Table of Contents Table of Contents
Previous Page  116 / 285 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 285 Next Page
Page Background

115

bedeliyle, Tekfen İnşaat’ın o güne kadar

gerçekleştirdiği en büyük projeydi. Öyle

ki bu proje, kendi başına firmanın ilk 10

yıl içinde yaptığı tüm işlerin toplam iha-

le bedelinin yüzde 23’ünü oluşturuyordu.

İşveren, Karadeniz bölgesindeki Murgul,

Küre ve Espiye gibi önemli bakır maden-

lerini işletmek ve mevcut tesislere ek yeni

tesisler kurmak üzere 1968 yılında Eti-

bank öncülüğünde kurulan Karadeniz Ba-

kır İşletmeleri A.Ş. idi. Samsun’daki tesis,

Etibank’ın diğer işletmelerinde üretilen

bakır cevherinin, flotasyon yöntemi ile

zenginleştirilerek rafine edilmeden önceki

son hali olan blister bakır haline getiril-

mesini sağlayacaktı. Samsun bakır izabe

tesisleri de, diğer endüstriyel tesislerin ço-

ğu gibi bizzat Necati Akçağlılar tarafından

takip ediliyordu.

Gerçekten de üç ortak arasında, özellikte

ampul fabrikasının açılmasından sonra,

adı konulmamış bir işbölümü oluşmuştu.

Artık inşaat projeleriyle daha çok Necati

Akçağlılar ilgileniyor, üretim kısmına ise

Feyyaz Berker ve Nihat Gökyiğit bakıyor-

du. Ancak ortaklar arasındaki bu işbölümü

kesin değildi ve zaman zaman istisnalar

yaşanıyordu. İşte bu istisnalardan biri de,

TİTAŞ’ın ilk işi olan Bursa Tofaş fabrika-

sının inşasıydı. Ortaklar, Tekfen tarihinde

özel bir yeri olan bu tesisin yapımıyla Fey-

yaz Berker ve Nihat Gökyiğit’in birlikte il-

gilenmesine karar vermişlerdi.

1960’lı yılların ikinci yarısı, Türkiye’de

otomotiv sanayisinin temellerinin atılması

bakımından çok hareketli günler yaşamış-

tı. Otomobil, o güne kadar tümüyle itha-

lat yoluyla karşılanan bir tüketim malıydı

ve otomobil denildiğinde akla genellikle

Dodge, Plymouth, Ford, Buick, Cadillac

gibi Amerikan otomobilleri geliyordu.

1

Ancak daha ekonomik, aile tipi otomo-

billere yönelik yerli üretim imkânlarının

araştırılması bir bakıma, Cemal Gürsel’in

direktifiyle gündeme gelen ünlü “devrim”

denemesiyle başlamış ve sonradan beş yıl-

lık plan kapsamına da alınmıştı. Bu konu-

da ilk adımı, uzun yıllardan beri Ford’un

Türkiye’de temsilciliğini yapan Koç Grubu,

19 Aralık 1966’da ilk yerli montaj ürünü

olan “Anadol” markalı otomobili piyasaya

sürerek atmıştı. Bunun hemen ardından,

İtalyan Fiat şirketi, MKE Kurumu, Koç