208
önemli bir gelişme sağlandığının gösterge-
si. Ancak bu gelişmenin kökenini, elbette
ki tek başına TAG Otoyolu’nun yapımı sı-
rasında meydana gelen kazaya indirgemek
mümkün değil. Çünkü bu kazanın öncesin-
de de, inşaat sektöründe çalışan tüm şir-
ketler gibi, Tekfen’de de pek çok iş kazası
kaydı bulunuyordu. Ancak başından beri
Tekfen yönetiminin bu alanda gösterdiği
hassasiyet, sadece kazaya uğrayan perso-
nele gerekli yardımları yapma vicdani yü-
kümlülüğüyle sınırlı kalmamış, bu alanda
sağlanan bilgi birikimlerinin de sonraki
projelere aktarılarak bir iyileştirme süreci-
ne dönüşmesi sağlanmıştı.
Bu gelişmede, Tekfen’in uluslararası stan-
dartlara sahip bulunan yabancı firmalarla
birlikte ya da onlara yönelik iş yapmasının
da çok önemli bir etkisi olmuştu. Örneğin
ilk kez 1992 yılında Suudi Arabistan’da
Hawiyah doğalgaz boru hattının yapımı
nedeniyle çalışma imkânı bulunan ve bu
projenin başarısından sonra Tekfen’in en
önemli müşterilerinden biri haline gelen
Aramco’nun disiplini ve yüksek emniyet
standartları, firmaya bu alanda yeni ufuk-
lar kazandırmıştı. Proje müdürü Ülkü
Tatlıdil’e göre orada karşılaşılan yöntem-
lerin çoğu Tekfen için yeni ve şaşırtıcıydı:
Aramco, disiplin ve standart beklentileri
çok yüksek olan, biraz da bizim alışık ol-
madığımız tarzda çalışan bir firmaydı. O
zaman bu standartlar bizim için çok yeni
idi. Mesela, çok enteresan bir şey, bir gün
haber geldi, Aramco işi durdurdu diye.
Sebep? Kanalın içinde merdiven yokmuş.
Şimdi bu bizim hiç gördüğümüz bir şey
değil. Boru hattında boru döşerken kana-
lın içinde merdiven olması lazımmış ki bir
yaralanma, şu bu olunca hemen inilsin,
müdahale edilsin. Halbuki bizimkiler ka-
nala atlarlar, borunun üstüne basıp yuka-
rı çıkarlar. Dolayısıyla bu tip standartlar
ile ilk karşılaştığımız yer orası oldu.
Benzer bir şekilde, ilerleyen yıllarda Azer-
baycan ve Kazakistan’da yapılan işler de,
Tekfen’in emniyet standartları bakımın-
dan dünyanın önde gelen müteahhitlerin-
den biri olmasında önemli bir rol oynaya-
caktı. Bu bölgede Tekfen’in en yakın çalış-
tığı petrol üreticilerinden biri olan BP’nin
teknik emniyet konusuna verdiği önem
Tekfen’in iş disipliniyle birleşince, Bakû-
Tiflis-Ceyhan projesinde “kazasızlık” bakı-
mından bir dünya rekoru ortaya çıkacaktı.
Tekfen, projenin Ceyhan’daki ayağında 10
milyon adam-saatlik çalışmayı bir tek iş
günü kaybı olmadan kazasız tamamlaması
nedeniyle T.C. Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı tarafından ödüle layık görülür-
ken, projenin Sangaçal ayağında ise 28
milyon adam-saatlik kazasız çalışma ile
uluslararası platformda kırılması güç bir
rekora imza atacaktı.
TAG Otoyolu ile ilgili olarak altı çizilmesi
gereken noktalardan bir diğeri de, Murat
Gigin’e göre, Tekfen’in esneklik yeteneğini
ve yeni koşullara uyum sağlamaktaki bece-
rilerini ortaya koymasıydı. O güne kadar
otoyol alanındaki tüm tecrübesi Kuveyt’te-
ki 10,2 km’lik Fahaheel otoyoluna işgücü
sağlamakla sınırlı olan Tekfen, tarihindeki
diğer birçok örnekte de olduğu gibi, her