117
zeltin” dedi; yani işi bize pazarlıkla verdi.
Güzel bir isim yapmaya başlamıştık, işi
zamanında bitireceğimizi biliyorlardı.
Sonunda imza atılan sözleşme tutarı, gö-
türü bedelle olmak üzere 40,5 milyon TL
idi. Tekfen, fabrikanın mekanik kısmından
değil, esas olarak inşasından sorumluydu.
Fabrika alanı, 62 bin metrekaresi kapalı
olmak üzere toplam 735 bin metrekareden
oluşuyordu. Projenin tamamlanması için
taahhüt edilen süre 2 yıldı. Ne var ki, söz-
leşme imzalanıp kollar sıvanır sıvanmaz
bazı teknik sorunlar baş gösterdi. Öncelik-
le fabrikanın kurulması için seçilen yerin
uygun olmadığı anlaşıldı. Ayrıca yöredeki
köylülerle de bazı problemler ortaya çıktı.
Orada, yol kenarında bir düz saha vardı,
ama arazinin 120 santim dolması gereki-
yordu. Bunun için yanındaki tepe alınır,
buraya konulur demişler; köylülerle de
güya görüşmüşler. Projeden sorumlu bir
İtalyanla birlikte gittik baktık ki, tepe de-
dikleri şey taş, kaya, sert zemini çok fazla
olan bir yer. Dolgu yapmaktan da teknik
olarak iyi bir netice alınamazdı; iyi sı-
kıştırılamazdı, çok pahalı ve zor bir işti.
Köylü ise, “Kime sordunuz siz, bu tepeyi
alamazsınız!” dedi. Kısacası İtalyan, işin
daha başındayken bu kadar büyük bir
problemle karşılaşınca, aynı gün hasta-
landı. Biz istirahate gitmesini, buna bir
çare bulacağımızı söyledik. Şantiyeye ge-
lirken, sağ tarafta büyük bir kum tepesi
görmüş, güzel dolgu malzemesi olur diye
düşünmüştük. Etrafında bir de köy vardı,
gittik muhtarı bulduk. Günay da bizimle
birlikteydi. Bir anlaşma yaparak bu mal-
zemeyi almak istediğimizi söyledik. Neti-
cede gece yarısı ikiye kadar ihtiyar heyeti
toplandı, anlaşmayı imzalattık, her şeyi
hallettik. Sabahleyin İtalyana meseleyi
hallettiğimizi söyleyince inanamadı. İşin
süratinde, para kazanmasında, birinci
derecede rol oynadı oradaki hadise.
Sonunda fabrikanın temeli 13 Nisan
1969’da atıldı. Feyyaz Berker ve Nihat
Gökyiğit, fabrikanın temeli atıldıktan kısa
bir süre sonra Fiat’ın İtalya’daki üretim
tesislerini ziyaret etmek için Torino’ya git-
tiler. Amaç, Bursa’daki fabrikanın “en son
ve modern fabrikaların kalite ve standart-
larında inşa edilmesini” sağlamaktı. Ni-
tekim iki ortağın oradaki gözlemleri, fikir
olarak yeni katkılarda bulunmalarını ve
proje üzerinde bazı iyileştirmeler yapılma-
sını sağlayacaktı.
Ancak inşaatın başlamasından yaklaşık bir
yıl sonra, her şeyin yolunda gittiği bir sıra-
da, 28 Mart 1970’te Kütahya’nın batısında-
ki Gediz bölgesinde meydana gelen büyük
bir deprem çalışmalara sekte vurdu. 7,2
şiddetindeki bu deprem, birçok yerleşimin
haritadan silinmesine yol açmış, sadeceGe-
diz ilçesinde evlerin yüzde 80’i yıkılırken,
1086 kişi de hayatını kaybetmişti.
3
Deprem
özellikle Ege ve Güney Marmara’da çok
şiddetli hissedilmişti. Fabrika 180 kilomet-
re uzakta olmasına rağmen sarsıntı henüz
yeni dökülmüş olan betonların çatlaması-
na yol açmış, kalıpların hepsi bozulmuştu.
Şimdi enkazın kaldırılması, yeni kalıpların
yapılması ve betonun yeniden dökülmesi
gerekecekti. İnşaatın gecikmesi kaçınılmaz
görünüyordu.
ürkiye’deki otomobil endüs-
trisinin temel taşlarından biri olan
Tofaş fabrikası, aynı sıralarda yeni
bir yapılanmayla Tekfen İnşaat ve
Tesisat A.Ş. adını alan inşaat gru-
bunun 1 numaralı işiydi. Yapımına
1969’da başlanan projenin teslim
süresi 2 yıldı. Ancak 1970’te
meydana gelen Gediz depremi
henüz inşaat halinde olan fabrikada
büyük zarara yol açtı. Yapılan in-
celemeler meydana gelen hasarın
inşaat kalitesinden değil, tümüyle
deprem yönetmeliğinin yetersizli-
ğinden ileri geldiğini ortaya çıkardı.
Soldaki resimde Vehbi Koç ve
Nihat Gökyiğit fabrikanın temel
atma töreninde (13 Nisan 1969).
T