96
rokrasinin ağır çarkları içinde bir daireden
öbürüne dolaşıp dururken, Tekfen, Enerji
Bakanlığı’na 2 Haziran 1965 tarihinde bir
mektup yazarak, ithal edilmek istenen ma-
kinelerin niçin gerekli olduğunu şöyle an-
latmaya çalışıyordu:
İthal etmek istediğimiz bu makineler
bu işle ilgili olmakla beraber, Maliye
Bakanlığı’na da arz etmiş olduğumuz
veçhile son beş yıl zarfında yaptığımız
165.000.000 TL’lik inşaat taahhütünün
102.000.000 TL’lik, yani yüzde 61 nis-
betindeki kısmını
pipeline
ve akaryakıt
tesislerinin teşkil etmesi ve bunun da şir-
ketimizin bu sahada ihtisas sahibi olduğu
anlamına geleceği bir yana, bu makinele-
re sahip olursak yakın bir tarihte TPAO
tarafından inşaatı ihale edilecek olan
Batman-İskenderun boru hattı ihalesinde
veya petrol müstahsili diğer şirketlerin
yaptıracakları
pipeline
inşaatlarında ya-
bancı firmalar meyanında şans kazanmış
olacağız.
Yukarıda arz ettiğimiz bu hususlar nazarı
itibara alınarak döviz tahsis müracaatı-
mızın teyidini arz ve rica ederiz.
Bu satırlar, o günlerdeki Tekfen’in, geçmiş-
te olduğu gibi, gelecek planlarında da boru
hattı ve akaryakıt tesislerine verdiği önemi
göstermesi bakımından anlamlıdır. Nite-
kim Tekfen’in aynı tarihlerde bakanlıklara
gönderdiği bazı bilgi notlarında firmanın
pipeline
işinde Türkiye’deki tek firma oldu-
ğu ve bundan ötürü petrol arama şirketleri
tarafından özellikle tercih edildiği, kardeş
kuruluşu olan FNN’nin de benzer bir şe-
kilde o güne kadar yaptığı 9 milyon TL’lik
işin yüzde 92’sinin akaryakıtla bağlantılı
olduğu belirtiliyor, petrol sanayisindeki
gelişmelerin boru hatlarının önemini ar-
tırdığı ve bu işlerin “ecnebi müteahhitler”e
gitmesi halinde uğranacak döviz kayıpları-
na karşı bir Türk firması olarak söz konusu
donanımların getirtilmesinin büyük önem
taşıdığı vurgulanıyordu.
Biz boru hattı ve akaryakıt tesisleri in-
şaatına müsait diğer makinelere sahibiz.
Bunlar da gelirse artık Türkiye’de her
türlü boru hattı ihalesine girebiliriz. Ga-
ye, seneye ihaleye çıkacak olan Batman-
İskenderun boru hattı işine intizar için
Türkiye’de tutunmaktır.
Tekfen’in bu çabaları sonuçsuz kalmadı ve
Enerji Bakanlığı, Tekfen’in argümanlarını
haklı görerek 4 Haziran 1965 tarihinde,
gerekli makinelerin ithali için döviz tah-
sisini uygun gördüğünü bildirdi. Böylece
Tekfen, bir sonraki adımda Türkiye’nin ilk
büyük çaplı petrol boru hattı projesi olan
Batman-İskenderun boru hattı ihalesine
makine parkını biraz daha geliştirmiş ola-
rak girdi.
1965 yılında ihaleye çıkarılan Batman-İs-
kenderun Petrol Boru Hattı, Batman, Di-
yarbakır ve Sarıl bölgesinde üretilen ham
petrolün Dörtyol üzerinden İskenderun
Körfezi’ne akıtılarak, buradan gemilerle
tüketim noktalarına ulaştırılmasını hedef-
liyordu. 493 km uzunluğundaki hat, ken-
disinden önce yapılmış bazı küçük ölçekli
yerel ağlar ve askeri tesisler hariç tutulacak
olursa, Türkiye’nin ilk petrol boru hattıy-
dı. Yıllık kapasitesi 3,5 milyon tondu ve
Batman’dan Dörtyol’a ulaşıncaya kadar Fı-