufuk
Söylemez’e göre 1995 yılının ikin-
ci yarısından sonra gerçek anlam-
da “start” alacaktı.
3
Özelleştirilecek
kuruluşların oluşturduğu uzun liste
içinde iki büyük gübre üreticisi olan
TÜGSAŞ ve İGSAŞ’a ise sıra 2000 yı-
lının ortalarında gelecekti.
2000’lerin başında Türkiye’de tarım
ve ona bağlı olarak gübre sektörü
ciddi sıkıntılar içindeydi. Olağanüs-
tü bir kuraklığın yaşandığı 1999 ve
2001 yıllarında çiftçi gelirlerinin ge-
rilemesi doğal olarak gübre tüketi-
mini de olumsuz etkilemişti. Ayrıca
dünyada yaşanan ekonomik krizin
Türkiye üzerindeki olumsuz etkile-
ri 1999 yılındaki Körfez Depremi ile
daha da artmış, yaşanan ekonomik
darboğaz 2000 Kasım ve 2001 Şu-
bat krizleri ile tavana vurmuştu. Eko-
nomideki bu olumsuzluklar zaten sı-
kıntı içinde olan çiftçinin alım gücü-
ne darbe vurmuş, aynı süreçte gübre
desteğinin kalkması ve dövize bağlı
olarak gübre fiyatlarının yükselmesi
de çiftçiyi neredeyse gübre alamaz
hale getirmişti.Tüm bunlar, 2001 yı-
lında gübre tüketiminin %20 kayıpla
5,4 milyon tondan 4,2 milyon tona
inmesine neden olmuştu.
4
Bu tablo içindeToros Gübre,2000’le-
rin başında kurulu üretim kapasitesi
itibariyle %23’lük bir paya sahip bu-
lunuyor, ancak yaygın bayi yapılan-
ması ve satış ağı sayesinde yaklaşık
%33’lük bir pazar payını elinde bu-
lunduruyordu.
5
Toros, üretim mali-
yetlerini aşağıya çekmek ve sektör
liderliği inisiyatifini güçlendirerek
sürdürmek amacıyla özelleştirme
ihaleleriyle yakından ilgileniyordu.
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, İG-
SAŞ ve TÜGSAŞ’ın özelleştirme du-
yurusunu 2000 yılının ortaların-
da gazetelere verdiği “Büyüyen
Türkiye’ye Yatırım Yapın!” başlığını
taşıyan ilanlarla duyuruyor ve yatı-
rımcıları hem kârlı bir yatırım yap-
mak, hem de Türkiye’nin büyümesi-
ne katkıda bulunmak için “bu fırsatı