116
Holding, Türkiye İş Bankası ve Ege Petrol
A.Ş. ortaklığıyla, 2 Mayıs 1968’de çıkarılan
bir kararname uyarınca Türk Otomobil
Fabrikaları A.Ş., yani TOFAŞ kurulmuştu.
Böylece sıra, Avrupa’nın en çok satan aile
otomobillerinden Fiat 124’ün yerli uyarla-
ması olan Murat 124’ü yapmaya gelmişti.
2
Tofaş fabrikasının inşaatı, Tekfen’in 1969
yılında aldığı ikinci büyük projeydi. Zaman
olarak dar, önem bakımından da yüksek
öncelikli bir işti. Necati Akçağlılar, o sıra-
larda başka birçok küçük işle birlikte yo-
ğun olarak Samsun’daki bakır tesisleriyle
ilgilendiğinden, bu projeyi diğer iki ortağın
takip etmesine karar verildi. Nihat Gökyi-
ğit, projenin gelişini şöyle anlatıyor:
Tofaş işi Feyyaz’la benim üzerimde kal-
dı; çünkü teklifi biz vermiş, müzakereleri
biz yapmış olduk. Açıkçası fiyatı da biraz
yüksek tutmuştuk; pek istemiyorduk pro-
jeyi çünkü. O ara başka işlerimiz vardı,
kalırsa çok iyi bir fiyatla kalsın diye dü-
şünmüştük. Buna rağmen bizi görüşmeye
davet edince, “Feyyaz, bu kadar yüksek
fiyat verdiniz diye bizi azarlamak için ça-
ğırıyorlar galiba” dedim. Projeyi Vehbi
Koç’un sağ kolu, Bernar Nahum götürü-
yordu; ona gittik, işi bize vermek istediği-
ni söyledi. Ama “Fiyatınızı biraz daha dü-
Murat 124 Türkiye yollarında
Türk Otomobil Fabrikası A.Ş.’nin (TOFAŞ) Tekfen
tarafından inşa edilen Bursa’daki fabrikası, 12 Şubat
1971 günü Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay ve Başbakan
Süleyman Demirel’in de katıldığı bir törenle açıldı.
Fabrikada üretilecek otomobillerin adı, yaklaşık bir yıl
önce, gelen on binlerce teklif arasından, üç kişilik bir
komite tarafından “Murat” olarak belirlenmişti.
Üretimine ilk başlanan Murat 124, dört kapılı, beş ki-
şilik, 65 beygir gücünde bir otomobildi. Denemelerde
148,9 km hız yapabilen otomobil, 850 kg ağırlığınday-
dı. Yüzde 67 oranında yerli üretimle gerçekleştirilen
Murat 124, “ekonomik aile arabası” sloganıyla piyasa-
ya sürülmüş ve kamuoyunda hayli ilgi uyandırmıştı.
13 Şubat 1971 tarihli
Hürriyet
gazetesi, fabrikanın açı-
lışını şu şekilde duyuruyordu:
Türk-İtalyan işbirliğinin dev bir eseri olan TOFAŞ
otomobil fabrikası dün yapılan muhteşem bir törenle
Cumhurbaşkanı Sunay tarafından işletmeye açılmış
ve ilk ‘Murat 124’ler piyasaya verilmeye başlamıştır.
Fabrika, Bursa-Yalova yolunda 750 bin metrekarelik
yere yayılan ve kapalı tesisleri de 75 bin metrekarelik
olan bir alana kurulmuştur. Otomobil fabrikasının
açılışında son konuşmayı yapan Baş-
bakan Süleyman Demirel, Türkiye’nin
cumhuriyet devrinde başlayan sana-
yileşme hamlesinde bu otomobil fabri-
kası ile kat edilen merhalenin önemi-
ne değinmiş, “Bu eser Türk gücünün
emeği ve bilgisinin yeni bir örneğidir”
demiştir.
Türk Otomobil Fabrikaları A.Ş. İdare
Meclisi Başkanı Vehbi Koç da, fabri-
kanın kuruluşu ve teknik yönü hakkın-
da geniş bilgi vermiştir... Koç, TOFAŞ
tesislerinin 22 ayda tamamlandığını,
400 milyon liralık yatırım yapıldığını,
bu paranın 132 milyon lirasının Türk
ortaklar tarafından karşılandığını ...
söylemiştir. Koç’un verdiği bilgiye gö-
re, fabrikanın bugünkü imalat kapa-
sitesi yılda 20 bin otomobildir. Murat
124 otomobilinin perakende satış fiya-
tı 57 bin lira olacak, taşıt alım vergisi
ile birlikte müşteriye 62 bin liraya mal
olacaktır.