HABERLER
SOSYAL
SORUMLULUK
g
Otizm, günümüzde zihinsel engelden son-
ra en sık rastlanan gelişimsel bozukluk. Tam
adı “Otizm Spektrum Bozukluğu” olan bu
karmaşık nörolojik hastalık doğuştan gelebil-
diği gibi, yaşamın ilk üç yılında da ortaya çıka-
biliyor. Bireylerin sosyal etkileşim, iletişim ve
davranışlarını olumsuz etkileyen bu gelişim-
sel bozukluğun, tam olarak hangi sebeplerle
ortaya çıktığı bilinmemekle birlikte, genetik
temelli olduğuna dair bulgular mevcut. An-
cak, henüz otizmin geni bulunabilmiş değil.
Otizmin ortaya çıkmasında genetik unsurla-
rın yanında çevresel faktörlerin de rol oynadı-
ğı sanılıyor.
Otizm, ilk kez 1943 yılında Amerika’da, John
Hopkins Üniversitesi’nde çalışan çocuk psiki-
yatristi Leo Kanner tarafından tanımlandı.
Kanner, çocuklar üzerinde yaptığı araştırma-
lar sonucunda, otizmin üç temel alanda dav-
ranış sorunlarıyla kendini gösterdiğini buldu.
İlk olarak otistik çocuklar, çevrelerindeki in-
sanlarla sosyal ilişkiye geçmekte zorlanıyor-
lardı. İkincisi, dil ve konuşma becerileri itiba-
riyle akranlarının gerisinde kalıyorlar ya da
hiç konuşamıyorlardı. Ayrıca, bazı sıra dışı
konulara aşırı ilgi duyuyorlar ve çeşitli davra-
nış takıntıları gösteriyorlardı. Diğer taraftan
Kanner’in yaptığı araştırmalar, otistik çocuk-
ların çok iyi bir hafızaya sahip olduklarını ve
bazı üstün becerilere sahip olduklarını ortaya
koyuyordu. Bu araştırmalar sonucunda Kan-
ner, teşhis ettiği bu gelişim bozukluğunu, “Er-
ken Çocukluk Otizmi” olarak adlandırdı.
Kanner’ın otizm kavramını kullanmaya başla-
masından bir yıl sonra, Avusturyalı çocuk
doktoru Hans Asperger, bir grup çocuk üze-
rinde yaptığı araştırmalar sonucunda çocukta
gördüğü bazı davranış bozukluklarını “Otistik
Psikopati” (Asperger Sendromu) olarak ta-
nımladı. Otizmle aynı kategoride yer alan ge-
lişimsel bozukluklar arasında Rett Sendromu,
Çocukluk Dezentagratif Bozukluğu ve Atipik
Otizm gibi nörolojik hastalıklar da bulunuyor.
Araştırmalar, dünyada her 88 çocuktan biri-
nin otizmden etkilendiğini ortaya koyuyor.
Çok sağlıklı verilere sahip olmamakla birlikte,
benzer bir oranın Türkiye için de geçerli oldu-
ğu tahmin ediliyor. Günümüzde, özellikle
Batı toplamlarında otizm hakkında farkında-
lık yaratmak için birçok çalışma gerçekleştiri-
liyor. Birleşmiş Milletler, 2008 yılında Nisan
ayını “Dünya Otizm Farkındalık Ayı”, 2 Nisan
gününü ise “Dünya Otizm Farkındalık Günü”
olarak ilan etti. Dünyada otizm üzerine çalış-
malar yapan en büyük kuruluş olan Autism
Speaks, konu hakkında farkındalık yaratmaya
çalışan en aktif kuruluşlardan biri. Autism
Speaks’in girişimi ve Uluslararası Otizm
Topluluğu’nun desteğiyle her yıl 2 Nisan
günü, dünyanın farklı kentlerindeki simgesel
öneme sahip yapılar, otizmin simgesi haline
gelen mavi ışıkla aydınlatılıyor. Dünya çapın-
da 40 ülke ve 600 şehirde uygulanan “Mavi
Işığı Yak” projesi, Türkiye’de de Tohum Otizm
Vakfı tarafından destekleniyor.
Otizmle ilgili sorunların çeşitleri ve derecele-
ri, çocuktan çocuğa büyük farklılıklar göstere-
biliyor. Otizmli çocukların bir kısmında nor-
mal zekâ düzeyi görülürken, sıklıkla zekâ
geriliklerine de rastlanabiliyor. Öte yandan
otizmli çocukların yüzde 10’unda çok güçlü
bellek ya da müzik yeteneği gibi üstün özellik-
ler de görülebiliyor. Otizmin, ilaçla tedavisi
mümkün olmamakla birlikte, erken yaşta
başlanan ve uzman kişilerce çocuğun yete-
nekleri doğrultusunda uygulanan yoğun eği-
tim desteği, otistik belirtilerin kısmen ya da
tamamen ortadan kaldırılmasını sağlayabili-
yor. Otizmin tedavisi konusunda yapılan bir-
çok araştırma, en iyi tedavinin eğitim olduğu-
nu gösteriyor. Bu eğitimler, otizmli bireylere
özel programlar sunan kurumlarda, uzman
eğitmenler gözetiminde veriliyor.
TEKFEN VAKFI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ,
OTİZMLİ ÇOCUKLARIN HİZMETİNDE
Tekfen Vakfı, otizmli çocukların eğitim ihtiyaçlarının karşılanmasına destek vermek amacıyla, Tohum Otizm Vakfı’nın
işbirliğiyle Adana Ceyhan’da kullanılmayan bir binayı yenileyerek eğitime uygun hale getirdi. “Tekfen Vakfı Özel Eğitim
Uygulama Merkezi” 15 Eylül 2014 günü hizmete açıldı.
Prof. Dr. Binyamin Birkan:
Bir bağış, otizmli
bir çocuğu hayata
kazandırabilir
36