

DOSYA
kazandı. Ödüller ona uluslararası şöhret getirdi. Bu yıllarda
Giacometti’nin eserleri, Avrupa ve Amerika’daki birçok büyük şehir-
de sergilendi. Fakat sanatçı, elde ettiği üne rağmen yaşam tarzından
hiç vazgeçmedi. Montparnasse’taki küçük atölyesinde öğleden son-
ralarını heykellerine, gecelerini ise resme ve arkadaşlarına ayırıyor-
du. Jean-Paul Sartre, Jean Genet, Michel Leiris ve Isaku Yanaihara
gibi düşünür ve sanatçılar hayatında önemli yer tutuyor, kimi za-
man da ona model oluyordu. Giacometti, 1966 yılında İsviçre’nin
Chur kentinde kalp rahatsızlığından hayata veda etti.
Giacometti, temel olarak “Gerçeküstücü Akım”a katkıda bulunan
bir sanatçı olmasına rağmen, hayatı boyunca yaşadığı zihinsel de-
ğişimler eserlerine köklü değişiklikler olarak yansıdı. Onun bu ara-
yışı, zaman zaman yaptığı heykellerle bir mücadeleye dönüştü.
Eserlerini bozmaktan, yok etmekten çekinmiyor, büyük paralara
satabileceği ve aylarca emek verdiği heykellerini eritip tekrar tekrar
yapıyordu. Ama bu yapboz oyununun nihayetinde yaptıklarından
yine de tatmin olmuyordu. Giacometti, şöhretinin doruğunda ol-
duğu yıllarda bile kendisiyle yapılan söyleşilerde, bir heykeltıraş
olarak yetersizliğinden şikâyet ediyor ve “Olmuyor, yapamıyorum;
zaten başarsam bırakmam gerekir. Başarısız olduğum için devam
ediyorum bu işe,” diyordu. Sanatçı, son dönemlerindeki bir başka
söyleşisinde ise, noktayı şu sözlerle koyuyordu: “Yaptıklarım iste-
diğim gibi olmuyordu. Yıllar sonra dönüp baktığımda, meğer iste-
diğimi yapmışım!”
g
Ben aslında resim ve heykelde
modern akımlardan çok eski,
klasik yaklaşımları beğensem de,
son zamanlarda modern eserleri
de merak etmeye başlamıştım.
Alberto Giacometti’nin eserleri
modern tarzına rağmen
anlaşılabiliyor. Özellikle aile
bireylerinin portrelerini beğendim.
Bronz heykelleri, ifadeleri ve
gerçek kişilere ait olmaları
nedeniyle dikkatimi çekti. Ayrıca
aynı müzede çoktan beri orijinalini
görmek istediğim ‘Kaplumbağa
Terbiyecisi’ resmini görme fırsatım
oldu ve ‘Bizans’ta Şifa Sanatı’
sergisini de kısaca dolaştım.
Ediz Sezginel
Montaj Müdürü / Tekfen İmalat
32
HABERLER