115
bedeliyle, Tekfen İnşaat’ın o güne kadar
gerçekleştirdiği en büyük projeydi. Öyle
ki bu proje, kendi başına firmanın ilk 10
yıl içinde yaptığı tüm işlerin toplam iha-
le bedelinin yüzde 23’ünü oluşturuyordu.
İşveren, Karadeniz bölgesindeki Murgul,
Küre ve Espiye gibi önemli bakır maden-
lerini işletmek ve mevcut tesislere ek yeni
tesisler kurmak üzere 1968 yılında Eti-
bank öncülüğünde kurulan Karadeniz Ba-
kır İşletmeleri A.Ş. idi. Samsun’daki tesis,
Etibank’ın diğer işletmelerinde üretilen
bakır cevherinin, flotasyon yöntemi ile
zenginleştirilerek rafine edilmeden önceki
son hali olan blister bakır haline getiril-
mesini sağlayacaktı. Samsun bakır izabe
tesisleri de, diğer endüstriyel tesislerin ço-
ğu gibi bizzat Necati Akçağlılar tarafından
takip ediliyordu.
Gerçekten de üç ortak arasında, özellikte
ampul fabrikasının açılmasından sonra,
adı konulmamış bir işbölümü oluşmuştu.
Artık inşaat projeleriyle daha çok Necati
Akçağlılar ilgileniyor, üretim kısmına ise
Feyyaz Berker ve Nihat Gökyiğit bakıyor-
du. Ancak ortaklar arasındaki bu işbölümü
kesin değildi ve zaman zaman istisnalar
yaşanıyordu. İşte bu istisnalardan biri de,
TİTAŞ’ın ilk işi olan Bursa Tofaş fabrika-
sının inşasıydı. Ortaklar, Tekfen tarihinde
özel bir yeri olan bu tesisin yapımıyla Fey-
yaz Berker ve Nihat Gökyiğit’in birlikte il-
gilenmesine karar vermişlerdi.
1960’lı yılların ikinci yarısı, Türkiye’de
otomotiv sanayisinin temellerinin atılması
bakımından çok hareketli günler yaşamış-
tı. Otomobil, o güne kadar tümüyle itha-
lat yoluyla karşılanan bir tüketim malıydı
ve otomobil denildiğinde akla genellikle
Dodge, Plymouth, Ford, Buick, Cadillac
gibi Amerikan otomobilleri geliyordu.
1
Ancak daha ekonomik, aile tipi otomo-
billere yönelik yerli üretim imkânlarının
araştırılması bir bakıma, Cemal Gürsel’in
direktifiyle gündeme gelen ünlü “devrim”
denemesiyle başlamış ve sonradan beş yıl-
lık plan kapsamına da alınmıştı. Bu konu-
da ilk adımı, uzun yıllardan beri Ford’un
Türkiye’de temsilciliğini yapan Koç Grubu,
19 Aralık 1966’da ilk yerli montaj ürünü
olan “Anadol” markalı otomobili piyasaya
sürerek atmıştı. Bunun hemen ardından,
İtalyan Fiat şirketi, MKE Kurumu, Koç