207
TAG Otoyolu’nun sağladığı kazanımlardan
bir diğeri de, hiç kuşkusuz Ceyhan Çelik
Yapı İmalat Atölyesi’nin kurulmasıydı.
Bugün yıllık 15 bin ton üretim kapasite-
siyle Türkiye’nin önde gelen çelik yapı
tesislerinden biri olan atölyenin kurul-
masına, TAG Otoyolu projesi kapsamın-
da yapılacak viyadükler de dikkate alına-
rak, Tekfen’in çelik konstrüksiyon imalat
imkânlarının bir çatı altında toplanması
amacıyla karar verilmiş ve tesis 1993 yı-
lında işletmeye alınmıştı. Ceyhan’da E5
karayolu üzerindeki Ana Tamir ve Bakım
Atölyeleri’nin bulunduğu mevkide kurulan
tesis, TAG otoyolu için gereken 43 bin ton
çelik tabliye işinin yaklaşık 17 bin tonluk
kısmını karşılayacak, geri kalan kısım ise
İtalyan Cimolai ve CMF firmaları tarafın-
dan temin edilecekti.
Otoyolun 11 yıl süren inşaatı, hiç kuşkusuz,
olayları bizzat yaşayan insanların bellekleri
kadar Tekfen tarihinin kayıtlarına da, tatlı
acı birçok anıyla birlikte kazınacaktı. Bun-
lar arasından özellikle bir tanesi, yapılan
işin aynı zamanda ne kadar tehlikeli oldu-
ğunu göstermesi ve Tekfen’in “iş emniyeti”
siyasetinin gelişmesinde çok önemli bir rol
oynaması itibariyle özellikle anılmaya de-
ğerdir. Ümit Özdemir anlatıyor:
1995 yılıydı zannediyorum. TAG Otoyo-
lu’nu yaparken, ismi şu anda Nur Dağı
olup halk arasında Gâvur Dağı olarak
bilinen dağın en tepe kısmında büyük
bir viyadük yapıyorduk. Bu viyadüğün
yapılması sırasında, bir dozer Irak-Tür-
kiye Ham Petrol Boru Hattı’na rastladı
ve bir patlama oldu. Ardından bu patla-
ma yangına dönüştü ve yangın sırasında
maalesef yedi can kaybettik, çok üzüldük.
Şantiyelerde mutlaka bir kablo koparılır,
bir su borusu delinir. Gülerek anlatılır bu
gibi olaylar sonradan. Ama bir de gülü-
nemeyecek kazalar var. Bu olaydan sonra
söz ettiğim kazanın olduğu yerde Şehit-
ler Anıtı adıyla büyük bir anıt yaptırdık,
zaman içinde de tedbirlerimizi çok daha
sıkılaştırdık. Bundan sonra özellikle boru
ve elektrik hattı araması konusuna büyük
önem verdik.
Ümit Özdemir, emniyet tedbirlerine ön-
celik vererek çalışmanın, çaba göstererek
edinilmesi, öğrenilmesi ve özümsenmesi
gereken bir “kültür” olduğuna dikkat çe-
kiyor. Tekfen’in son yıllarda ardı ardına
kırdığı kazasızlık rekorları, bu alanda çok
apımı sırasında 110 milyon
metreküp hafriyatın yapıldığı, 2
milyon metreküpten fazla betonun
döküldüğü, 5,2 km’lik viyadük
ve 5,4 km’lik tünel inşaatının
gerçekleştirildiği TAG Otoyolu
projesi, gerçek anlamıyla dün-
ya çapında bir mega projeydi.
Tekfenli yöneticiler, inşaat halin-
deki Atatürk Viyadüğü’nün önün-
de (soldan sağa): Ümit Özdemir,
Semih Bilgin, Murat Gigin, Necati
Akçağlılar ve Ayhan Sarıoğlu.
Y