Previous Page  31 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 36 Next Page
Page Background

31

Türkiye’nin “Harika Çocuğu”

İdil Biret’in müziğe olan ilgisi 2 yaşında baş-

ladı. 5 yaşına geldiğinde olağanüstü müzik

yeteneği ile Türk ve Avrupalı müzik çevrele-

rinin hayranlığını kazandı. İsmet İnönü’nün

talimatı ve Milli Eğitim Bakanı Hasan Âli

Yücel’in özel ilgisiyle, kendi adına çıkarılan

özel yasadan yararlanarak 7 yaşında ailesiyle

birlikte Fransa’ya gönderildi. Paris Konser-

vatuvarı’nda eğitim aldı. Küçük yaşta ünlü

Alman piyanist, besteci ve müzik öğretmeni

Wilhelm Kempff’in hayranlığını kazanan Bi-

ret, 11 yaşında onunla Paris’te Champs-

Élysées’de konser verdi. Paris Ulusal Konser-

vatuvarı’nı Yüksek Piyano, Eşlikçilik ve Oda

Müziği dallarında birinci olarak bitirdiğinde

15 yaşındaydı. Biret, beş kıtayı kapsayan sa-

yısız konserde ünlü şeflerle çalıştı ve dünya-

nın en prestijli festivallerine katıldı.

1986 yılında, Beethoven’ın dokuz senfonisi-

nin Liszt tarafından yapılan uyarlamalarını

kayda alan ilk piyanist oldu. Beyin ve kol

gücü olarak piyanistlik sınırlarını zorlayan

Biret, Montpellier Festivali’nde, eleştirmen-

ler tarafından yapılması imkânsız olarak ni-

telendirilen bir denemeye girişerek bu uyar-

lamaların hepsini ardı ardına üç konserde

seslendirdi. 1992 yılında Chopin’in tüm eser-

lerini içeren 15 CD’lik bir seriyi kayda aldı. Bu

kayıt 1995 yılında Varşova’da gerçekleştirilen

“Chopin Diskleri Büyük Ödülü” çerçevesinde

İdil Biret’e jüri özel ödülünü kazandırdı.

Sanatçı daha sonra Brahms ve Rachmani-

noff’un tüm piyano yapıtlarını külliyat ha-

linde kaydederek romantik piyano edebiyatı

literatürüne kendi damgasını vurdu. 1995

yılında çağdaş Fransız besteci Boulez’in üç

sonatı için yaptığı kayıt Paris’te her yıl dü-

Tekfen Filarmoni

Orkestrası,

gelenekselleşen

sonbahar

konserlerine

Türkiye’nin klasik

müzik alanında

yetiştirdiği en

büyük isimlerinden

biri olan İdil Biret

ile devam etti.