10
HABERLER
Ortak aklın faydası
İlk dönemde daha çok Feyyaz ile beraber çalıştık. Bizden birimizi bulamadıkları zaman, diğerimizden
karar alabiliyorlardı. Aramızda hiç ihtilaf olmadı. Necati genellikle, üstlendiği işi yalnız takip eder,
gerekli konuları bizimle paylaşırdı. Zaman zaman üçümüz bir araya gelir, ortak karar gerektiren
konularda fikir teatisinde bulunurduk.
Üç ortağın anlaşarak birbirini tamamlamasının çok önemli olduğunu bizzat yaşamıştık. Bazen birimiz
risk konusuna işaret ederken, diğeri fırsatların daha önemli olduğu üzerinde dururdu. Neticede,
görüşlerimizi serbestçe paylaşarak hepimiz ikna olana kadar konuşur, tam bir mutabakat oluşmazsa,
tekrar değerlendirmek üzere konuyu ertelerdik. Ortak aklın her zaman faydasını gördük.
Üstte:
Tekfen’in ilk inşaat işi olan
havaalanında bitümlü banket
stabilizasyonu. (1957)
Solda:
Üç ortak bir arada; Nihat
Gökyiğit, Necati Akçağlılar, Feyyaz
Berker.
Daha az sermaye gerektirdiği için ilk
işlerini müşavirlik firması olarak ta-
sarlayan üç ortağın esas hedefi, daha
büyük ve kârlı işlere girebilecekleri
bir inşaat şirketi kurmaktı. Kuruluş
aşamasını başarılı bir şekilde geçen
üç ortak, bir süre sonra bu hedefe
yöneldi. Tekfen’in kuruluş öyküsünü
Nihat Gökyiğit, şöyle anlatıyor:
“Feyyaz-Nihat-Necati Müşavir Mü-
hendislik” firmamıza işler gelmeye
devam ediyordu. Ancak bu işler, arzu
ettiğimiz derecede büyük ve kârlı de-
ğildi. Esas amacımız olan inşaat şir-
ketini kurmak için, uygun şartların
oluşmasını bekliyorduk. Müşavirlik
işlerimiz devam ederken, Hava Mey-
danları İnşaat Reisliği’nde ihaleleri
takip etmeye ve şirket kurma hazırlı-
ğına başladık. İnşaat şirketimiz için
bir isim gerekiyordu. Daha ziyade
teknoloji ve fen ile ilgili teknik işler
almak niyetinde olduğumuz için, bir
akşam üç ortak, bunların kısaltması
olan “Tekfen” isminde süratle ve itti-
fakla karar verdik.
Şirketin ilk işi, her üç ortağın da de-
neyimli olduğu, havaalanı inşaatı ile
ilgili bir işti. Olayların gelişimini, Ni-
hat Gökyiğit şöyle anlatıyor:
İnşaat işlerini takip ederken Hava
Meydanları İnşaat Reisliği’nin, 1957
yılında “Dokuz Havaalanında Bitüm-
lü Banket Stabilizasyonu” işini ihale-
ye çıkaracağını tespit etmiştik. Çok
teknik görünen fakat bizim çok iyi
bildiğimiz bir işti. Yeterlik belgesi al-
makta zorluk çekmedik, teklifimiz uy-
gun görüldü. Dış kaynaklı NATO iha-
lelerinde idare, firmaların kıyasıya
rekabet içinde olmaları yerine, kalite-
li ve zamanında bitirmeye imkân ve-
TEKFEN İNŞAAT
recek uygun fiyatla iş almalarını arzu
ediyordu. Böylece NATO ihaleleri,
yeni müteahhitlerin ortaya çıkması-
na da yardımcı oluyordu.
Resmi adı “Tekfen İnşaat Ltd.” olan
şirketimizin, uygun şartlarla aldığı
bu ilk iş, bize çok uğurlu geldi. Temi-
nat mektuplarını alırken biraz zor-
lanmıştık ama bankanın da olumlu
yaklaşımıyla çözüm bulunmuştu. İşin
güzel yanı da önemli miktarda avans
ödenmesiydi. Bu avansı ve bir miktar
da kredi kullanarak yurtdışından ilk
makinelerimizi getirdik. Dozer, eks-
kavatör, greyder, asfalt distribütörü,
on adet damperli kamyonla ilk maki-
ne parkımızı oluşturduk.
O dönemde ithalat izni almak son
derece güç olduğu halde, yapılacak
iş NATO projesi olduğundan tahsis-
ler kolaylıkla alınabilmişti. Projenin
en cazip yönlerinden bir diğeri de,
İngiliz Pound’u üzerinden belirlenen
ihale bedelinin, bir yıl geçmeden
Türk Lirası’na yapılan devalüasyon
nedeniyle önemli miktarda artma-
sıydı. Böylece kârlılığı da artan pro-
je, üç ortağa daha ileri adımlar at-
mak için cesaret vermişti:
Bize yeterli sermaye ve itibar da ka-
zandıran ilk işimizin verimli olması,
müteahhitlik
mesleğinde
devam
ederken cesaret vermiş ve daha bü-
yük işlere girmek için özgüvenimizi
artırmıştı.
Aynı idareden daha sonra, Esenboğa
ve Mürtet hava meydanlarındaki tevsi
işlerini de alarak süratle tamamladık.
Tekfen İnşaat, üstlendiği ilk proje-
lerle hem rüştünü ispat etmiş, hem
de işi zamanında teslim etmesi ve
kalitesiyle dikkatleri üzerine çek-
mişti. Bu nedenle havaalanı projele-
rini, giderek artan hacimde başka
projeler takip etti. Üç ortağın Mersin
Rafinerisi, Ereğli Demir Çelik Fabri-
kası, İpraş ve Petkim’de gerçekleştir-
diği işler, firmanın rakipleri arasında
sivrilmesini sağladı. 1965 yılında
ihaleye çıkarılan, 493 km uzunlu-
ğundaki Batman-İskenderun petrol
boru hattı da, şirket tarihindeki
önemli köşe taşlarından biriydi. Bu
dönemde Tekfen, boru hatları, tank
çiftlikleri, rafineriler, petrokimya te-
sisleri ve gübre fabrikaları için göz-
de bir müteahhit konumuna gelmiş-
ti. Diğer yandan artan iş miktarı,
şirkette bir yeniden yapılanmayı da
zorunlu kılmıştı:
İlk şirketimiz “Tekfen İnşaat”, önce li-
mited şirket olarak kuruldu, sonra
anonim şirket olarak faaliyetlerine
devam etti. Endüstri tesisleri ve tesi-
sat işlerinde yoğunlaşmaya başlayan
şirket, bu faaliyeti unvanına da taşı-
mak amacıyla, 1968 yılında “Tekfen
İnşaat ve Tesisat A.Ş.” (TİTAŞ) olarak
yeniden yapılandı.
TİTAŞ DOĞUYOR