209
bakımdan dev bir projenin altından kalk-
masını bilmişti:
30. yılına gelinceye kadar Tekfen elekt-
romekanik işler yapmış; taşeron olarak
tank çiftliği yapmış; petrol istasyonu yap-
mış; rafinerilerde ufak tesisler yapmış;
imalatçılık yapmış; ama mesela hiç konut
yapmamış. Birdenbire 88’de konut yap-
maya başlıyoruz ve 97’ye geldiğimiz za-
man 1,7 milyon metrekare ile Türkiye’nin
en büyük konut müteahhiti oluyoruz. Ku-
veyt dışında hiç otoyol yapmamış olma-
mıza rağmen, Türkiye’nin en büyük oto-
yolunu yapıyoruz. Metro hiç yapmamış
olduğumuz halde birdenbire Türkiye’nin o
konudaki en uzman şirketi oluyoruz. Yani
baktığımızda şirket sadece rakamsal ola-
rak bir evrim yaşamakla kalmamış, bilgi
birikimi ve beceri bakımından da sınıf at-
lamış.
iz TAG Otoyolu’na başlaya-
mamıştık iki sene. Kredi gelmemiş,
bazı gecikmeler olmuştu. Beni o
işe bakmaya atadılar genel mü-
dür muavini olunca. Gidiyoruz
geliyoruz, Karayolları’ndakiler
bizi küçümsüyorlar fena halde.
Helikopter tuttuk sorumlu ekibi
gezdirmek için. Arka koltukta
konuşuyorlar, bunlar bu otoyo-
lu bitiremezler diye. Bizi nasıl
küçümsüyorlar, yok şöyle ya-
pamaz, yok böyle yapamaz. Biz
1991 yılında ilk 80 km’yi açınca
trafiğe, fena halde şaşırdılar.
TAG Otoyolu, Tekfen’i biraz
da inşaatçı bir firma cübbesine
soktu. Daha önce hep meka-
nik işler, boru hattı ve rafineri
gibi yapılar yapan bir grupken,
TAG Otoyolu’nda daha çok
inşaat ağırlıklı bir iş yaptık.
Çünkü o dönemde, öyle işle-
rin yapılması gerekiyordu.
B
Ümit Özdemir
TAG Otoyolu ile Tekfen, dünyanın nere-
sinde olursa olsun, “EPC Contractor” ola-
rak her türlü otoyol inşaatını yapabilecek
bir yeterliliğe sahip olduğunu göstermişti.
Bu nedenle 1998 yılında, TAG Otoyolu’nun
henüz devam ettiği bir sırada, Karayolla-
rı Genel Müdürlüğü tarafından Perşem-
be-Bolaman, Gaziantep-Birecik ve Çifte-
han-Pozantı otoyollarının yapımına davet
edilecek ve 2004 yılında da Fas’ta Tanca-
Oued Rmel Limanı Otoyolu projesini üst-
lenecekti.
Sanayi yapıları ve petrokimya tesisleri
dışında, TAG Otoyolu ile başlayan alt-
yapı ve kamusal yapı inşaatları, özellikle
1980’lerin ikinci yarısından başlayarak
tüm Tekfen projeleri arasında daha önce
hiç olmadığı kadar önem kazanacak ve bu
dönemde Tekfen, geleneksel çizgisi dışın-
da kalan birçok dev projeye imza atacaktı.
AG Otoyolu için aktif bir fay
hattı üzerinde inşa edilen Atatürk
Viyadüğü, 146 metre yüksekliği ve
depreme dayanıklılığıyla otoyol
mühendisliğinin dünya çapındaki
örneklerinden biri sayılıyor.
Solda, Necati Akçağlılar, henüz
inşaatın devam ettiği günlerde
Atatürk Viyadüğü’nün önünde.
Karşı sayfada, projede emeği ge-
çen yüzlerce Tekfen mensubundan
biri olan Kâni Bozbay (sağda) res-
mi yetkililere Atatürk Viyadüğü’nü
gösterirken.
T
TAG Otoyolu, Tekfen’i biraz da inşaatçı bir firma cübbesine soktu.
Çünkü o dönemde, öyle işlerin yapılması gerekiyordu.