

9
Neden böyle bir tepkiye yol açtı
Mustafa
filmi?
Ben yakın tarih ve Atatürk üstüne ciddi araş-
tırmalar yapan biriyim. Turgut Özakman’ı
zaten söylememe bile gerek yok. Turgut
Hoca, o film üzerine kitap yazdı,
Mustafa’daki
Yanlışlar
diye. Can Dündar’ın hepimizde cid-
di bir referansı vardır Atatürk’le ilgili. Ama
anlam veremediğim şekilde farklı bir filmdi
Mustafa
. Atatürk’ü çocuklara böyle bir filmle
anlatmayalım istedik biraz da. Böylece biz de
Dersimiz: Atatürk
’le, isminin de “ders” oldu-
ğunu söyleye söyleye, çocuklara yönelik bir
film yaptık. Gayet de iyi tepkiler aldık. Yine
Feyyaz (Berker) Bey’in bize destek verdiği
bir film oldu. 870 bine yakın izleyiciye ulaştı
Türkiye’de. Yurtdışında da güzel bir izleyici
kitlesi oldu. DVD’leri hâlâ okullarda, çocuk-
lara Atatürk’ü anlatmak için kullanılıyor.
Milli Eğitim Bakanlığı bize bu konuda destek
verdi. Tam bir müfredat filmi oldu. Feyyaz
Bey’de de, bizde de çocuklardan gelen mek-
tuplar var. Filmden çıkan çocuklara “Ne öğ-
rendiniz?” diye sorulduğunda o kadar güzel
şeyler söylüyorlar ki... “Atatürk, ağaçları çok
severmiş. Bir ağaç için koca bir köşkü kaydır-
mış. Çok kitap okurmuş. Dört bin tane kitabı
varmış…” Biz aslında biraz bunları vurgula-
mak istedik. Çocukları etkileyecek, kafasında
bir Atatürk modeli yaratmasını sağlayacak
bir film olmasını istemiştik. Bunda da başa-
rılı oldu film.
Şimdiki çocuklar bu tür algıya çok açık,
değil mi?
Tamamen. Sinema çok önemli. Okumuyo-
ruz çünkü. Rusya’da kişi başına yılda altı ki-
tap okunuyor. Bizde altı kişiye yılda bir kitap
düşüyor. Yazın gidin yazlık mekânlara, bi-
zimkilerin elinde cep telefonu, yabancıların
elinde kitap. Araştırmayı da sevmediğimiz
için filmle, görsel bir etkinlikle insanlara bir
şeyleri izletip öğretmemiz daha kolay. Bu-
nun da en doğru mecrası sinema. Ne için
giderse gitsin, küçücük bir şey bile yakalasa
yeterli. O film gerçekten bizi maddi anlamda
değil, ama manevi anlamda çok mutlu etti.
Genelkurmay’dan devletin önemli noktaları-
na, sineması olmayan köylere kadar, birçok
noktada izlenen ve geri dönüşleri olan bir
film oldu. Bundan sonra dedik ki
Diriliş
’i ya-
palım. Kitap olarak da bilinen ve kabul gör-
müş bir eser. Turgut Hoca o dönemde bir ak-
ciğer ameliyatı geçirmişti. Epey de ağır geçen
bir hastalıktı. Ama sağ olsun hastanede bile
bu senaryoyla ilgili çalışmasını hiç bırakmadı.
Televizyon programı yapımcısı, sitcom sa-
natçısı ve film yapımcısı Serkan Balbal, ka-
muoyunda ilgiyle izlenen
Çocuklar Duyma-
sın
adlı televizyon dizisiyle tanındı. 2005
yılından itibaren Kanal 1, TV 8, Kanal 7 ve
TRT’de çeşitli programlar yapan Balbal,
2009 yılından bu yana sinema filmlerinde
yapımcı olarak önemli çalışmalara imza
attı.
Dersimiz Atatürk
(2010) ve
3 Harfliler:
Marid
(2010) filmlerinin ardından Balbal,
son olarak Turgut Özakman’ın
Diriliş
adlı
kitabından sinemaya uyarlanan
Çanakkale
1915
filminin yapımcısı oldu.
Serkan Balbal kimdir?
Daha önceki senaryo tamamen rafa mı
kalktı?
57. Alay duruyor hâlâ. Son rötuşlarını da
yaptık, bir kenarda duruyor. Belki onu da ile-
riki dönemde çekeriz. 57. Alay, Çanakkale’de
Atatürk’ün kendi inisiyatifiyle, Anzakların ilk
çıkarmasında Conkbayırı’na sürdüğü ve çok
büyük kayıplar vermesine rağmen düşmanı
durduran, savaşın seyrini değiştiren alay. Şu
anda 57. Alay ismi yaşatılıyor, ama aslında
öyle bir alay yok. Genelkurmay o alayı devam
ettirmemiş, ama anısına ismini muhafaza et-
miş.
Biraz da
Çanakkale 1915
’ten söz edelim
isterseniz.
Balkan Savaşı’ndan çıkan, yıpranmış ve ye-
nilmiş bir ordu. Çok ciddi sıkıntılar içinde
bir halk. Bu yenilginin üstüne kendisini to-
parlayan, silkinip kendine gelen bir ordunun
Çanakkale’deki imtihanını anlatıyor bu film
aslında. Marttaki deniz savaşından önce,
seferberliğin ilan edilmesiyle başlıyor film.
Daha sonra askerin hazırlanması, 18 Mart
Deniz Savaşı, kara çıkarması ve kara savaşıyla
devam ediyor. Aslına bakarsanız tüm Çanak-
kale Savaşı’nı kesit kesit sunan bir film. Fil-
min en büyük özelliği, tamamen savaş alan-
Senaryo
Turgut Özakman
Yönetmen
Yeşim Sezgin
Yapımcı
Fida Film, Örümcek Yapım
Müzik
Can Atilla
Görüntü Yönetmeni
Aras Demiray, Muharrem Dokur
Oyuncular:
Şevket Çoruh (Bigalı Mehmet Çavuş)
Barış Çakmak (Binbaşı Ali)
İlker Kızmaz (Miralay Mustafa Kemal)
Bülent Alkış (Binbaşı Mahmut Sabri)
Serkan Ercan (Yüzbaşı Mehmet Hilmi)
Ufuk Bayraktar (Seyit Onbaşı)
Emre Özcan (Asteğmen Muharrem)