Previous Page  83 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 162 Next Page
Page Background

83

NURETTİN HOROZ

Horoz Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı

Biz Toros’la başladıktan sonra herhalde bir veya iki yıl geçmişti. Bir gün Tarım Kre-

di Kooperatifleri’nin genel müdürü telefon etti, beni Ankara’ya çağırdı. “Nurettin Bey,

bir görüşelim,” dedi. Gittim, dedi ki, “Bizim Toros’un iki misli işimiz var. Bu işimizi sen

yap. Zaten eskiden de sen yapıyordun.” Yanımızda 4-5 tane de genel müdür yardım-

cısı. Sabah oturduk, akşama yaklaştı, görüşüyoruz. “Şunu şöyle yapalım, şöyle ede-

lim.” Bütün detayları konuştuk. Akşam oldu. “Tamam, başlıyor muyuz?” dedi. Dedim

ki “Benim ufak bir sıkıntım var. Erhan Bey’e benim bir gönül borcum var. Onun işi-

ni yapıyorum. Sen şuradan Erhan Bey’i bir ara. ‘Horoz’un benim işimi yapmasına mü-

saade et,’ de. Erhan Bey’den bir müsaade alalım da, benim de gönlüm rahat etsin.”

Ben öyle deyince suratı asıldı, “Ben devletin müdürüyüm. Bunca saatten beri senin-

le boşa mı konuştuk? Bu kadar adam yanımda, ben Erhan Bey’e nasıl telefon ede-

rim?” dedi. “Eğer bunu böyle yapmazsak, benim bir gönül borcum var, ben de ‘Yapa-

rım,’ diyemem,” dedim. “Ben zor durumda kalırım, rahat edemem,” dedim. Telefon et-

medi, ben de işi yapmadım.

fikir çıktı. Dedik ki “Bakın, bizi

aramayın. Birbirinizle geçinmek

zorundasınız. Çünkü biz burada

el sıkıştık. Bize şikâyet bildirmek

yasak.” O an bitti! O şikâyet faslı

on beş gün mü, bir ay mı sürdü,

bu lafımızdan sonra anında kesil-

di. 25 senedir böyle bir şikâyeti ne

onlar duyuyor, ne biz duyuyoruz.

Çünkü herkes birbiriyle yaşama-

sını öğrendi.

Toros Gübre’nin 1986 sonrasında

giriştiği ikinci büyük lojistik atılımı

ise çok hızlı bir şekilde yurt çapın-

da bölgesel gübre depolarının ku-

rulmasıydı. Toros Tarım Genel Mü-

dür Yardımcısı Mehmet İçöz’e göre

gübre fabrikaları, sektörün mevsim-

sel özelliğinden ötürü, 12 ay güb-

re üretip 2-3 ayda sattığı için mut-

laka stoklu çalışmak zorundaydı.

Toros Tarım, liberasyondan sonra

Ceyhan’daki ana depolarının dışın-

da 7 bölgede kendi depolarını kura-

rak stoklarını ülke çapında oluştur-

ma yoluna gitmiş ve böylece sezon

geldiğinde depolarından gübreyi

anında kolayca çiftçiye ulaştırabil-

me şansına sahip olmuştu.

19

Şirke-

tin depolama olanaklarındaki bu ge-

nişleme, Toros Gübre’nin büyümesi-

ne yönelik II. Tevsi projesinin de ilk

halkasını oluşturmaktaydı.

Ülkü Tatlıdil’e göre o tarihte aynı

anda 7 ayrı ilde 7 ayrı depo inşa edil-

mesi büyük bir koşturmaya yol aç-

mış, depoların inşa edileceği alan-

ların ve inşaat işlerini yapacak yerel

müteahhitlerin bulunması ve bunla-

rın koordine edilmesi ayrı bir saha

organizasyonu kurulmasını gerek-

tirmişti:

Depolar çok kısa sürede yapıldı.

Hepsi aynı zamanda başladı ve

bitti. Urfa, Samsun, Ankara (Po-

latlı), Konya, İzmir, Tekirdağ ve

Antalya. Biz de ekip olarak bun-

lar arasında böyle deli gibi dola-

nıp durduk.

20

Bu depoların inşa edilmesiyle 1988

itibariyle Toros Gübre’nin toplam

gübre depolama kapasitesi 386 bin

tona ulaşmıştı. Bunun için 15 mil-

yar lira harcanmış, şirketin o güne

kadar sektörde hiç örneği olmayan

böyle bir yatırıma girmesi ise pek

çoklarınca garip, hatta lüzumsuz

bir kaynak israfı olarak karşılanmış-

tı. Oysa haklılığı zaman içinde an-

laşılacak olan bu yatırım, Nurettin

Horoz’a göre o günün çok ötesinde

bir vizyonu ifade ediyordu. Horoz,

Toros Gübre’nin liberasyondan son-

ra iş modelini çok doğru kurguladı-

ğını, Türkiye çapında koca depoları

çok kısa bir süre içinde kurarak, şu

Geniş bayi ağına düzenli mal

ulaştırmak, liberasyondan

sonra gübre üreticileri için

önemli bir yükümlülük haline

gelmişti. Toros Gübre, bu

sorunu Horoz Lojistik ile 25

yıl sürecek çok verimli bir

işbirliğine imza atarak çözdü.

Toros’un 1986 sonrasında

gerçekleştirdiği en önemli

lojistik atılımlardan biri de 7

bölgede kurulan ana depolar

yoluyla gübre sevkıyatının

devamlılığının sağlanmasıydı.

Şirketin sektörde daha önce

hiç örneği olmayan böyle bir

yatırıma girmesi ona büyük

bir avantaj kazandırmıştı.