Table of Contents Table of Contents
Previous Page  97 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 285 Next Page
Page Background

96

rokrasinin ağır çarkları içinde bir daireden

öbürüne dolaşıp dururken, Tekfen, Enerji

Bakanlığı’na 2 Haziran 1965 tarihinde bir

mektup yazarak, ithal edilmek istenen ma-

kinelerin niçin gerekli olduğunu şöyle an-

latmaya çalışıyordu:

İthal etmek istediğimiz bu makineler

bu işle ilgili olmakla beraber, Maliye

Bakanlığı’na da arz etmiş olduğumuz

veçhile son beş yıl zarfında yaptığımız

165.000.000 TL’lik inşaat taahhütünün

102.000.000 TL’lik, yani yüzde 61 nis-

betindeki kısmını

pipeline

ve akaryakıt

tesislerinin teşkil etmesi ve bunun da şir-

ketimizin bu sahada ihtisas sahibi olduğu

anlamına geleceği bir yana, bu makinele-

re sahip olursak yakın bir tarihte TPAO

tarafından inşaatı ihale edilecek olan

Batman-İskenderun boru hattı ihalesinde

veya petrol müstahsili diğer şirketlerin

yaptıracakları

pipeline

inşaatlarında ya-

bancı firmalar meyanında şans kazanmış

olacağız.

Yukarıda arz ettiğimiz bu hususlar nazarı

itibara alınarak döviz tahsis müracaatı-

mızın teyidini arz ve rica ederiz.

Bu satırlar, o günlerdeki Tekfen’in, geçmiş-

te olduğu gibi, gelecek planlarında da boru

hattı ve akaryakıt tesislerine verdiği önemi

göstermesi bakımından anlamlıdır. Nite-

kim Tekfen’in aynı tarihlerde bakanlıklara

gönderdiği bazı bilgi notlarında firmanın

pipeline

işinde Türkiye’deki tek firma oldu-

ğu ve bundan ötürü petrol arama şirketleri

tarafından özellikle tercih edildiği, kardeş

kuruluşu olan FNN’nin de benzer bir şe-

kilde o güne kadar yaptığı 9 milyon TL’lik

işin yüzde 92’sinin akaryakıtla bağlantılı

olduğu belirtiliyor, petrol sanayisindeki

gelişmelerin boru hatlarının önemini ar-

tırdığı ve bu işlerin “ecnebi müteahhitler”e

gitmesi halinde uğranacak döviz kayıpları-

na karşı bir Türk firması olarak söz konusu

donanımların getirtilmesinin büyük önem

taşıdığı vurgulanıyordu.

Biz boru hattı ve akaryakıt tesisleri in-

şaatına müsait diğer makinelere sahibiz.

Bunlar da gelirse artık Türkiye’de her

türlü boru hattı ihalesine girebiliriz. Ga-

ye, seneye ihaleye çıkacak olan Batman-

İskenderun boru hattı işine intizar için

Türkiye’de tutunmaktır.

Tekfen’in bu çabaları sonuçsuz kalmadı ve

Enerji Bakanlığı, Tekfen’in argümanlarını

haklı görerek 4 Haziran 1965 tarihinde,

gerekli makinelerin ithali için döviz tah-

sisini uygun gördüğünü bildirdi. Böylece

Tekfen, bir sonraki adımda Türkiye’nin ilk

büyük çaplı petrol boru hattı projesi olan

Batman-İskenderun boru hattı ihalesine

makine parkını biraz daha geliştirmiş ola-

rak girdi.

1965 yılında ihaleye çıkarılan Batman-İs-

kenderun Petrol Boru Hattı, Batman, Di-

yarbakır ve Sarıl bölgesinde üretilen ham

petrolün Dörtyol üzerinden İskenderun

Körfezi’ne akıtılarak, buradan gemilerle

tüketim noktalarına ulaştırılmasını hedef-

liyordu. 493 km uzunluğundaki hat, ken-

disinden önce yapılmış bazı küçük ölçekli

yerel ağlar ve askeri tesisler hariç tutulacak

olursa, Türkiye’nin ilk petrol boru hattıy-

dı. Yıllık kapasitesi 3,5 milyon tondu ve

Batman’dan Dörtyol’a ulaşıncaya kadar Fı-