Table of Contents Table of Contents
Previous Page  161 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 161 / 285 Next Page
Page Background

160

Tekfen’in boru hatları üzerine ilk çalışma-

ları, 1950’li yıllara ve 1960’ların ilk yarısına

damgasını vuran NATO projeleri yoluyla

başlamıştı. Söz konusu projeler genellikle

yeni inşa edilen havaalanlarının ve askeri

tesislerin yakıt ikmal depolarını birbirine

bağlayan küçük çaplı bağlantılardan olu-

şuyordu. 1960’lı yılların ikinci yarısından

itibaren, özellikle rafineri ve petrokimya

tesisleri tarafından verilen bazı boru hattı

işleri gündeme gelmeye başlamıştı. Bunlar

arasında en önemlileri, İpraş ve Petkim

tesislerine Sapanca Gölü’nden su taşımak

üzere inşa edilen yaklaşık 35’er km’lik iki

adet boru hattı ile, Batman-Garzan, Adı-

yaman-Sarıl ve Kürkan-Pirinçlik arasında

inşa edilen petrol boru hatlarıydı. 1960’la-

rın petrol taşımacılığıyla ilgili en önemli

projelerinden biri olan 493 km’lik Batman-

İskenderun Ham Petrol Boru Hattı’nda

ise Tekfen tek başına yeterlilik alamamış,

Fransız Entrepose ve İtalyan Techint fir-

malarının yanında boru hattının yalnızca

terminal ve pompa istasyonlarını inşa et-

mekle yetinmişti. Ancak gerek rakamsal

olarak, gerekse işin kapsamı yönünden

fazla doyurucu olmayan bu projelerde

kazanılan tecrübe, Tekfen’in Türkiye’nin

bir petrol iletim merkezi olarak yıldızının

parlayacağı 1970’li yıllara hazırlanmasında

çok önemli bir katkı sağlamıştı.

Dünya petrol rezervlerinin yaklaşık yüzde

70’ine sahip olan Ortadoğu, Hazar Havza-

sı ve Güney Akdeniz ülkeleri ile batıdaki

önemli enerji tüketicisi ülkeler arasında

yer alan Türkiye’nin, söz konusu enerji

kaynaklarının talep merkezlerine ulaştırıl-

ması için bir köprü olarak kullanılması dü-

şüncesi ilk kez 1950’lerin ikinci yarısında,

Süveyş Krizi nedeniyle gündeme gelmişti.

Bölgede ortaya çıkan gerilim nedeniyle

mevcut petrol ulaştırma kanallarının güve-

nilirliği konusunda endişeye düşen 8 bü-

yük petrol şirketi, Mart 1957’de bir araya

gelerek petrol yollarının çeşitlendirilmesi

amacıyla Basra Körfezi’nden başlayarak

Irak ve Türkiye üzerinden İskenderun’a

ulaşacak yaklaşık 2.500 km uzunluğunda

bir boru hattı kurulması konusunda fikir

birliğine varmışlardı. Ortadoğu petrol kay-

naklarını “emniyete almak” amacıyla plan-

lanan, yıllık 60 milyon ton kapasiteli 30

inç çapındaki çift borudan oluşacak bu hat,

bölgedeki mevcut iki hattın dışında dünya-

nın en büyük petrol iletim sistemlerinden

biri olacaktı. Proje, bölgenin dört büyük

petrol üreticisi olan Irak, İran, Kuveyt ve

Suudi Arabistan tarafından da desteklen-

mekteydi.

1

ürkiye’deki NATO tesisleri

dışında ilk petrol boru hatları-

nın yapımına, 1950’li yıllardan

itibaren petrol arama faaliyet-

lerinin hızlandırılması üzerine,

Bulgurdağı, Batman ve Diyarbakır

bölgelerinde açılan kuyulardan

elde edilen petrolün bölgedeki

rafinerilere akıtılması amacıyla

başlandı. Çoğu küçük çapta ve

kısa kilometreli olan bu hatlar,

Tekfen başta olmak üzere bu

alana eğilen Türk inşaat şirketleri

için de bir deneyim kazanma ve

kendini geliştirme vesilesi oldu.

Yanda Adıyaman-Sarıl arasındaki

82 km’lik boru hattının inşaatında

çalışan Tekfen işçileri görülüyor.

T