97
atman-İskenderun Ham
Petrol Boru Hattı, 4 Ocak 1967
tarihinde Cumhurbaşkanı Cev-
det Sunay tarafından törenle
hizmete açıldı (yukarıda).
Boru hattının terminal ve pompa
bölgesindeki 15 km’lik kısmı Tek-
fen tarafından inşa edilmişti. Neca-
ti Akçağlılar, proje ekibiyle birlikte
boru hattının İskenderun’daki bitiş
noktasında (solda, sağdan ikinci).
B
rat ve Dicle de dahil olmak üzere 27 nehir,
17 karayolu ve 9 demiryolunu geçmesi ge-
rekiyordu. Bu hat sayesinde yılda ortalama
150-200 milyon liralık bir döviz tasarrufu
sağlanması bekleniyordu.
Tekfen, bu dev boyutlu işi tek başına üst-
lenebilecek olanaklara sahip olmadığı için,
ihaleye iki yabancı ortakla birlikte girdi.
Ortakları, çeşitli vesilelerle daha önceden
tanıdığı Fransız Entrepose firması ile, İtal-
yan Techint firmasıydı.
Hattın döşenmesiyle ilgili esas yüküm-
lülükler bu iki şirket tarafından üstlenil-
mişti. Tekfen ise pompa istasyonlarının ve
jeneratörlerin montajından; terminal ve
pompa bölgesindeki 15 km uzunluğunda
8 inç ve 36 inç boru hatlarının inşasından;
bütün tesislerin elektrik, otomatik kontrol
ve kumanda sistemlerinin kurulmasından;
terminal ve pompa istasyonlarının çatı ve
taşıyıcı kısımlarının çelik konstrüksiyon
olarak imal ve montajından; Göksu nehir
geçişi koruyucu inşaat işlerinden ve 493
km uzunluğundaki boru hattının temizlik
ve bakımından sorumluydu. Tekfen, bu tür
ikincil işler karşılığında toplam 131 milyon
liralık mukavele bedelinin 29 milyon lira-
lık kısmına sahip olacaktı.
Bebek adımlarıyla başlayan büyüme de-
vam ediyordu.
Tekfen, bir kez daha üstlendiği yüküm-
lülükleri başarılı bir şekilde yerine geti-
recek ve işveren Türkiye Petrolleri Ano-
nim Ortaklığı’nın övgülerini kazanırken,
Fransız ortağının dış faaliyetler müdürü J.
Fournier’den de bir teşekkür alacaktı:
Tekfen İnşaat Limited Şirketi’nin gerek
kalite yönünden ve gerekse iş programı
yönünden fevkalade performansını belir-
tir ve bu proje süresince olan mükemmel
ortaklığından dolayı teşekkür ederiz.