Table of Contents Table of Contents
Previous Page  209 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 209 / 285 Next Page
Page Background

208

önemli bir gelişme sağlandığının gösterge-

si. Ancak bu gelişmenin kökenini, elbette

ki tek başına TAG Otoyolu’nun yapımı sı-

rasında meydana gelen kazaya indirgemek

mümkün değil. Çünkü bu kazanın öncesin-

de de, inşaat sektöründe çalışan tüm şir-

ketler gibi, Tekfen’de de pek çok iş kazası

kaydı bulunuyordu. Ancak başından beri

Tekfen yönetiminin bu alanda gösterdiği

hassasiyet, sadece kazaya uğrayan perso-

nele gerekli yardımları yapma vicdani yü-

kümlülüğüyle sınırlı kalmamış, bu alanda

sağlanan bilgi birikimlerinin de sonraki

projelere aktarılarak bir iyileştirme süreci-

ne dönüşmesi sağlanmıştı.

Bu gelişmede, Tekfen’in uluslararası stan-

dartlara sahip bulunan yabancı firmalarla

birlikte ya da onlara yönelik iş yapmasının

da çok önemli bir etkisi olmuştu. Örneğin

ilk kez 1992 yılında Suudi Arabistan’da

Hawiyah doğalgaz boru hattının yapımı

nedeniyle çalışma imkânı bulunan ve bu

projenin başarısından sonra Tekfen’in en

önemli müşterilerinden biri haline gelen

Aramco’nun disiplini ve yüksek emniyet

standartları, firmaya bu alanda yeni ufuk-

lar kazandırmıştı. Proje müdürü Ülkü

Tatlıdil’e göre orada karşılaşılan yöntem-

lerin çoğu Tekfen için yeni ve şaşırtıcıydı:

Aramco, disiplin ve standart beklentileri

çok yüksek olan, biraz da bizim alışık ol-

madığımız tarzda çalışan bir firmaydı. O

zaman bu standartlar bizim için çok yeni

idi. Mesela, çok enteresan bir şey, bir gün

haber geldi, Aramco işi durdurdu diye.

Sebep? Kanalın içinde merdiven yokmuş.

Şimdi bu bizim hiç gördüğümüz bir şey

değil. Boru hattında boru döşerken kana-

lın içinde merdiven olması lazımmış ki bir

yaralanma, şu bu olunca hemen inilsin,

müdahale edilsin. Halbuki bizimkiler ka-

nala atlarlar, borunun üstüne basıp yuka-

rı çıkarlar. Dolayısıyla bu tip standartlar

ile ilk karşılaştığımız yer orası oldu.

Benzer bir şekilde, ilerleyen yıllarda Azer-

baycan ve Kazakistan’da yapılan işler de,

Tekfen’in emniyet standartları bakımın-

dan dünyanın önde gelen müteahhitlerin-

den biri olmasında önemli bir rol oynaya-

caktı. Bu bölgede Tekfen’in en yakın çalış-

tığı petrol üreticilerinden biri olan BP’nin

teknik emniyet konusuna verdiği önem

Tekfen’in iş disipliniyle birleşince, Bakû-

Tiflis-Ceyhan projesinde “kazasızlık” bakı-

mından bir dünya rekoru ortaya çıkacaktı.

Tekfen, projenin Ceyhan’daki ayağında 10

milyon adam-saatlik çalışmayı bir tek iş

günü kaybı olmadan kazasız tamamlaması

nedeniyle T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar

Bakanlığı tarafından ödüle layık görülür-

ken, projenin Sangaçal ayağında ise 28

milyon adam-saatlik kazasız çalışma ile

uluslararası platformda kırılması güç bir

rekora imza atacaktı.

TAG Otoyolu ile ilgili olarak altı çizilmesi

gereken noktalardan bir diğeri de, Murat

Gigin’e göre, Tekfen’in esneklik yeteneğini

ve yeni koşullara uyum sağlamaktaki bece-

rilerini ortaya koymasıydı. O güne kadar

otoyol alanındaki tüm tecrübesi Kuveyt’te-

ki 10,2 km’lik Fahaheel otoyoluna işgücü

sağlamakla sınırlı olan Tekfen, tarihindeki

diğer birçok örnekte de olduğu gibi, her