9
Üstte:
Eskişehir’de arazi çalışmasında.
(1952)
Solda:
Konya Havaalanı’nda kontrol
mühendisleriyle; İsmet, Günay Ünlüsoy,
Nihat Gökyiğit, İrfan. (1956)
Sol altta:
Feyyaz-Nihat-Necati Müşavir
Mühendislik (FNN) kurucuları; Feyyaz
Berker, Nihat Gökyiğit, Necati Akçağlılar.
Altta:
İstanbul’da, Aksaray çevresinde
yol yapım çalışmaları. (1958)
Konya Havaalanı, 1956 yılının sonu-
na doğru tamamlandı. Nihat Gökyi-
ğit, resmi sektörde başka bir görev
alarak çalışmaya devam edebilirdi,
fakat o, artık kendi işini kurma za-
manının geldiğini düşünüyordu.
Tekfen’in ilk nüvesini oluşturacak
girişimin hikâyesini, Nihat Gökyiğit
şöyle anlatıyor:
İş hayatına atılırken, planlı hareket
ederek hazırlanıyordum. Özel sektör
ve resmi sektörde üçer sene çalışır-
sam, iki farklı sektörde kazanacağım
tecrübe ve iş dünyasını tanımanın,
kendi işimizi kurma ve geliştirmede
yararlı olacağını düşünmüştüm. Öyle
de yaptım. Aynı düşünceleri paylaştı-
ğım Feyyaz ile her fırsatta, kendi işi-
mizi kurmayı konuşuyorduk. Feyyaz,
Hava Meydanları İnşaat Reisliği’nde
Araştırma Dairesi Başkanı idi. Ayrıca,
Esenboğa Havaalanı inşaatında şan-
tiye şefliği yapmıştı.
Öncelikle düşündüğümüz iş, az ser-
maye gerektiren bir müşavir mühen-
dislik firması kurmaktı. Her ikimizin
de uzmanlık alanı olan toprak ve
malzeme konusunda, laboratuvar ku-
rarak denetim ve müşavirlik hizmeti
vermeyi planladık. Ortak olarak
Necati’yi de gözümüze kestirmiştik.
Fakat Necati, Hava Meydanları İnşa-
at Reisliği’nde, Akaryakıt Tesisleri
Daire Başkanı idi ve elindeki bazı
önemli işleri teslim etmeden işi bıra-
kamayacağını söylemişti. Bu nedenle,
Feyyaz’la birlikte yola çıktık ama
Necati’yle de irtibatı kesmedik.
İlk firmamızı, 1956 yılında “Feyyaz -
Nihat Müşavir Mühendislik” unvanıy-
la kurduk. İsrail Büyükelçiliği’nin ar-
kasında, kömürlük iken kapıcı dairesi
olarak tadil edilmiş bir yeri laboratu-
var olarak kiraladık. Her şeyi en he-
saplı şekilde yapmaya çalışıyorduk. İş
aldıkça yerimizi büyütüp, daha düz-
gün bir yere geçmeyi planlamıştık.
Nitekim biz iş ararken, işler bize gel-
meye, adeta yağmaya başladı.
Bu dönemde alınan en önemli işler-
den bir tanesi, dönemin ünlü müte-
ahhitlerinden Kadri Veziroğlu’nun
İstanbul’da inşasına başladığı bü-
yük bulvar projelerinin kontrolünü
yapmaktı. Kadri Veziroğlu, çok
önem verdiği bu işin mükemmel ol-
masını istiyordu. Bu nedenle de,
kendi mühendislerine vermediği,
gerektiğinde işi durdurma yetkisini
FNN’ye vermişti:
Görüşme sonrasında müşavirlik tek-
lifini kabul ettik ve hemen çalışmaya
başladık. İstanbul’da inşa edilecek
Vatan Caddesi’nin kenarında, labo-
ratuvarımızı kurduk ve gerekli teçhi-
zatı temin ettik... Yapılan işlerin kali-
tesi oldukça yüksekti. Biz de özel
kontrol teşkilatı olarak, işleri itinay-
la takip ediyorduk. Bilindiği gibi bu
yollar, çok dayanıklı oldu, yıllarca
hasar görmedi ve hiçbir sıkıntı ya-
şanmadı. Bu dönem gerçekleşen
imar hareketinde, her ne kadar bazı
tarihi eserler yeteri kadar korunma-
mış olsa da, İstanbul trafiği uzun
süre nefes alabildi.
FEYYAZ - NİHAT -NECATİ MÜŞAVİR MÜHENDİSLİK (FNN)
“Metcalfe Hamilton and Grow” bün-
yesinde Balıkesir, Eskişehir ve Ada-
na İncirlik Havaalanlarının inşasında
çalıştıktan sonra, Nihat Gökyiğit’in
1954 yılında gruptaki işi sona er-
mişti. Gökyiğit, özel sektörde arzu
ettiği deneyimi kazandığına inanı-
yor ve artık biraz da resmi sektörü
tanımak istiyordu. Tam o günlerde,
arzu ettiği bu fırsat, kendiliğinden
ayağına geldi:
“Metcalfe Hamilton and Grow” kon-
sorsiyumu inşaat grubu ile işim sona
ermişti. Sonradan ortağım olan Ne-
cati Akçağlılar ve Feyyaz Berker, Ba-
yındırlık Bakanlığı’na bağlı Hava
Meydanları İnşaat Reisliği’nde çalışı-
yordu. Benim, havaalanı inşaatı ko-
nusunda galiba biraz şöhretim olmuş
ve belki Necati ile Feyyaz’ın referans-
ları da yardım etmişti. Mayıs ayında
henüz önceki işim bitmeden, teşkila-
tın reisi Esat Turgut bey beni görüş-
meye davet etti.
Hava meydanları inşaatları, evvela
ABD askeri yardım kanalından başla-
mıştı. Daha sonra bu işler, NATO iha-
leleri olarak devam ederken, Bayın-
dırlık Bakanlığı’nda Esat Turgut
beyin baktığı bölüme verilmişti. O
günlerde Esat bey,
“Sana havaalanı inşaatlarımızdan bi-
rinde, kontrol amirliği görevi vermek
istiyorum. Üç yerimiz var; Konya,
Merzifon, Eskişehir. Hangisini arzu
edersen, oraya tayin ederim. Hemen
şimdi karar verme, yarın tekrar konu-
şalım,” dedi.
Nihat Gökyiğit, bu üç seçenek ara-
sından Konya’yı gözüne kestirmişti.
Akşam eve gittiğinde, durumu aile-
siyle de paylaştı. O akşam, kayınvali-
desi de evdeydi. Muhacir olarak bir
süre Konya’da bulunduklarını ve şe-
hir halkının kendilerine çok yardım-
cı olduğunu anlatan kayınvalidesi,
Konya’yı tercih etmesi konusunda
tavsiyede bulununca, Gökyiğit’in ka-
rarı daha da kesinleşti. Ertesi gün,
Konya Havaalanı Kontrol Amirliği
görevini kabul ettiğini bildirdi.
RESMİ SEKTÖR DENEYİMİ