

Ferenc Liszt, 22 Ekim 1811’de Raiding’de
dünyaya geldi. Üstün müzik yeteneği küçük
yaşta keşfedildi. İlk piyano derslerini, ama-
tör bir müzisyen olan babasından aldı. İlk
konserini dokuz yaşında verdi.
zenlenen “Altın Diyapozon” ödülünü kazan-
dı ve “Le Monde” gazetesi tarafından yılın
en iyi kaydı seçildi. 1997’de Brahms’ın ölü-
münün 100. yılı nedeniyle, bestecinin piya-
no eserlerinin tamamını Almanya’da beş re-
sitalde icra etti. Ayrıca bir konserde
Brahms’ın iki konçertosunu birden çalarak
bunu yapabilen çok az sayıda piyanistten
biri oldu. 1998 yılında, Beethoven’ın beş pi-
yano konçertosunu üç günlük konser dizi-
sinde ardı ardına seslendirdi. Ayrıca yedi
günlük bir konser dizisinde Beethoven’in
tüm piyano sonatlarını ardı ardına çaldı. Bi-
ret, dünyada Beethoven’ın piyano için yaz-
dığı sonat, konçerto ve senfoni uyarlamala-
rının tamamını seslendiren tek piyanist
oldu. Sanatçı son olarak 2002 yılında
György Ligeti’nin piyano etüdlerinin kaydı-
nı yaptı.
Olağanüstü bir hafıza, mükemmel bir tek-
nik ve yorumlama gücüne sahip olarak nite-
lendirilen İdil Biret, dünyanın en geniş re-
pertuvarlı piyanisti unvanına da sahip bulu-
nuyor.
Sanatçı, şu anda Brahms’ın senfonilerinin
piyano uyarlamaları üzerindeki çalışmalarını
sürdürüyor. Kendi etüdlerini de bestelemiş
olan ve bir süre sonra bunları gün ışığına çı-
karacağını söyleyen Biret, 70’i aşkın LP/
CD’si ve 2 milyona yakın satış rakamıyla kla-
sik müzik dünyasının en verimli yorumcuları
arasında yer alıyor.
Tekfen Filarmoni’nin sonbahar konserinin
konuk sanatçısı olan İdil Biret ile Liszt ve
müzik üzerine gerçekleştirdiğimiz kısa söyle-
şiyi keyifle okuyacağınızı ümit ediyoruz.
Bir müzisyen olarak Ferenc Liszt size ne
ifade ediyor?
Liszt’in doğumunun üzerinden 200 yıl geç-
ti, ama yapıtlarının büyük kısmı halen bilin-
miyor. Günümüz konser piyanistinin stan-
dart repertuvarında, piyano parçalarından
bazıları, piyano ve orkestra için üç yapıtı
(iki konçerto ve
Ölüm Dansı
) ve birkaç
Ma-
car Rapsodisi
yer alıyor. Beethoven, Schu-
bert, Verdi, Wagner ve diğer bestecilerin ya-
pıtlarından yaptığı yorumlamalar ve trans-
kripsiyonlar ender olarak seslendiriliyor.
Son dönem piyano yapıtları, tuhaf atonali-
telerinin belki de fazla korkutucu olması ne-
deniyle, konser salonlarında neredeyse hiç
duyulmuyor.
Oratorio Christus
,
Psalm XIII
,
on üç Senfonik Şiir’in çoğu (
Prelüdler
ve za-
man zaman
Faust Senfonisi
hariç),
Üç Çinge-
ne
ve büyüleyici
Hüzünlü Keşiş (Der traurige
Mönch)
gibi şarkılarında olduğu gibi, ben-
zersiz güzellikte sayfalar içeren dinsel kom-
pozisyonları, bugüne dek hiç de hak etme-
dikleri şekilde ihmal edildi. Bir besteci ola-
rak Liszt’e karşı takınılan düşmanca tutu-
mun uzun bir geçmişi vardır. Liszt’in cö-
mertçe desteklediği Berlioz, Schumann ya
da Wagner gibi besteci arkadaşları, onun pi-
yano çalmadaki eşsiz sanatına hayran olsa-
lar da, onun çıktığı yolda peşinden asla gi-
dememişlerdir: Tonalitenin kalıbını kırarak
atonaliteye ulaşma yolu.
ferenc liszt 200 yaşında!
1821’de ailesiyle birlikte Viyana’ya
taşınan Liszt, burada Beethoven’ın
önünde çalma ve Schubert’le ta-
nışma imkânı buldu.
1823’te ailesiyle birlikte bu kez
Paris’e yerleşen Liszt, yaban-
cı uyruklu olması ve yaşının
tutmaması gerekçesiyle Paris
Konservatuvarı’na kabul edilmedi.
Bu nedenle Liszt,
bu tarihten
sonra
düzenli
bir müzik
eğitimi
alamadı.
Paris’in aydın çevresinde kabul
gören Liszt, burada Heine, Vic-
tor Hugo, Lamartine ve George
Sand gibi isimlerle yakın arka-
daşlık kurdu. Bir yandan yoğun
şekilde çalışarak konserler ve-
ren müzisyen, bir yandan da ya-
şamını sürdürebilmek için bu
dönemde piyano dersleri ver-
meye başladı. Hayatı boyunca
seçkin bir eğitmen olan Liszt’in
öğrencileri arasında Siloti, La-
mond, Rosenthal, Weingartner
gibi isimler bulunuyordu.
1839’da ailesiyle birlikte
Roma’ya taşınan Liszt, bu
şehirde hayatının en önemli
esin kaynaklarından biriyle,
İtalyan sanatıyla tanıştı.
Piyano için besteler yapan,
gezip gördüğü yerleri pi-
yanoyla betimleyen Liszt,
1827-1847 yılları arasın-
da büyük bir konser turu
kapsamında dünyayı gez-
di. Bu dönemde İrlanda’dan
Rusya’ya, Portekiz’den
Türkiye’ye kadar geniş bir
harita üzerinde seyahatler
yapan ve gittiği her yerde il-
giyle karşılanan Liszt, 18
Haziran 1947 tarihinde Pa-
dişah Abdülmecid’e de Dol-
mabahçe Sarayı’nda piya-
no çaldı.
Liszt, Avrupa’da birkaç tur-
ne yaptıktan sonra 1834’te
fırtınalı bir aşk yaşadığı
Agoult Kontesi Marie ile
Cenevre’ye yerleşti. Orada
iki kızı ve bir oğlu oldu.
32
SOSYAL
SORUMLULUK