Previous Page  40 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 48 Next Page
Page Background

40

Türkiye’de otizm ne kadar yaygın? Bununla ilgili sağlıklı

bilgiler mevcut mu?

Gelişmiş ülkelerde yapılan bilimsel çalışmalarda, her 88 çocuk-

tan birinin otizmli doğduğu sonucuna varılmıştır. Ülkemizde

ise, otizmin görülme sıklığına dair yeterince sağlıklı, bilimsel

bir çalışma bulunmamaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu, 2014

Türkiye nüfusunu 77.323.892 kişi olarak tahmin ediyor. Bu

oranlar doğrultusunda Türkiye’de, 0-18 yaş aralığında, 200 bin-

den fazla otizmli çocuk ve gencimizin olduğunu düşünüyoruz.

Otizmde eğitimin çok önemli olduğunu biliyoruz. Otizmli

çocukların eğitimine yönelik temel gereklilikler nedir?

Eğitim, ayrımcılık yasağına uygun biçimde hukuken ve fiilen

herkes için, özellikle de engelliler ve savunmasız gruplar için,

fiziksel ve ekonomik anlamda erişilebilir olmalı. Eğitim hak-

kının kullanımına yönelik olarak, kimsenin ayrımcılığa maruz

bırakılmaması, herkesin eğitim kurumlarına fiziksel olarak

ulaşabilmesinin mümkün kılınması, ekonomik yoksunluk ne-

deniyle hiç kimsenin eğitimin dışında kalmaması ve eğitim

kurumlarında verilen eğitimden herkesin tam anlamıyla yarar-

lanabilmesinin sağlanması anlamına gelen eğitimin erişilebilir-

liği, ülkemizde uygun bir düzenlemeye tabi tutulmalıdır. Ayrıca

okullarda sunulan müfredat ve öğretim yöntemleri dahil olmak

üzere, gelişmiş ülkelerde olduğu gibi eğitimin biçimi ve esası,

“çocuğun yüksek yararı” temel ilkesi gözetilerek, tüm öğrenci-

ler ve uygun durumlarda ebeveynler için kabul edilebilir, de-

ğişen toplumların ve toplulukların ihtiyaçlarına uyarlanabilir,

farklı sosyal ve kültürel ortamlardan gelen, farklı özelliklere sa-

hip öğrencilerin eğitimsel ihtiyaçlarına cevap verebilir nitelikte

esnek olmalıdır.

Bu konuda Türkiye’deki durum nedir?

Ülkemizde, otizmli çocuklar genelde hiçbir önlem alınmadan ya

normal gelişen akranlarının gittiği okullara ya da diğer engelli

çocukların eğitim aldığı özel eğitim merkezlerine yerleştirilir-

ler. Bu kurumlarda uygulamalı davranış analizi ile öğretim ba-

Tohum Otizm Vakfı Eğitim Direktörü ve Okul Müdürü

Binyamin Birkan’la Söyleşi

SOSYAL

SORUMLULUK