Previous Page  27 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 40 Next Page
Page Background

27

• Toprak Ana belgeselinin, İZ TV ve 30

adet yerel kanala yönelik olmak üzere

iki versiyonu yapıldı. Böylece 8 bölüm-

den oluşan belgesel için 16 ayrı mon-

taj üretildi.

• Bölüm içerikleri şu şekilde belirlendi:

TOPRAK ANA - 1

Bereketin Simgesi:

Buğday

TOPRAK ANA - 2

Bereketin Vitamin

Küpleri (Turunçgil-Meyve)

TOPRAK ANA - 3

Su ve Güneşle Gelen

Bereket (Ayçiçeği-Çeltik)

TOPRAK ANA - 4

Bereketin İkizleri

(Pamuk-Mısır)

TOPRAK ANA - 5

Bereketin Saklı Yüzü

(Patates)

TOPRAK ANA - 6

Karadeniz’in Bereke-

ti (Fındık-Çay)

TOPRAK ANA - 7

Sağlıklı Yaşamın Be-

reketi (Sebzecilik)

TOPRAK ANA - 8

Bereketin Kara-Yeşil

Gözleri (Zeytin-Bağcılık)

• Kurgu aşaması, içerik ve süreleri fark-

lı iki farklı versiyon hazırlandığı için yak-

laşık 90 günü buldu. İZ TV için yapılan

bölümlerin süresi ortalama 25’er daki-

ka, yerel kanallar için yapılan bölümle-

rin süresi ise 35-40 dakikaydı.

• Projenin ön araştırması ve planlanma-

sı 2 ay sürdü. Türkiye’nin farklı bölge-

lerinde (Antalya, Adana, Nevşehir, Edir-

ne, Tekirdağ, Trabzon, Rize, Konya, Niğ-

de, Bursa, Afyon, İzmir, Manisa ve Urfa)

yaklaşık 60 gün/85 saat çekim yapıldı.

• Çekimlerin yanı sıra İZ TV’nin tarım gö-

rüntüleri arşivinden de geniş şekilde

yararlanıldı. Filmlerde 100’e yakın mü-

zik ve efekt kullanıldı. Filmler hava çe-

kimleri ve grafiklerle desteklendi.

• Çekirdek ekip olarak Prof. Dr. Habil

Çolakoğlu’nun liderliğinde 4 kişilik bir

ekip çalıştı. Proje Koordinatörlüğünü

Savaş Karakaş, Görüntü Yönetmenliği-

ni Serdar Sönmez, Kurgu Yönetmenli-

ğini Sibel Göloğlu Mesçi ve Yapım So-

rumluluğunu Banu Acar üstlendi. Ka-

meraman, metin yazarları, grafiker, ses

teknikeri ve yayın planlamacılarla bir-

likte toplamda 12 kişilik bir ekip görev

aldı. Tüm metinler Savaş Karakaş tara-

fından finalize edilerek seslendirildi.

Kısaca “Toprak Ana”

Toprak Ana projesi nasıl ortaya çıktı?

Savaş Karakaş:

2006 yılında İZ TV kurul-

duğunda, “Sudaki İzler” adında bir kuşak

başlatmıştık. Halen de devam ediyor. Zaman

içinde, suyun hikâyesini anlatan, deniz tari-

hine gönül vermiş ve bu konu etrafında bel-

gesel hazırlayan iyi bir ekip oluştu. Bu, ger-

çekten çok severek yaptığımız bir iş. Diğer

taraftan, benim uzun yıllardır Toros ailesiy-

le kurmuş olduğum ilişkide, özellikle “Bere-

ket” toplantılarında çok güzel bir sinerji ya-

kalamıştık. İZ TV tarafında üreten, birbiri-

ni anlayan, iyi bir dil yakalamış bir ekip; To-

ros tarafında da hakikaten toprağı koruma

ve daha çok verim alma arzusu olunca, bir

araya gelmemiz hiç de zor olmadı. Televiz-

yon programları, hep bir yapımcının kazancı

üzerine kurulur. Ama toplumun da yapılan-

lardan bir şey kazanması lazım. “Sudaki İz-

ler” böyle ortaya çıkmıştı, “Toprak Ana” da

böyle ortaya çıktı. Toros, çiftçilerin refahı-

nı artırmaya çalışan bir oyuncu. Çok önem-

li bir iş yapıyor. Onun için güçlerimizi birleş-

tirdik ve biz de bir anlamda “sudan toprağa”

geçmiş olduk. Biraz da toprağın hikâyesini,

toprakla uğraşan insanların hikâyesini anla-

talım dedik.

Formata nasıl karar verdiniz?

Savaş Karakaş:

Burada çok önemli bir avan-

tajımız vardı. Bereket bayi toplantılarında,

bayilerden gelen sorulara Habil (Çolakoğlu)

Hocamın öyle cevapları oluyordu ki, insan-

ların doğru bildiği pek çok şeyin nasıl yanlış,

yanlış bildikleri pek çok şeyin nasıl doğru ola-

bildiğini görüyorduk. Bunun, sadece kapalı

toplantılarla sınırlı kalmaması lazımdı. Daha

geniş kitlelere ulaşması lazımdı. Türkiye’de

tarımla uğraşan pek çok insan var. Onlara bu

bilgiyi ulaştırma sorumluluğumuz var. Çün-

kü bunun hakikaten ülkemizin inanılmaz ya-

rarına olduğunu görüyorsunuz bir noktada.

Böylece Habil Hocamız da işin içine girdi ve

belgeselin temel direği oldu.

Habil Çolakoğlu:

Toprak Ana dizilerinde-

ki birinci amaç, ülkemizdeki üreticiyi bilgi-

lendirmek. Tarımda, birim alandan alınan

ürünün miktarının ve kalitesinin artırılma-

sı şart. Bizim ülkemizde 24 milyon hektar

işlenebilir tarım arazisi var. Nüfusumuz ise

bunun üç katı. Arazimiz artmadığına göre,

erozyonla da çok büyük toprak kayıpları ol-

duğuna, hatalı sulamalardan dolayı tuzlan-

malar meydana geldiğine göre, bizim çiftçi-

mize “iyi tarım uygulaması” dediğimiz yön-

temleri öğretmemiz gerekiyor. Ana ürünü-

müz buğday. Gün geliyor, yurtdışından buğ-

day ithal ediyoruz. Yani daha çok üretmemiz

lazım. Verimi ise en çok artıran şey gübredir.

Hangi tarım alanına giderseniz gidin, gübreli

ve gübresiz tarım arasında yüzde 50 fark var-

dır. O zaman biz gübreyi doğru kullanmayı,

ilacı doğru kullanmayı, aşırı ilaçlamadan ka-

çınmayı ve sertifikalı, kaliteli tohum kullan-

mayı, iyi toprak işlemeyi göstermek suretiyle

en yüksek verimi almalıyız.

Sibel Göloğlu Mesçi:

Toprak çok önemli bir

unsur hayatımızda, ama ne yazık ki kıyme-

SUALTINDAN TOPRAĞA

Türkiye’nin en tanınmış sualtı belgeselcisi olan Savaş

Karakaş, bu alanda birçok ödülün de sahibi. Halen İZ

TV’de “Sudaki İzler” belgesel kuşağını hazırlayan Savaş

Karakaş, Toprak Ana ile bu kez toprağa adım attı.