

8
HABERLER
UYUYAN HAZİNE: DOĞALGAZ
Irak’ın herkesçe bilinen petrol zenginliği dı-
şında çoğu zaman göz ardı edilen, ancak hiç
de küçümsenmeyecek bir zenginliği daha
var: doğalgaz. Yaklaşık 3,2 trilyon metreküp
civarındaki kanıtlanmış doğalgaz rezerviyle
Irak, dünyanın doğalgaz zengini ilk 10 ülkesi
arasında yer alıyor. Petrol gibi doğalgaz re-
zervlerinin de yaklaşık %70’i ülkenin güne-
yinde, Basra bölgesinde yer alıyor. Kerkük
dışında Nahr Umar, Mecnun, Halfaya, Nasi-
riye, Rumeyle, Batı Kurna ve Zubeyr petrol
sahaları, aynı zamanda doğalgaz bakımın-
dan da Irak’ın en önemli merkezleri.
Ne var ki petrolle birlikte çıkan doğalgazın
%40’tan fazlası, gazı toplayacak ve işleyecek
tesis bulunmadığı için yakılarak imha edili-
yor. Yapılan tahminlere göre bu şekilde kay-
bedilen doğalgazın miktarı günde 30 milyon
metreküpe ulaşıyor. Diğer taraftan ülkedeki
5 doğalgaz işleme tesisi son derece düşük bir
kapasiteyle çalışıyor. Yakılarak atmosfere
bırakılan gazın toplanması ve yeniden eko-
nomiye kazandırılması için 25 yıllık uzun va-
deli bir plan üzerinde çalışmalar devam edi-
yor. Yakın zamanda Irak hükümeti, ülkenin
güney kesimindeki doğalgaz üretimini artır-
mak üzere 17 milyar dolarlık bir geliştirme
projesine ön onay verdi. Bu konuya verilen
önceliğin gelecek yıllarda giderek artması
bekleniyor.
Tekfen’in Irak güncesi
Tekfen’in Irak’la ilişkileri, Irak-Türkiye Ham Petrol Boru Hattı’nın
inşasının başladığı 1975 yılına kadar uzanıyor. Önem açısından
Tekfen’in “rüştünü ispat ettiği” ve “küçük müteahhitlikten büyük
müteahhitliğe adım attığı” bir iş olarak değerlendirilen bu proje, Ker-
kük civarındaki üretim sahalarından çıkarılan ham petrolün 40 inç
çapında ve 986 km uzunluğundaki bir boru hattıyla İskenderun
Körfezi’ne taşınmasını ve burada inşa edilecek bir deniz terminaliyle
gemilere aktarılmasını içeriyordu. Her iki hükümetin de büyük önem
verdiği bu proje nedeniyle 1974 yılında TPAO’ya bağlı olarak Boru
Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) kurulmuştu. Tekfen, bu proje-
de ana müteahhitlerden Alman Mannesmann-Rohrbau A.G.’nin ta-
şeronu olarak boru hattının Türkiye kısmında kalan 84 ve 70 km’lik
iki ayrı parçasının yapımını üstlenmiş, ayrıca Ceyhan’daki tank çiftli-
ğinin ve deniz terminalinin inşasını gerçekleştirmişti. Irak-Türkiye
boru hattı, Tekfen’in o güne kadar aldığı en büyük iş olarak şir-
kete özgüven kazandırmış ve sonraki yıllarda hızla büyüme-
sine katkıda bulunacak şekilde kendini geliştirme ola-
nağı sağlamıştı. Irak-Türkiye Boru hattı çok kısa
sürede dizayn değerinin üzerinde ham petrol
sevkıyatını gerçekleştirmeye başlamış ve
kapasite artırımı amacıyla gündeme
gelen Kimyasal İnjeksiyon Pro-
jesi de 1983 yılında başa-
rıyla uygulanmıştı.
Irak, Tekfen’in geçmişinde ayrıcalıklı bir yere sahip.
Tekfen tarihinin dönüm noktalarını oluşturan birçok
önemli proje Irak’la doğrudan ilgili. Irak’ı istikrarsızlığa
sürükleyen Körfez Savaşı sonrasında kopan bağlar,
şimdi bir kez daha kuruluyor. Tekfen, Irak’ın geleceğini
şekillendiren projelerdeki yerini almak istiyor.
II. IRAK-TÜRKİYE BORU HATTI
Tekfen, 1985 yılında inşasına başlanan II. Irak-
Türkiye Ham Petrol Boru Hattı’nda Saipem’le birlikte
ana müteahhit olarak rol aldı. Tekfen’in çıkan tüm
sorunlara rağmen projeyi zamanından önce
tamamlayarak teslim etmesi, şirkete Irak hükümeti
nezdinde büyük prestij ve güven kazandırdı.