37
Türkiye’de Otizm
Türkiye’de otizmli bireylerin sorunlarına yö-
nelik çalışmalar çeşitli sivil toplum kuruluşla-
rı ve devlet kurumları tarafından yürütülü-
yor. Otizm konusunda faaliyet yürüten en
aktif STK’ların başında Tohum Türkiye Otizm
Erken Tanı ve Eğitim Vakfı ile Türkiye Otis-
tiklere Destek ve Eğitim Vakfı (TODEV) geli-
yor. Devlet kurumlarının konuyla ilgili en
önemli çalışması ise, 2 Nisan 2013 tarihinde
Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı öncülü-
ğünde, sivil toplum kuruluşlarının da katılı-
mıyla oluşturulan “Otizm Eylem Planı”. Bu
programla otistik birey ve ailelerinin karşılaş-
tığı sağlık ve bakım hizmetlerine erişim, özel
eğitim, sosyal hayata katılım, istihdam ve far-
kındalık oluşturma gibi zorlukların ortadan
kaldırılması hedefleniyor.
Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı
Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim
Vakfı, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) ya
da diğer Yaygın Gelişimsel Bozukluğu (YGB)
olan çocukların erken tanısının konulması,
verilen özel eğitimlerle bu çocukların toplu-
ma kazandırılması ve otizm eğitimlerinin
yaygınlaştırılması amacıyla 15 Nisan 2003
tarihinde kurulmuş, kâr amacı gütmeyen ve
kamu yararı gözeten bir sağlık ve eğitim ku-
ruluşu. Vakıf, Türkiye’deki eğitim faaliyetle-
rini, Amerika’da zengin içerikli müfredatı ve
bilimsel uygulamalarıyla otizmli çocuklara
yaklaşık 40 yıldır eğitim veren Princeton
Child Development Institute (PCDI) adlı ku-
ruluşun programlarına uygun olarak sürdü-
rüyor. Vakıf, bu çerçevede model okul oluştu-
rulmasını ve programların ülke genelinde
yaygınlaştırılmasını amaçlıyor.
Yaşamın ilk beş yılı beynin en hızlı gelişim
gösterdiği dönem olduğundan, bu dönemde
alınan yoğun özel eğitim otizmli çocukların
gelişimi için büyük önem taşıyor. Bu şekilde
özel eğitim alan otizmli çocukların yarısına
yakını, eğitimlerini diğer çocuklarla birlikte
genel eğitim sistemi içinde sürdürebilecek ko-
numa gelebiliyor. Ayrıca özel eğitim alan
otizmli çocukların sosyal ilişkilerinin geliştiği
ve iletişim becerilerinin de arttığı biliniyor.
Böylesine önemli olan eğitim süreci, otizm ta-
nısının konulmasının ardından, Rehberlik ve
Araştırma Merkezi (RAM) tarafından gerçek-
leştirilen eğitsel değerlendirme ve tanılama
süreciyle başlıyor. Böylece çocuğun gelişim
özellikleri, akademik disiplin alanındaki ye-
terlilikleri ve eğitim ihtiyaçları belirleniyor.
Bu sürecin sonunda, çocuğun hangi ortamda
eğitim görmesinin uygun olacağına ilişkin
öneride bulunuluyor ve her yıl yenilenmek
üzere bir eğitim planı hazırlanıyor.
Otistik çocuklara yönelik özel eğitimler, konu-
sunda uzman öğretmenler tarafından verili-
yor. Fakat Türkiye’de Otizm Spektrum Bozuk-
luğu tanılı öğrenciler için öğretmen ya da
uzman yetiştirmeye yönelik bir lisans ya da li-
sansüstü programı bulunmuyor. Otizmli ço-
cukların eğitimi için gerekli kadroların yetişti-
rilmesi ve eğitim ortamlarının sağlanması,
Tohum Otizm Vakfı’nın temel amaçları ara-
sında yer alıyor. Vakıf ayrıca, konuyla ilgili ya-
sal düzenlemelerin yapılması ve politikaların
iyileştirilmesi yönünde çalışmalar da yapıyor.
Vakfın misyon edindiği bir diğer önemli husus
da, amaca yönelik kamu, özel kurum ve kuru-
luşlarla
etkin
işbirlikleri
geliştirmek.
Ceyhan’da hizmete giren Tekfen Vakfı Özel
Eğitim Uygulama Merkezi de, işte böyle bir iş-
birliğinin sonucu. Kullanılmayan bir binanın
tamamen yenilenerek otistik çocukların eğiti-
mine uygun hale getirilmesi ve eğitim için ge-
rekli materyallerle tefriş edilmesi sayesinde
Ceyhan, otizmli çocukların eğitim ihtiyaçları-
nın karşılanabileceği güzel bir okula kavuştu.